Klippa häst i slutet av januari?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 7 182
S

SirWillgott

Kan detta påverka hästens pälssättning något?
Första sommaren jag hade min pålle så blev han gräsligt ljus!:crazy:
Vill gärna inte att det ska komma tillbaka, och förra sommaren fick han fin mörkare färg :) Hade då klippt honom relativt sent för en andra gång (början av januari) men riskerar jag att han ska få tillbaks sin ljusa päls om jag klipper i slutet av januari/februari?
Detta är bara en spekulation, har läst något liknande en gång i tiden och undrar om det ligger någon sanning i det;)
Är inte helt säker på om jag ska klippa hästen eller ej ännu heller:D

Sv: Klippa häst i slutet av januari?

Jag klippte min lite sent förra året, ngn gång i slutet av december.

Hon hade sen bara svinborst fram till slutet av sommaren. Hon var i princip naken och fick skav av allt.

Inte så lyckat och inget jag skulle göra om.

Jag har hört att efter nyår ska man inte klippa hästen för att inte störa pälssättning/fällning. Hörde ett exempel på en häst med vinterpäls på sommaren o tvärtom.

Men jag vet att frågan har varit uppe tidigare o en del menar på att det finns inget sista datum för klippning. Jag håller mig dock till det första! Tänker inte chansa! (Hur skulle det bli med en bruksnordis med RIKTIG vinterpäls mitt i sommaren...:crazy:)

Jag klippte min häst i slutet av mars ett år,(var tvungen pga vissa omständigheter),men hon var jättefin på sommaren endå.

Tack alla för svar!
Ja.. som det ser ut nu kommer han nog få gå med den här teddybjörns pälsen, vågar nog inte chansa!
Får hoppas att våren kommer tidigt ist'llet så fällningen börjar fort;)

Så länge hästen inte börjat FÄLLA så är det ingen fara! (dvs sommarpälsen har börjat växa fram vilket den gör i samma veva)

Då KAN du inte störa sommarpälsen eftersom den då inte börjat växa fram än.
Man kan inte säga en speciell månad när detta sker för det är väldigt individuellt för varje häst. Vissa kanske börjar fälla redan vid årskiftet, andra inte förrän i mars.

Jag har klippt min bruksnordis ända fram till april, utan att ens ta hänsyn till om hon fällt eller inte, och ändå såg hon ut som vanligt på sommaren sen.

Jag har hört att efter nyår ska man inte klippa hästen för att inte störa pälssättning/fällning. Hörde ett exempel på en häst med vinterpäls på sommaren o tvärtom.

Jag har aldrig hört talas om ett fall där man stört pälssättningen pga sen klippning. Finns folk som klipper året runt, när som.

(Hur skulle det bli med en bruksnordis med RIKTIG vinterpäls mitt i sommaren...:crazy:)

Min bruksnordis klippte jag ibland ända fram till april, oavsett om hon fällde eller inte vid tidpunkten, och hon fick en helt normal sommarpäls sen.

Till alla :
Har någon ett verkligt exempel på någon häst som INTE fått normal sommarpälsa om man klippt sent (efter att den börjat fälla)??

Det brukar inte vara nån fara att klippa dem i januari. Men det är ju som sagt individuellt. Har du en som har mycket utväxt nu hade jag klippt.

Ska klippa min ena nu i dagarna för tredje gången, men min andra med mkt fullblod som bara e klippt en gång låter jag vara för han har redan börjat fälla och har inte fått så mkt utväxt.

Jag hade klippt!

har klippt i maj utan problem........ du kan klippa hela året om det behövs! massa tävlingshästar som en gång i mnd hela året.

Kan detta påverka hästens pälssättning något?
Första sommaren jag hade min pålle så blev han gräsligt ljus!:crazy:
Vill gärna inte att det ska komma tillbaka, och förra sommaren fick han fin mörkare färg :) Hade då klippt honom relativt sent för en andra gång (början av januari) men riskerar jag att han ska få tillbaks sin ljusa päls om jag klipper i slutet av januari/februari?
Detta är bara en spekulation, har läst något liknande en gång i tiden och undrar om det ligger någon sanning i det;)
Är inte helt säker på om jag ska klippa hästen eller ej ännu heller:D

Så länge man gör den första höstklippningen starx efter att hästen har börjat sätta vinterpäls och därefter har den väl täckt utifrån det naturliga täckhår man har klippt bort så kan man återkommande fram till strax före den byter till sommarpäls utan problem fortsätta klippa den såvida man håller den täckt utifrån väderleken.

Rubbningar i pälsen brukar oftast uppkomma p.g.a. för sen första höstklippning o/e brist på kompleternade täcke.

Klipp aldrig en häst första gången efter årskiftet.

Jag klipper alla årstider när hästen i mina ögon är långhårig och skall prestera mer än vanligt! Klippte i Juli inför Falsterbo pga förväntad värme... Det var klokt, Finaldagen var en Tropisk sommardag...Skönt för alla semesterfirare, men inte för presterande långhåriga hästar...Struntar i hur den naturliga pälsen skulle sett ut, tänker mer på hästens välbefinnande, Prestation och återhämtning..

Hmm, jag kommer troligtvis raka min islänning såsmåningom på hals/bog/under magen för att de kommer bli så varmt för honoom nu när det blir varmare ute och vi skall börja träna mer,
detta bör väl inte vara skadligt för sommarpälsen?

Jag vill ju att han skall kunna jobba utan att dö av värmeslag och kunna torka upp nångång med...

Jag har aldrig hört talas om ett fall där man stört pälssättningen pga sen klippning. Finns folk som klipper året runt, när som.

Min bruksnordis klippte jag ibland ända fram till april, oavsett om hon fällde eller inte vid tidpunkten, och hon fick en helt normal sommarpäls sen.

Till alla :
Har någon ett verkligt exempel på någon häst som INTE fått normal sommarpälsa om man klippt sent (efter att den börjat fälla)??

Jaa, alltså, jag hörde ju om den där hästen med rubbad sommar/vinter-päls. Det var en islänning. Men sen vad det berodde på att den fått den rubbningen vet jag inte. Det kan ju ha berott på de förslag som uppkommit i tråden med klippning innan vinterpälsen satt igång, efter att sommarpälsen satt igång, ej täckt osv. Det vet jag inget om, vill poängtera det!

Jag täcker inte min bruksnordis och har ingen aning om när hans sommarpäls börjar komma. Märker ju när han fäller, men hans sättning börjar kanske tidigare!? Vill ej chansa och fortsätter därmed att inte klippa efter nyåret. Tycker det är en tydlig gräns, och han klipptes två ggr innan detta datum. Eftersom han går på lösdrift klipper jag bara det mest nödvändiga och kan inte vara ute efter det optimala. Han svettas oerhört mycket även med den bogklippning jag har gjort, men jag får anpassa träningen efter vädret istället för att i möjligaste mån optimera hans välbefinnande.

Alla- tack för alla svaren! Har gått och klurat på det här nu och jag måste verkligen klippa honom! En duktig tjej ska komma ut i slutet av Januari och klippa lilla arabkorsningen i stallet. Får prata med henne och se vad hon tycker!
Han har inte börjat fällt ännu vad jag sett iaf:)
Tömkörde honom i knappa 20min idag (lite lättare lösgörning bara) och han var svettig mellan ben/underhals/mage och mellan bakben efter den lilla dusten:angel:
(hästen har mkt bra kondition och blev inte alls trött)
Och när vi är på klubben i deras uppvärmda ridhus så är han helsvettig och lite flåsig efter bara framskrittning pga att han blir så varm!:(
Så... ja.. om inte han börjar fälla fram tills hon kommer ut så får han nog bli klippt! Han har även fått en mindre infektion på sidan av magen från regnskållor. Den är helt under kontroll och tvättas varje dag, men tror att det skulle läka bättre också ifall all päls togs bort!:)

Om din häst har regnskållor rek jag varmt att du klipper den, då försvinner problemen på halv atiden om du är fortsatt noggrann och tvättar med svag jodopaxlösning alt klorhexidinlösning dagligen.

Måste väl ändå bero på var man bor? I norra sverige är det väl ok att klippa lite senare än i södrà? Med tanke på klimatet alltså?

Om din häst har regnskållor rek jag varmt att du klipper den, då försvinner problemen på halv atiden om du är fortsatt noggrann och tvättar med svag jodopaxlösning alt klorhexidinlösning dagligen.

Jo, min tanke också!:)

Han tvättas med Hexocil schampoo dagligen, samt Virkon S när det var som värst.

Min tanke är ju att du borde kunna klippa din häst fortfarande, eftersom du bor i sundsvall då. De borde ju sätta sommarpälsen senare, eftersom det blir varmare senare där. Det är vad jag tycker låter mest logiskt. Jag hade testat. Med risk för att bli sågad.:D

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Ise
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 203
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 545
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund