Klippa hovskägg

Sv: Klippa hovskägg

med tanke på att jag inte vill att min hopphäst ska se ut som en busch-häst så klipper jag bort allt som sticker ut, öron hovskägg mule (rakar ej, bara ansar lite!!)

ne, kallblod?? va e dt??
dum fråga, kommer från landet o vi har en nordsvens hemma på gården, antar att dt räknas som kallblod lr!?!
 
Sv: Klippa hovskägg

Klipper på vbl-travaren och ridhästen, mest för att det är snyggare utan en liten tuss som hänger ner. Trimmar kronranden också.

Men på kallblodstravarna så får hovskägget vara kvar, det ser så otroligt TÖNTIGT ut med ett kallblod utan hovskägg. Ser näst intill missbildat ut... :eek:
 
Sv: Klippa hovskägg

Hästar kan vara antingen kallblod, varmblod eller ponnyer.

Kallblod är de tyngre raserna, "arbetshästarna", t.ex. ardenner, nordsvensk, fjordning osv. Har oftast mycket hovskägg och man.;)

Varmblod är de lättare raserna typ svenskt halvblod, engelskt fullblod, arab, varmblodstravare osv.

Ponnyer är... ponnyer!:idea:

Din nordsvensk är alltså ett kallblod, mitt svenska halvblod är ett varmblod.:)
 
Sv: Klippa hovskägg

Svar till alla :D

Tycker också att man inte ska klippa kallblodens hovskägg, hihi. Det måste se lite löjligt, möjligtvis kan man ju "frisera" det om det är ojämnt men inte klippa av det, aldrig! Mitt förra kallblod kunde jag inte ens tänka tanken att klippa av det vackra hovskägget :love: & inte vissa ponnyer heller :)

Men Maya är ju en varmblodstravare & hon har bara en liten tuss, så jag klippte bort det. Hon ser mycket snyggare ut faktiskt! ;) hihi. Sen är det inte så snyggt med en liten tuss om man tillex. har benlindor på.. :angel: Då sticker det ner en lite tufs under :D

Trimmer låter bra! :) Har ju en stor men annars tar jag en sax. Ska ta med en "klippahåretsax" imorgon & klippa bort typ allt, så det blir rakt & fint! Tack för alla svar!

Kram
 
Sv: Klippa hovskägg

ja jag klipper... har ett halvblod och ho har så lite att det inte skyddar så det blir mer till besvär än skyddade :p dessutom så har hon fått mindre mugg när jag klippt.

Hade en connemara förut och hon fick jag för mig att klippa hovskägget på, men hon såg bara dum ut... så det gjorde jag aldrig igen ;)
 
Sv: Klippa hovskägg

hejsan!

jag skulle aldrig klippa min hästs hovskägg. det skyddar bra mot mugg. det är ju inte så roligt att hästen har mugg, jätte jobbigt att behöva smörja varje dag och dessutom kan det vara riktigt farligt. Det kan växa upp på benen om man inte behandlar det, då kan hästen bli halt o behöva avlivas. så klipp inte hästens hovskägg!
Om det inte är en häst som står i jätte fina hagar typ 3-4 timmar om dagen, o aldrig får lera på hovarna o så. typ som Flippan, då tkr jag att man kan klippa hovskägget.
 
Sv: Klippa hovskägg

inte pa kblod osv, men halvblod ska klippas i hovskägg, Öron mm. Överallt!:d :love:
 
Sv: Klippa hovskägg

På min föredetta sköthäst så klippte ägaren hovskägget och håret under ganachen. Hästen ´är en shettis.
Hob blev otroligt söt.
 
Sv: Klippa hovskägg

jag har ett sto, som är av den ädla, nätta modellen, dvs hon har knappt något hovskägg även om jag inte klipper. jag klipper bara för att jämna till lite.
 
Sv: Klippa hovskägg

Brukar klippa på ponnyn. Blir ganska bra, men det är svårt att få bort allt hovskägg och samtidigt få det att se naturligt ut tycker jag! Blir ju bättre efter någon vecka, men iaf. :p
Någon som har några tips på hur man ska "hålla skägget" när man klipper det? Har märkt att om man håller ut det från hästen och klipper så blir det bättre, mer naturligt, men det vore skoj om någon annan hade något annat bra tips :) :bow:
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag klipper både hovskägg och kronrand på mina för det är fult med tofsar om man inte har kallblod.
Klipper även nacken och örona.
 
Sv: Klippa hovskägg

jag klipper mitt kallblod. i ansiktet, öronen, halsen benen och hovskägget. bara för att man är stor och klumpig, behöver man inte se ut så.... :p
 
Sv: Klippa hovskägg

De flesta jag känner rakar bort allt hovskägg. (Helklippta tävlingshästar.) Min häst (iofs också tävlingshäst) däremot har i vinter bara varit klippt till carpus men har friserat hovskägget nogrannt med trimsax och det har gått jättebra! Lite skydd men ändå snyggt o ser välvårdat ut ;) ;) Klipper även öron, ansikte osv.. Detta för 'snygghetens' skull! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippa hovskägg

jag klipper inte foderhästens hovskägg det är likamed dödens =)
man skall ej klippa en ardenner=)
 
Sv: Klippa hovskägg

Love_Maya skrev:
Hej! Klipper "ni" hovskägget på era hästar? Varför gör man det, är det en "snygghetsgrej" eller vad? Jag har sett hästar utan hovskägg, tillex. "Flippan". Jag klippte min pålles hovskägg idag men det blev ojämnt.. Några tips? Visa gärna bilder, framifrån, bakifrån & från sidan! :D

Kram

Jag klippe en gång bara för skojsskull hovskägget på min ena häst. Det vart fördjävligt, så jag kommer inte att klippa ett enda hovskägg till på mina hästar så länge det inte handlar om något medicinskt måste.:D
Men jag kan gärna träna att klippa på andas hästar.:angel:

Kan tänka mig att det finns 2 skäl;
Snygghetsgrej och mugg/fotskabb/svårt att hålla rent osv.
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag klipper oftast hovskägget på min häst eftersom jag lindar ganska ofta och då är det fult med tofsar som sticker ut under...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 870
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp