Klippa häst i slutet av januari?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 7 182
Sv: Klippa häst i slutet av januari?

Hexocil är jättebra! Fortsätt med det ett tag så hjälper det nog. Annars kan du kKöpa Hibiscrub lösning på apotkeket, används många ggr att duscha/tvätta människor med innan operationer,
Är bakteriedödande.

Ja Hexocil är t.om mycket bättre än Virkon S som vi använde innan!:)
Nu efter några veckors daglig vård med antingen hexocil eller Virkon så är äntligen äntligen 99% av alla infekterade regnskållor borta!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

För väldigt många år sedan klippte jag mitt varmblod sent, kommer inte ihåg när men tror det var i November, hade inte varit särskilt kallt iallafall. Han blev skitful i pälsen hela sommaren. Normalt är han kolsvart året runt men den sommaren blev han brun med svarta små fläckar. Tror faktiskt att jag har en bild på honom från den sommaren, tyvärr dock inte inlagd på datorn.

Annars brukade vi klippa hästarna i september innan kylan kom och sedan klippa i januari igen, då blir hästarna fina.

Nejmen säg inte så!:rofl: Nu får jag ju ångest tankar igen!!:angel:
Haha nej nu får ni ta och hjälpa mig! Hur tycker ni att jag ska göra?
Nu är ju den främsta orsaken till att jag ville klippa- regnskållorna- löst i alla fall, men han blir ju fortfarande väldigt svettig vid träning.
Han har ingen mammutpäls, men den är relativt tät och grov.
Eftersom han en gång i tiden (2sommrar sedan) haft ohuggligt äckligt ljus päls, så vill jag absolut inte att den ska komma tillbaka:crazy: Nu är han mörkbrun och fin, och var e¨även fint mellanbrun hela förra sommaren..

Help:bow::D

nej dom blir inte genomsvettigga, den ena blir svetttig på halsen och under magen, det blir lite mer borstande men inte mej emot, stärker bara relationen om man ryktar mkt. tävlar ju bara upp till LB än så länge men om det lir höger blir det rakning men det är ganska opraktiskt när ena går på lösdrift...

Jag klippte min i höstas och klippte andra omgången igår, ringde min guru försäkerhets skull. Hon sa: Om hästen inte börjat fälla är det inga problem för sommarpälsen, har han börjat fälla så det enda som händer är at man får med yttersta toppen av sommarpälsen, det är inget han lider av utan bara rent kosmetiskt. Dvs han blir kanske inte riktigt lika snygg.

Jag klippte med gott samvete, eftersom han inte börjat fälla, jag bor i skåne vi har 7 plus grader, förra klippingen har vuxit ut så han ser ut som en teddybjörn och han blir sjöblöt när man rider.

Men dåså.. då hade jag inte heller klippt. Men det finns hästar som blir plaskvåta av att trava två varv typ.

nej dom blir inte genomsvettigga, den ena blir svetttig på halsen och under magen, det blir lite mer borstande men inte mej emot, stärker bara relationen om man ryktar mkt. tävlar ju bara upp till LB än så länge men om det lir höger blir det rakning men det är ganska opraktiskt när ena går på lösdrift...

Ja men då behöver ju inte dina klippas eller hur?

Men det finns hästar som blir så svettiga att det inte är snällt att INTE klippa. Min ponny svettas t ex väldigt mycket bara hon står i stallet om jag inte klipper henne.

Angående lösdriften så¨är det ju bara att lägga på ett täcke.

/Maria

Tycker man ska klippa dels efter sin egna magkänsla sen kolla på hästen om det behövs.
En häst som man vet ska tränas en del med vinterpäls och släppas ut efter ridningen tycker jag man ska klippa. Eller en häst som mest ska gå i skogen men blir svettig ska oxå klippas. Sen hur man klipper är ju dels en smaksak som hur mkt hästen svettas.
man klipper inte för det är skoj, sen så är det MKT mera jobb enligt mig att klippa sin häst. Då det är täcken som gäller osv. ;)

Min häst helklipper jag och börjar klippa i AUG och sista klippningen förra året blev vid april. Min dam som är korsningen mellan arab, halvblod och connemara sätter inte mkt päls men den hon sätter räcker. Blir helt plaskevåt och tycker itne detta är shyst imåot henne så jag tar till klippmaskinen :D

Ska kasnke även i sommar klippa henne då hon svettas mkt och tycker synd om henne;) Hon går inne nattetid även sommaren så jag ser inga hinder till att klippa på sommaren. Och pratat med Personen som är min klipp förebild ;) och hon tyckte att jag skulle göra de.

Tycker man gör en häst en tjänst om man klipper den OM det behövs.

Jag ska klippa min nu snart, innan hon börjar fälla (sker i februari) för under fällningen bör man nog inte klippa. Hon har nämligen börjat svettas i stallet trots kallstall, det är inte snällt då att låta henne gå oklippt. Hon var klippt i november men det har växt ut.

Min häst klipps flera gånger per år, även sommartid när det är som varmast pga hennes täta päls och att hon svettas så mycket, är alltid glansig och fin i pälsen trots att jag klipper henne ofta, så klipp på du:D

*kl*

tack för en bra tråd! :bow: har oxå gått och funderat på om jag ska klippa eller inte en sista gång nu ;) Fast min häst brukar inte fälla förrens april :crazy:

bootzie: det är helt okey att klippa fast dom går på lösdrift ;) min islandshäst går ute dygnet runt och är klippt.
SirWillgott: kom gärna med klippresultatet i bildform :bump:

Måste bara säga att det du skriver är precis som jag gör. Klipp efter vett, inte efter styling... bara för att...

Jätte bra skrivet!

jag skulle aldrig tveka om det var så att jag klippt tidigare , men p.g.a brist på klippmaskin samt att jag inte wille låna då han haft sådana infektioner (delvis svamp) på hela sidan och tänkte då på smittorisken..
Men nu när det mesta är borta och jag bara vill kunna behandla de småsår som blivit kvar, vilket är väldigt svårt med tjock päls:angel: så vill jag gärna klippa! Samt då självklart för att han blir så svettig vid ridning och eftersom hästarna får gå ute till 22-23 på kvällarna så släpps han oftast ut efter ridning, och när hästen bli sköblöt i svett bli pälsen väldigt svår att hålla helt ren samt att han kan få hudbesvär från all salt som utsöndras varje dag.

Så ja, helst vill jag inte klippa men både pga de som står här över och att tävligssässongen drar igång nu snart så vill jag klippa för hans skull!:)

Men det jag är rädd för är just om det kan bli några kvalitets/pigment förrändringar i pälsen om man klipper första gången såhär sent..:(

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Ise
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 203
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 545
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund