Klippa Arab-svans?

G

glory_c

Hur klipper man svansen på en arab snyggast?
Jag fick hem en arab i början på sommaren, och då va han jätte fin i svansen, men den är ju inte klippt rakt av. Utan klippt i en massa olika etapper.
Någon som har några tips? Han lyfter ju ändå svansen ganska högt.

Sv: Klippa Arab-svans?

Red ut svansen riktigt så att taglet hänger fritt, ev kan den behöva tvättas först.
Lyft sedan upp hela svansroten antingen rakt ut eller lite snett uppåt. Försök att få taglet att se ut som om du har mittbena längs med svansroten. Sedan klipper du taglet vågrätt d v s rakt av längs med marken (hoppas du förstår vad jag menar). När du sedan släpper ner svansroten kommer svansen vara etappklippt. Det är samma teknik som använder när man klipper människor.

Tja det finns ju så att säga en gyllen regel att man inte helst ska röra arabers man och svans den ska nästan gå i marken men då min trampar på den så klipper jag bara så att han slipper trampa på den och då samlar jag ihop den och klipper rakt av så den är jämn

Ja, jag fick höra en till idag som brukade hålla ut svansen rakt ut, och klippa rakt av. Så att när svansen inte är "uppfälld" då är den lite kortare längst in.
Jag får prova mig fram. Men nu vet jag på ett ungefär i alla fall.

Jag fick hem en arab i början på sommaren, och då va han jätte fin i svansen, men den är ju inte klippt rakt av. Utan klippt i en massa olika etapper.

utan att ha läst alla svar....men....

MAN KLIPPER INTE ARABER...NEVER EVERE ALDRIG .....
förutom nacken då

cat

Senast ändrad av en moderator:

ska man å svans vara helt slittet å trasligt då ? araber ska självklart ha lång man å svans men man måste ju hålla efter så de ser fint ut !

Inte ens för att slippa tjocka ler klumpar???

Jag klipper rakt av ca 5cm ovanför kotan vid geggig hage.
Låter aldrig svansen bli så lång så den når ner till marken, nånsin.

/Linnea

Jag är inte så insatt på det här med araber egentligen, men nu är ju inte det här någon utsällnings arab, och som det ser ut i hagen nu för tillfället så går nog det praktiska före det som ser bäst ut. Elakt att släpa svansen i leran... :( Och jag tycker nog att det är finare om den är lite klippt. Fast med måtta förstås!

Åsså är det ju inte så bra att svansen är så lång att hästen trampar av slingor ur den. Blir så tunn och ynklig då. Hittade långa fina svansbitar i boxen på morgonen från min arabsvans då jag tänkt *never ever* om att klippa den.
Då hon backade undan från höet hamnade svansstackaren under hovrna gissar jag. Eller så var det då hon klev upp.

Om de alltid sprang med svansen stolt över ryggen går det väl an att ha den lååång och fin :)

hmmmm...skulle nog trimma lite i ditt fall som förslagits... bara så att den inte släpar i marken..

tror vi brukade kapa svansen rakt av och sedan klippa till lite etapper på nått vis när jag red arab.. mannen rörde vi inte förutom nacken då... :p

Ajabaja, en sax får inte komma i närheten av varken man eller svans på en arab.

Hälsning Maja

Ajabaja, en sax får inte komma i närheten av varken man eller svans på en arab.

Hälsning Maja

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=c57a44c6-968f-4468-9814-6c7a08db637c

:angel:

Fast man 'ska' inte frisera en arab annat än att klippa/raka bort manen i nacken. Dock så om man inte vill ställa ut eller liknande, så är det ju ingen som skjuter en om man sätter saxen i svansen, eller manen. Jag tycker det beror på tycke och smak helt enkelt, och till viss del det praktiska, det går ju bra att ha 'släpa i marken' svans om man har tid och ork att fläta/linda upp den eller liknande hela tiden, men ids man inte det så är det ju bättre att kapa den i 'marknivå' hellre än att den trampas tunn.

Så, till trådskaparen - klipp svansen så långt/kort som du vill ha det. Jag klipper ena rakt av (den andra är snäll nog att hålla upp svansen även när jag klipper), men allra snyggast blir som du fått tips om att hålla en arm under svansroten så de 'bär' svansen och klippa rakt av då, så det blir etappklippt när den hänger rakt ner.

jag håller mig till traditioner jag inga saxar här inte . mina araber skulle aldrig förlåta mig om jag klippte dem . man och svans är deras stolthet och de visar gärna upp sig :)

Visste inte att de fanns ett speciellt sätt att klippa arabsvansar på, ska testa den som ex. Masse skrev om:) Själv brukar jag bara klippa rakt av i höjd med kotan.

Och visst, ajabaja att klippa araber... Men Allah har nog översyn med att vi idag faktist toppar man & svans så att våra araber är välvårdade och vackra;)

Men jag blir faktist ledsen när jag ser araber med "halvblods-frilla":( Visst, de är ju inte fult - men inte alls lika vackret som lång man...

jag håller mig till traditioner jag inga saxar här inte . mina araber skulle aldrig förlåta mig om jag klippte dem . man och svans är deras stolthet och de visar gärna upp sig :)
Instämmer helt och fullt med dig och dina araber!!:bow:

Hehe, sån där frisyr gjorde jag med på min förra arab för han gick med en unghäst som tuggade av stora partier av både man och svans vilket såg anskrämligt ut.

ska man å svans vara helt slittet å trasligt då ? araber ska självklart ha lång man å svans men man måste ju hålla efter så de ser fint ut !

man klipper inte utan reder ut och vårdar man och svans mkt ömt...det är som att ha en långhårig hund...inte fan klipper du hunden bara för att du inte ids/har tid att ge den den pälsvård den ska ha...eller`????

cat

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka