Klippa eller inte?

ChiliWhippet

Trådstartare
Har ett 18 årigt halv pensionerat sto,hon är väldigt tydlig med dagsform och vad hon vill i normala fall och det är en överenskommelse som fungerat bra, vissa dagar vill hon bara strosa i hagen och vissa står hon vid grinden och vill hitta på ngt inga konstigheter. Hon sätter så mycket päls nu och blir väldigt påverkad och konstant sur och grinig, vill inte något alls. Så jag har låtit henne vara men hon behöver för kroppens och huvudets skull få röra på sig och hon mår ju inte bättre, så jag funderar på att klippa för att underlätta är ju tanken då, men vet inte om det faktiskt gör det, eller om jag ställer till det mer för henne?
Erfarenheter?

Det har varit en ovanligt varm höst hittills i år, åtminstone i den delen av Sverige där jag bor, och det påverkar ju en del. Ofta räcker det att klippa lite grann för att hästen ska piggna till och inte bli för varm. Du får helt enkelt prova. Det är ju inte värre än att det växer ut igen. :)

Min sällskapshäst är klippt för hon svettas annars. Hela halsen och en rand på magen.

Bättre att de är nöjda.

Klipper också litegrann, hela halsen, fram och typ halva bogen. Funkar bra, hästen svettas jättemycket mindre - men kan ändå klara sig fint vintern igenom utan täcke i hagen annat än vid oväder :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: fejko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?