Klippa hovskägg

L

Love_Maya

Hej! Klipper "ni" hovskägget på era hästar? Varför gör man det, är det en "snygghetsgrej" eller vad? Jag har sett hästar utan hovskägg, tillex. "Flippan". Jag klippte min pålles hovskägg idag men det blev ojämnt.. Några tips? Visa gärna bilder, framifrån, bakifrån & från sidan! :D

Kram
 
Sv: Klippa hovskägg

Mina nuvarande hästar klipper jag inte hovskägget på. Fjordingar, behöver jag säga mer? :p
Min ponny klippte jag däremot hovskägget på. Det var så lite att det inte hade någon skyddande effekt, det snarare skjälpte än hjälpte då hon hade anlag för mugg. Utan extra hovskägg att fastna skit i var det lättare att hålla rent och torrt. Sen var det snyggare också än en liten toffs som stack ner, men det vara bara en bi-sak. Klipper inte hovskägget på de som har så mycket att det skyddar.

Jag kammade hovskägget bakåt och åt sidan och ansade i omgångar tills det var borta och det var jämnt. Svårt att förklara, men det blev mycket bättre än de som bara klipper det rakt av som det är, då blir det nästan alltid ojämnt.
 
Sv: Klippa hovskägg

Ja, fjordingar är det nog inte sååå speciellt snyggt på :angel: Jag klippte bara rakt av :eek: Men ska FÖRSÖKA klippa lite bättre imorgon, frambenen blev rätt snygga men bakbenen = katastrof :crazy: hihi. Stackars häst som får gå runt så ^^ :rofl:

kram. P.S. Har du någon bild på din häst?
 
Sv: Klippa hovskägg

Nja, inte där man ser hur hovskägget var klippt direkt.. Hm..

Hur som helst, en bra sax och en flätkam är a o, precis som i alla annan pälsvård på pållen..

Lycka till! :)
 
Sv: Klippa hovskägg

Okej, hade en dålig sax .. :cool: Men imorgon ska jag ta med en bra sax! Då SKA det bli rakt ;) Synd att du inte har bilder. Någon annan som har?
 
Sv: Klippa hovskägg

Näe, skulle aldrig falla mig in att klippa på mina. Vad är ett kallblod utan hovskägg?? Svar; ej rastypiskt!!:D
 
Sv: Klippa hovskägg

En bra sax och sen e det bara att klippa så nära du kan.
Det tar en stund att klippa snyggt, och det kan vara lite snirkligt, men klipp tills det blir bra.
Annars kan man ta en liten trimmer och klippa med, det är mkt enklare.
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag har islandshäst så det skulle ju se nåt rent otroligt löjligt ut om jag klippte hovskägget! Fullt i klass med att stubba manen.....

I övrigt så ser jag den mängden hovskägg som min häst har som klart skyddande mot ex-vis mugg. Även om han gått ute i lerig hage och är lerig i hovskägget, så är ofta karlederna helt torra och rena. Krävs MYCKET lera för att det skall tränga dit in. Nackdelen är väl möjligen att det är lite svårare att visitera hästen.
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag har en korsningsponny (New forest/Exmoor) & jag skulle aldrig falla mig in att klippa hennes hovskägg, hon skulle se jätte konstig ut & dessutom tycker jag att det är mycket finare med än utan :love:
 
Sv: Klippa hovskägg

Varmblod ser bättre ut utan hovskägg och med trimmade kronränder, så jag kommer definitivt att klippa runt Virans fötter när hon blivit mera van vid sånt.

Däremot är det dödsstraff på trimmat hovskägg på kallblod och grövre ponnyer!:p
 
Sv: Klippa hovskägg

Jag klipper min hästs hovskägg, tycker inte att det är snyggt med hovskägg.. Men jag kan förstå att man spar det på kallblod osv, även om jag tycker att dom blir himla coola med klippt hovskägg, rykt man osv.. men det är min syn ;)

Jag rakar min häst på fötterna (hela kotan och nedåt, fram och baksida) med en liten trimmer. Klipper längsmed håren, inte mot som när man klipper kroppen. Resultatet blir kort och snyggt och jämt, men inte fööör kort!
 
Sv: Klippa hovskägg

har ansvar för friseringen på en tinkerkorsning med tillräckligt (men inte extremt) mycket hovskägg. Jag brukar klippa det som sitter precis i karleden för att han inte ska få mugg eller hovskabb av blöta ben under allt hår. om man klipper ite underifrån syns det knappt när man borstar ner resten..
 
Sv: Klippa hovskägg

thelmaC skrev:
klipper både hovskägg o kronrand...ser ju ut som en busch-häst annars!!
Har ni ens sett kallblod på Flyinge???:D
Och ja, de ska se ut som "bush-hästar" är ju i princip vad de är från grunden..:p
 
Sv: Klippa hovskägg

Alla mina hästar blir av med sina hovskägg, så är det :) dom blir mkt snyggare och ser mer välsköta ut i mina ögon. Särskillt tävlings hästar. Jag ser till att klippa det jämnt och bra, har aldrig fått det ojämt eller att det ser slarvigt klippt ut. :)
 
Sv: Klippa hovskägg

Håller alltid hovskägget i trim.. i alla fall under tävlingssäsongen:angel: , annars får det väl se ut lite hipp som happ:smirk:
 
Sv: Klippa hovskägg

Nix, klipper inte på mitt fullblod, han behöver all hjälp han kan få att eventuellt vatten ska rinna längst hovskägget och inte hamna i karleden.
 
Sv: Klippa hovskägg

Nej, min häst har så mycket att det hade sett superfjanigt ut utan :angel: Sen så håller det torrt och fint i karlederna samt skyddar rätt bra mot småslag/rivsår/skrap/annat, så det är funktionsdugligt också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 870
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp