Klippa bakifrån, eller???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 161
H

hallon

Hjälp, ska klippa ponnierna för första gången i mitt liv, och helst ska de gå att "visa upp" på träningarna sen...
Hur gör man? Antar att man ska klippa mothårs, eller??? Innebär det alltså att man klipper hästen från rumpan och framåt???
Och hur gör man i vecken kring frambenen etc, "sträcker" man skinnet? Andra bra tips?

Har hört att man ska ha olja till skären? När/hur ofta tar man på det?
Är som ni förstår fullständig novis på detta område...hjälp... :confused:

Sv: Klippa bakifrån, eller???

Du ska klippa mothårs, men du behöver inte börja på rumpan utan du kan ju börja på halsen eller på magen. Det viktiga är dock att maskinen är "riktad" mothårs.
Jag oljar både maskin och skär var tionde minut ungefär.

Det bästa vore ju om du kunde ha någon erfaren med dig som kund hjälpa dig att klippa första gången. Visa hur linjer ska dras, hålla upp ben osv.

Använd typ overall eller överdragsbyxor, mössa och ev skyddsglasögon. för det avklippta pälsen hamnar ÖVERALLT! även i ögonen, så min morsa skaffade hem skyddsglasögon till mig, såg rätt kul ut ;)

Håll koll på sladden, så inte hästen trampar på den.
Jordfelsbrytare mycket viktigt!!! (om nu hästen råkar trmpa på den, eller om det blir något fel i maskinen)

ha någon som hjälper dig att hålla frambenet i 90 grader, så att du kommer åt där.

använd bomull i hästens öron om den stör sig på ljudet, även du om du är rädd om hörslen ;)

ett till tips är att även linda in svansen, så man inte riskerar att komma åt taglet. Om hästen har en kraftig man kan man fläta den eller göra som jag, använda en stor klämma

tänk på att hästen måste vara helt torr och så renrycktad det bara går att få hästen.

pausa ofta med klippmaskinen oxå, så den inte blir överhettad, och smörj. under pausen kan man borsta igenom hästen, för den kommer tycka att det kliar med alla dom här små, små lösa resterna av pälsen som sticks.

efter klippningen bör man oxå gå igenom med en trasa med bakteriedödande, så att man rengör ev. småsår som kan ha uppkommigt under klippningen.

mja, det var väl det mesta jag kom på ;)

Lycka till! :idea:

Oh, jag tackar för tipsen!
Självklart hade jag helst haft med mig nån erfaren klippare första gången - men det är just det som är problemet! Har inte lyckats hitta någon som kan komma och klippa, därför har jag fått köpa mig en egen maskin.
Har inte tänkt mig någon avancerad klippning, men vill i allafall göra så rätt som möjligt.

Ett bra tips om du inte ska klippa hela är att markera med vattenfärg först vart du ska klippa så att det inte blir ojämt. Och se till att klippa kanterna i ett enda drag, annars är det nästan omöjligt att få dem raka.

Mitt tips för att det ska bli fint är att inte klippa "kant-i-kant", utan att med varje drag dra över lite på det förra. Väldigt svårt att förklara det här märker jag, men såhär: säg att klippmaskinen är 5 cm bred (skäret). Dra ett drag. Sen när du ska dra nästa, sett det inte precis bredvid så att det klippta området blir 10 cm, utan lite över det andra så att det blir 8 cm kanske. Annars får du fula linjer i pälsen som kan vara svåra att få bort!

Japp, nu är det gjort!!!
Tack för era tips! Och hm, jag HAR sett snyggare klippningar...men dessa var väl ok, eller tja... med lite träning blir det nog snyggare...

kul att det gick bra :) men det brukar alltid se lite kul ut dom första gångerna ;) någon bildbevis?:)

Övning ger färdighet! :D Det är dessutom ganska kul att klippa hästar (om de är snälla iaf)

Jag använder krita till att markera linjerna med. Fick tipset att ingen person kan se bada sidorna pa samma gang sa det gor inte sa mycket om det ar ett par centimeter fel pa hojden.
Mycket viktigt att olja klippmaskinen regelbundet medans man klipper och med riktig klippolja, min maskin har jag nu haft i 18 ar utan problem.
Ursakta avsaknaden av prickar men datan vill helt plotsligt inte acceptera ASCI coderna.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 775
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 101
Senast: inverterad
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 748
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka