Klippa hovskägg

Sv: Klippa hovskägg

Japp jag gör det på min korsningsponny, ser mkt mer välvårdat ut! =)
 
Sv: Klippa hovskägg

Min häst har knappt något hovskägg alls på sommaren! :crazy: Och han är en islandshäst ;)
 
Sv: Klippa hovskägg

Love_Maya skrev:
Hej! Klipper "ni" hovskägget på era hästar? Varför gör man det, är det en "snygghetsgrej" eller vad? Jag har sett hästar utan hovskägg, tillex. "Flippan". Jag klippte min pålles hovskägg idag men det blev ojämnt.. Några tips? Visa gärna bilder, framifrån, bakifrån & från sidan! :D

Kram
Jag har Tinkerhästar o en frieser o nej jag klipper inte hovskäggen då jag tycker att det hör till och är vackert + att det skyddar tex mot mugg ...
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag kapar hovskägget på araben, hon har så lite ändå ser det ser bara konstigt ut om det skulle sitta kvar. Tar det med en liten trimmer, blir jättefint. Trimma håret runt kronranden har jag aldrig förstått mig på?
Halvblodet har inget hovskägg öht.
Annars så får det mesta håret vara kvar, i öron och så, tar bara toffsarna som sticker ut. Det är en dödssynd att ens tänka tanken att klippa känselhåren runt ögon och mule.
 
Sv: Klippa hovskägg

visst är det!!!! (känselhåren alltså) :devil:

skulle ju inte se klokt ut.... ungefär som att ta bort morrhåren på en katt, bara halva katten kvar ju.:o (och dessutom är det elakt)

nu hör ja till den lyckliga skara som har en häst som bara ääääääälskar att bli klippt. står helt dyrstill och så kan hon stå i flera timmar! så jag har tid på mig att trimma och klippa till som jag vill ha det.... nu är hon nytrimad i svans, mellan öronen, i öronen, hovskägg, benen, på halsen och under ansiktet. och hon är bara sååååååååå fin!!!!!!:love:
 
Sv: Klippa hovskägg

har man en mkt ädel häst elr en häst med smala eleganta ben så kan jag första, det är snyggt då..
men har man en häst (typ som min foder häst.) med inte så jätte grova ben men dom är inte ädla heler så kan man ju låta bli, det skyddar somsakt för mugg opch även insekter.
men jag kan tycka att låååånng man är såååååå fint, han har det min foder ponny (L) säger jag bara
 
Sv: Klippa hovskägg

jag klipper bort allt jag kommer åt. i öronen, "skägget" , kropnrand, hovskägg osv... då är detta travhästar som tävlar. är fult ananrs ;) man sak vara snygg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippa hovskägg

*kl*

Min halvfoderhäst rakar vi benen på, han har rätt mkt hovskägg annars (kraftig irländsk hopphäst) och så har han lite "muggproblem".
Sen i lördags är han helrakad, från topp till tå :love:

Jag tycker att han ser mkt proffsigare ut utan sitt hovskägg också :p Och trots att han är kraftig så tycker jag inte att det ser konstigt ut. :)
 
Sv: Klippa hovskägg

min nuvarande har inte så mkt, har inte klippt på tidigare hästar heller, tycker det är så fult :crazy:
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag har en korsningsponny som jag klipper hovskägget på. Dock inte på vintern, utan snarare på våren. Om det är lerigt ute under en mycket lång tid brukar jag också klippa av det en bit, för att minska risken för mugg.
 
Sv: Klippa hovskägg

Hej!

Jag klipper alltid hovskägget - tycker det ser ovårdat ut annars. Men det är lite rasbundet också, hade jag en frieser skulle jag inte klippa ;) !

Jag har klippt alla mina hästar dvs morgan, halvblod samt varmblodiga travare. Morgan hade lång man men såg mycket bättre ut utan hovskägg (hade dessutom några få långa strån som bara såg löjliga ut).

Mvh / Fia
 
Sv: Klippa hovskägg

Hej!

Jag klipper hovskägget när det släpar i marken när pållan går.

Sen om vi ska tävla brukar jag ge mej på det, hon kan ju inte se ut som en busk-ponny på dressyr-banan liksom.

Häst är en jätteconnemara med massor av hovskägg, ska snart ge mej på framknä-kot-håret..

/ Lavinia, mest för utseendets skull
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 870
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp