Klippa häst i slutet av januari?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 7 182
Sv: Klippa häst i slutet av januari?

Jo , och jag kommer testa!:D
Både pga infektionen och pga hans egen hälsa..
Kan inte vara kul att gå stenhårt 1timme i ett kokhett ridhus med den pälsen:crazy:

asså e ni tröga eller:eek: (ursäkta språket) men rakning sker ENDAST för ryttarens bekvämlighet. för att man vill att den ska torka snabbt och dyl. hästen skiter fullständigt i hurvida den är svettig eller ej. jag tävlar i hoppning med orakade hästar och jag har kollat med en bra veterinär om det spelar någon roll och hon säger att man inte behöver raka och ja tränar i ridhus 1 gång i veckan.:smirk:

jag klipper fö min hästs bekvämlighet, för att han inte ska bli så trötta o behöva träna med "vinterkläder"

trög kan du va själv.

Jag tycker att det påverkar prestationen på hästen att behöva svettas onödigt mkt.

asså e ni tröga eller:eek: (ursäkta språket) men rakning sker ENDAST för ryttarens bekvämlighet. för att man vill att den ska torka snabbt och dyl. hästen skiter fullständigt i hurvida den är svettig eller ej. jag tävlar i hoppning med orakade hästar och jag har kollat med en bra veterinär om det spelar någon roll och hon säger att man inte behöver raka och ja tränar i ridhus 1 gång i veckan.:smirk:

Kanske kan gälla en häst med bara lite vinterpäls men tänk dig dessa riktigt lång/täthåriga kusar - det blir ju som att springa i en tjock dunjacka! Det är inte bra att överhettas på det viset och då orkar hästen mindre och det tär på konditionen.

Sen kan det nog vara skönt för hästen med att inte bli så blöt av svett och att torka snabbare även om den effekten kanske mest uppskattas av oss.
Jag förstår inte varför man INTE vill klippa hästen om den nu är i behov av det?

Det är verkligen INTE enbart för ryttarens bekvämlighet! Jag tycker det är lika mycket för BÅDAS men kan hålla med om att i vissa fall är det onödigt ( t ex när ett fullblod med relativt tunn päls klipps som bara tränas lätt - i de fallen är det ofta för att ryttaren tycker det är snyggt att klippa dom).

Kanske kan gälla en häst med bara lite vinterpäls men tänk dig dessa riktigt lång/täthåriga kusar

haha ja har en islandshäst och en irländsk imp båda ser ut som 2 bisonoxar

Hur kommer det sej då att många hästar blir betydligt piggare efter klippning???

haha ja har en islandshäst och en irländsk imp båda ser ut som 2 bisonoxar

Och du rider som genomsvettiga? Stackars dom i så fall.
Pröva själv att träna i täckjacka och termobyxor tills svetten rinner av dig - skulle du då inte vilja ta av dig jackan??

Om dina hästar däremot inte tränas så hårt och blir bara delvis/lite svettiga och du behöver inte öka deras prestation/kondition så är det ju okej - då är det ju upp till dig huruvida du tycker det är enklare att ha dom oklippta eller klippta.

Själv tyckte jag att det var synd om min bruksnordis som svettades så och jag ville optimera hennes chanser att få bra kondition, vilket jag också lyckades med eftersom jag kunde kräva mer av henne som klippt (oftast bara halvklippt) och hon hade mycket mer ork! (jämför med andra nordisar som inte hade blivit klippta och vars ägare motionerade dom i ungefär lika hög grad)
Och för det andra blir de mycket lättare att sköta, tycker jag (tycker inte det är besvärligt att ha på dom täcke, då är det besvärligare att hålla på att torka dom efteråt och att sköta den långa pälsen).

Klart att det har betydelse för hästen om den är klippt eller måste ridas med flera cm tjock vinterpäls. Tänk själv att träna med vinterkläderna på:confused:

Jag har klippt sent in i våren och det har absolut inte påverkat pälsen, pälssättning. Glansig och fin som vanligt....

Håller med dig, jag har också klippt så sent som i Mars och hästen har haft normal sommar päls.

tycker väldigt synd om dina hästar...:crazy:
Jag tävlar/tränar också min häst i bl.a hoppning och tycker det är helt absurt om du pressar hästar som har päls likt en "bisonoxe" i ett kvavt uppvärmt ridhus!! Där kan man prata om någon som är riktigt trög, eftersom av den värme som hästen får utstå vid träning med tjock vinterpäls är både mer ansträngande för hjärta/lungor och gör hästen trött mycket fortare! Därefter om du t.ex åker hem med hästen i transport som det flesta gör efter träning, kan den mycket lättare råka ut för lunginflammation och nedkyldhet med en päls som inte torkar utan håller hästen blöt och kall längre.
Så där har du nog fått något om bakfoten.. Skulle du träna din häst stenhårt en timme i ridhus med ett 200g thermotäcke på hästen och en tjock dunjacka på dig själv?:confused:

Jag har klippt sent in i våren och det har absolut inte påverkat pälsen, pälssättning. Glansig och fin som vanligt....

:bow: Jo jag har hört med många fler nu och de flesta säger att inget hänt. Så ska faktiskt låta honom klippas, även om jag faktiskt helst inte skulle vilja det! (massor av extra täcken och skötsel + att han blir ohyggligt ful med sin gråglansiga underpäls:angel:) men gör det självklart för hans skull, för som det ser ut nu så blir han svettig efter bara en liten travstund ute, även om det är kallare väder..
Så jo, klippt kommer han bli:)

För väldigt många år sedan klippte jag mitt varmblod sent, kommer inte ihåg när men tror det var i November, hade inte varit särskilt kallt iallafall. Han blev skitful i pälsen hela sommaren. Normalt är han kolsvart året runt men den sommaren blev han brun med svarta små fläckar. Tror faktiskt att jag har en bild på honom från den sommaren, tyvärr dock inte inlagd på datorn.

Annars brukade vi klippa hästarna i september innan kylan kom och sedan klippa i januari igen, då blir hästarna fina.

men vi har ju kollat med chefsveterinären som har sagt att det inte gör något

Ursäkta !!! Trög kan du vara själv :cool:

Klipper för min hästs fördel, kul att bli dyng svett och få nedsatt prestations förmånga pga pälsen. Sen så är en kortklippt päls på en häst som svettas mkt är lättare att hålla fräsch om man inte har tillgång till varmvatten.

Skulle aldrig utsätta mitt sto för den träning som hon går nu om hon inte var klippt, om hon skulle vara oklippt skulle hon inte orkat.

Kan säga så här att tycker det är oshyst imot hästen att sätta press på den och den svettas mkt och detta sänker prestationen men fortfarande jobbar vidare.
Klipper ni inte hästen för att ni inte orkar hålla på med täcken osv ?!

Blir fatisktig arg när du skriver att hästen bryr sig inte om den är varm eller inte. MEN HALLÅ ELLER

Med tanke på ditt ordval/vart du bor och hur gammal du är, så tror jag inte att du tävlar på någon högre nivå som kräver att dina hästar är klippta?!

Men något många glömmer bort är oxå stallmiljön!
Hästar mår inte bra av att stå i ett fuktigt stall, vilket är omöjligt att undvika på en mkt långhårig/oklippt häst som arbetas och svettas. Det finns många vetenskapliga studier som styrker mitt uttalande, se arbeten gjorda på SLU mm

Hexocil är jättebra! Fortsätt med det ett tag så hjälper det nog. Annars kan du kKöpa Hibiscrub lösning på apotkeket, används många ggr att duscha/tvätta människor med innan operationer,
Är bakteriedödande.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Ise
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 203
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 545
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund