klippa häst med maskin för hund

vinkelina

Trådstartare
pga problem med axlar och handleder orkar jag ej klippa min häst med en "riktigt" maskin, då hon bör vara helklippt. Senast fick en kompis rycka in, orkade kanske 5 min.

Funderar på att köpa en maskin för hund, de är ju både mindre och lättare. Men funkar det att klippa en häst med dessa? räcker batterierna ( har inte sett nån med sladd)

Tips på andra lätta maskiner? Oklippt är inget alternativ, hon har MASSOR av päls.

Sv: klippa häst med maskin för hund

En liten Moser Max :) Superbra! Tar man det bara lugnt orkar de även med tjock hästpäls.

Jag har klippt min håriga Kallblodstravare flera gånger med en klippmaskin för hund, och det har gått så bra så! :)
Den har sladd, så vet inte hur det är med batterier.

Har använt en Moser 1400 och den har sladd! Funkar kanon

De hundklippare jag har provat funkar INTE tilll hästpäls i alla fall. Så det gäller nog att hitta rätt märke.

Oster Golden A5 och Moser Max 45 går jättebra klippa häst med. Moser Max:en är både nättare OCH bättre.

Båda har sladd. Jag har klippt både hund och häst/ar (inkl hårfagra ponnyer osv) med det i över 10 år nu. Vet dock inte om de är lätta nog? Är ju mycket nättare och lättare än 'riktiga' hästklippmaskiner, men det finns ju väldigt mkt nättare/lättare hundditon med? Du kanske kan provkänna på en?

En Moser Max 45 får du för 1500 - 2000 pix inkl ett skär. Ny alltså.

Jag klippte min ponny med en Moser av ngt slag. Visst gick det. Men jäklar vilken tid det tar jämfört med en hästklippare. Med Mosern kunde det ta 3-4 h. Med en hästklippare tar det runt timmen. För mig som också har problem med värk så blir det extremt plågsamt att så länge hålla på att klippa även om trimmern är lättare..

Kan det varit en Moser Rex? Liten spak på sidan justera klipplängd med? De var verkligen pest och tog 'åratal'.

Med Oster A5/Moser Maz 45 klipper jag en lurvig D-ponny på under timmen..

Ja, när du säger det så var det nog vad den hette.
Jag blev lite arg på mig själv för att jag slängt den eller någonting nu när jag kom på att jag skulle kunna ha den att klippa benen och huvudet med. Det kunde den nog varit bra till. Iaf jobbet vid karleder etc.

Ja du KAN klippa med hundmaskin, det tar ju en stund däremot och du får vara noga med hur långa håren blir, det kan bli "ganska" nära annars :D Det är både skönare och mer irriterande, man blir lite mer perfektionist med sådana maskiner...
Men om du kollar runt lite är jag rätt säker på att det faktiskt finns lättare maskiner numera, både med och utan sladd.
Jag har till och med en sån apparat folk använder på sina egna huvuden till min hästs huvud och öron m.m., men den är ju verkligen svinliten.

Jag klipper min häst med moser max. Det fungerar bra så länge pälsen inte har vuxit ut för mycket. Den klarar inte en helt utvuxen vinterpäls i febuari på en mycket lurvig islandshäst, då behövs det en starkare maskin

Jag har en moser avalon, den är super tycker jag. Väger inte mycket, klipper mycket bra och blir inte varm. Batteriet räcker ca 2,5 timme och laddar upp snabbt. Tyst är den också och vibrerar knappt, klippte min rädda ponny helt själv. Tidigare har han fått lugnande och det har knappt gått ändå...

Kan verkligen rekommendera, låter som värsta försäljaren nu:angel:

Jag har klippt mina hästar många gånger om med en Oster Golden A5 och det funkar hur bra som helst. Nu har jag beställt hem ett skär som ska vara till hästar och det klipper 2,4 mm. Tidigare körde jag på "hundskär" och då med en klipplängd på 1-1,5 mm och det blir hur fint som helst! :love:

Den funkar hur bra som helst till långt och tjockt hår också och jag tycker inte att den låter nämnvärt mycket.

Oj, jag klipper mina med 3 mm. Blir det inte väldigt genomskinligt med så kort som det innan? *bara nyfiken*

Sen, 'hundskär' kan lika gärna vara 2.8 eller 3.2 mm etc med. Beror lite på vad man klipper för hund/päls/frisyr osv =)

Ja det där med klipplängden har du så klart rätt i ;) Har kört med de skär mamma trimmar nos och tassar på pudlarna med. :)

Jag tycker inte att det blivit för kort och hästarna har inte fått täckesskav eller liknande heller.

Här är den ena av dom klippta med 1 mm. Inte världens bästa bilder dock, sitter på jobbet:

29722425.jpg

29722436.jpg

Såg ju helt okej ut. Men är du säker på att de är 1 mm bara? Skären alltså. Jag brukar klippa nos på riesen med dem - och 'sårklippa', och har en gång av misstag helklippt en riesenschnauzer OCH en stackars häst med 1 mm skär. Det såg... inget vidare ut ;P

Det var iofs en skimmel, så kanske därför det blir så 'synligt'?

importeradebilder5386.jpg

importeradebilder5576.jpg

Samma häst, 3 mm
importeradebilder5350.jpg

*kl*
Liten OT fråga men vilken utav oster och moser tar tjock päls bäst ?
Ponnyn hade liknande dennas päls i vintras ser det ut som >___<

Min Moser Max tog utan problem den nedan. MEN, det är inte bara hur lång/lurvig den är. 'Luftig' päls är mkt lättare klippa även om den är lång än TÄT päls. Herrn nedan har extremt tät päls.

Förr minns jag alltid hur förvånad jag blev när jag klippte mina araber. Den ena såg ut som en luddboll, gick på ett kick att klippa. Var liksom ganska luftigt ludd. Den andra hade KORT vinterpäls, men TÄT så in åt helvete och tog tre ggr så lång tid att klippa.

283374_120893208006661_100002579461412_129080_5954946_n.jpg

281779_120897338006248_100002579461412_129102_7480268_n.jpg

4ejan201034.jpg

HITILLS har min Moser inte ens backar för tovig, BLÖT (rena döden klippmässigt) och SKITIG varken hund eller hästpäls. Men som sagt, tjock, tät, lång OCH lortig päls är det svåraste man kan klippa - så hur mycket är bara fluff, och hur mycket är 'äkta lurv'?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 257
Senast: hastflicka
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Ise
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 061
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka