Sv: Klippa körhäst som även rids- Mönster?!?
Några år när jag tävlat sent eller kört hårt på vintern har jag helklippt min fjording. Det betyder ca 4-5 klippningar från november till februari.
Så länge vi hållt oss på höstsidan av året (november/december) har han inte fått några skav av selen alls. Men, när vi kommit till årsskiftet och jag klipper januari/februari och ev mars så har kvaliteten på pälsen ändrats. Då får han skav där draglinorna ligger och där bakseleremmarna fram till skakeln ligger. Håret är mer strävt och växer ut i långa strån medan resten av pälsen håller sig i jämn växttakt och betydligt långsammare. Skavet har jag löst tillfälligt med ludd, men det får ju inte bli en permanent lösning. Däremot har inte sommarpälsen blivit av någon konstig kvalitet eller inte växt ut.
Det har hänt två år nu och det var ju först andra året jag fattade när och varför, så i år blir det ingen klippning efter årskiftet för min häst. Vilket blir svårt eftersom det är då vi sätter igång och han blir så förb**** svettig.
Man tycker ju att det borde ge skav då i vanliga fall, eller att pälsen är naggad där när han inte är klippt, men det är det alltså inte. Det verkar vara de där konstiga håren som gör att remmarna och dem tillsammans bildar någon sorts sandpapper.
Så det är olika på olika hästar, årstider och pälskvalitet. Det är bara att testa sig fram. Min förra fick inga skav oavsett när och hur jag klippte.