Klippa körhäst som även rids- Mönster?!?

L

loch

Jag behöver tyvärr klippa mitt fjordsto eftersom hon blir så svettig när hon arbetat. I dagsläget är hon klippt på halva halsen, bringan och mellan frambenen men det räcker inte.
Jag har googlat och letat i hästlitteratur för att hitta bra klippmönster men har inte hittat något. Hoppas på tips och bilder från er! :D

Sv: Klippa körhäst som även rids- Mönster?!?

tycker denna klippningen nog hade fungerat ganska bra för er

IMG_8610.jpg

Tack! :bow: Snyggt!
Det finns det inte risk för att hon får skav under lokorna då?
Med den klippningen borde hon må gott i stallet utan täcke men hon behöver nog vara täckt ute för att hålla magen varm... ;)

Så här klipper vi och hon går ute naken utan problem.

zorba5.jpg

Tack Anna! :)
Du har inte haft problem med skav under bröstan?

Nej inget alls på den där! Ena ponnyn fick lite antydan till skav vid armvecket av gjorden när hon hade liknande klippning, det löste vi med fårskinnstunnel.

Min är klippt såhär, han både rids och körs och det funkar bra, har fårskinnstunnel på bröstan (ville ha det i början när han var nyklippt för att inte få skav, nu har det växt ut igen och det är snart dax att klippa igen, men jag har inte brytt mig om att ta av fårskinnet). Vet många som klipper hela halsen, och sen ett streck från straxt före manken till skapet.
29075_1289048737.jpg

Jag hade hellre klippt en annorlunda linje där jag sparar mer vid däckeln men nu var det inte jag som klippte så det får duga. Cero går naken om det inte ösregnar men de är mer för att den långa pälsen tar sån tid att torka än för att han skulle frysa där han är klippt..

Tack Anna! :)
Du har inte haft problem med skav under bröstan?

Jag har ju haft bla Lärka täckesklippt (som Annas ungefär) och det under perioder när hon fått jobba hårt.
Dvs dra snöplog, snösladd i hyffsat djup snö, dra sportlovsledig bar mm mm
Ingen som helst tendens till skav alls. :laugh:

Klippningen syns inte så väl här, men det blev bra många timmars dragande utan problem.
lrkapDekarsn2.jpg

Tack alla! :bow:
Tror jag provar med Annas klippning och sparar lite mer på buken än Jordgubbens klippning... Jag kör med lokor och inte brösta, så det kan vara svårt att skydda mot skav, men vi gör ett försök och återkommer med rapport! :laugh:

Några år när jag tävlat sent eller kört hårt på vintern har jag helklippt min fjording. Det betyder ca 4-5 klippningar från november till februari.

Så länge vi hållt oss på höstsidan av året (november/december) har han inte fått några skav av selen alls. Men, när vi kommit till årsskiftet och jag klipper januari/februari och ev mars så har kvaliteten på pälsen ändrats. Då får han skav där draglinorna ligger och där bakseleremmarna fram till skakeln ligger. Håret är mer strävt och växer ut i långa strån medan resten av pälsen håller sig i jämn växttakt och betydligt långsammare. Skavet har jag löst tillfälligt med ludd, men det får ju inte bli en permanent lösning. Däremot har inte sommarpälsen blivit av någon konstig kvalitet eller inte växt ut.
Det har hänt två år nu och det var ju först andra året jag fattade när och varför, så i år blir det ingen klippning efter årskiftet för min häst. Vilket blir svårt eftersom det är då vi sätter igång och han blir så förb**** svettig.

Man tycker ju att det borde ge skav då i vanliga fall, eller att pälsen är naggad där när han inte är klippt, men det är det alltså inte. Det verkar vara de där konstiga håren som gör att remmarna och dem tillsammans bildar någon sorts sandpapper.

Så det är olika på olika hästar, årstider och pälskvalitet. Det är bara att testa sig fram. Min förra fick inga skav oavsett när och hur jag klippte.

Senast ändrad:

Tack för ett jättebra svar Efwa! Nu ska jag verkligen tänka till innan jag klipper "bakdelen" Det får bli mer praktiskt och köranatomiskt än snyggt!
Jag är inte så pigg på att klippa i vanliga fall, men nu har hästen flyttat till inackorderingsstall där det är väldigt varmt både i stall och ridhus så behöver hon det...
Kör du med lokor eller brösta?

Jag brukar klippa mina rid o körhästar såhär:

Jag brukar klippa mina rid o körhästar såhär:

hej ja undrar om din häst går naken elr om du täckar den. ja måste klippa min ardenner och hon blir kanon svettig hela hästen så de tar hela dan och torka
har aldrig klippt mina hästar innan men nu måste ja de om ja ska fortsätta köra henne!
blir din häst mindre svettig av din klippning de såg fint ut!

Det beror på väder och vind. Hon är täckad olika beroende på väder o naken om det är -5 grader eller varmare och torrt. Naken i kallare än -10 o neråt känns mindre snällt.

Sen är jag alltid noga med att täcka fuktiga hästar efter träning. Jag är lite rädd för korsrörlamningar och det säger de ju man kan förebygga genom att täcka efter träning så de inte står i hagen o fryser sig torra.

Hon svettas mindre men framförallt är hon MYCKET piggare om hon är klippt än om hon är fullpälsad...

I vinter klippte jag Epona så här o energin den kommer med klippningen ;) önskar ibland att jag låtit bli att klippa henne :angel:
DSC00656.jpg

Hade tänkt klippa henne mer som klasselover's häst då hon är under igångsättning och står på lösdrift men då hon får regnskållor så blev det att klippa mer. Skållorna kommer varje år hur jag än klipper, täckar eller tvättar henne. :confused:
Brukar när hon är i full kondis helraka henne på sensommaren, hösten någon gång o sedan hålla henne klippt typ som nu för att pälsen inte ska blir allt för tjock och skållorna ska hållas på i schack.

*kl*
Så här ser min precis nyklippta mini-shettis ut. Har inte tänkt på det med böstan, blir nog att skaffa ett ludd för att vara på den säkra sidan :)

32058034.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 555
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 977
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 913
Senast: Pilot
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 176
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar