Klippa ansiktet?

Sv: Klippa ansiktet?

Alla tycker olika.
Jag klipper alltid hela mina hästar. ALLt utom en liten bit vid sadlen.
hela huvudet, i öronen,runt hovarna osv.
Börjar dock inte klippa dem förrän dem rids mer så klipper oftast första gången vid 4års ålder sen klipper jag (oftast) året om.

Jag gör detta dels för att hålla allting fräshare, lättare att hålla rent, slippa gammal svett & dusha & för att det är mkt snyggare!

Tycker inte hästarna mår sämre snarar tror jag att dem tycker det är ganska skönt. Iaf efteråt:p

Har åxå sett många hästar klippas på huvudet, bland annat när jag gjorde praktik på ett stall me araber, redan första dan var dom framme och rakade huvudet, för att araber tydligen alltid skulle vara rakad på huvudet. Men även vanliga hopp å dressyr hästarna klipps på huvudet av ngn anledning, inte kan det då vara praktiskt, inte för hästarna i alla fall.

Själv klipper jag min isis på halsen och under magen, mer behövs inte å sen tar jag oftast bort lite "skägg" för annars blir del lite väll jobbigt att leta upp tränset efter ridturen, hon har extremt mycket päls. Så lite lustigt att hästarna som går lika hårt med en tredjedel av isisens pälsmängd måste helklippas å inte en pälsgnutta få vara kvar, för annars så blir de illa ;]

Åh, finns det någon fras jag avskyr att höra så är det "så gör faktiskt alla tävlingsryttare!" :crazy: eller bara "så gör alla", tänker direkt på ett litet envist barn som vill ha och ha. :p

Nej, att klippa hela ansiktet tycker jag är ytterst sällsynt och dumt, bör inte hästen gå före utseende? Jag tycker inte det är snyggt med helklippta ansikten, men det finns det säkert många som tycker.

Alla tycker olika.
Jag klipper alltid hela mina hästar. ALLt utom en liten bit vid sadlen.
hela huvudet, i öronen,runt hovarna osv.
Börjar dock inte klippa dem förrän dem rids mer så klipper oftast första gången vid 4års ålder sen klipper jag (oftast) året om.

Jag gör detta dels för att hålla allting fräshare, lättare att hålla rent, slippa gammal svett & dusha & för att det är mkt snyggare!

Hmm, jag tycker att man ibland får gå ifrån fåfänga och faktisk acceptera att man har ett djur.

Däremot måste jag fråga en sak. För ett tag sedan är jag besökte ett tävlingsstall så stod stallägaren i gången i full gång med att klippa bort alla hästens känselhår runt mulen och ögonen. Får man verkligen göra detta? :confused: Jag muttrade nämligen något åt honom att det var förbjudet enligt lag för att jag blev så irriterad på honom :angel:

kopierat från Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6
råd om hästhållning;
Allmänna råd till 2 § djurskyddslagen
Hästarnas känselhår bör inte klippas av eller på annat sätt avlägsnas
annat än av veterinärmedicinska eller funktionella orsaker.

Här har vi det lilla roliga ordet bör igen. Den hopplösa frasen bör inte är inget förbud bara en rekommendation.

Det är vanligt att klippa hela huvudet pà hästen, de màr inte dàligt av det.

Fast de helklippta hästarna brukar ju inte heller gà ut i ur och skur, stà och bli blötta i hagen eller gà ut i hagar med en halvmeter gega.

Vad som är bra hästvàrd i vissas ögon är det inte i andra.

det är jättevanligt, kolla på tävling på högre nivå så är samtliga hästar klippta i hela ansiktet.

jag gjorde det ibland på min gammla häst eftersom han hade så väldigt tjock päls och var så snäll att klippa. dock inte mitt på vintern utan höst och vår, så att han inte skulle vara helt naken när det var kallt.

tycker det är snyggast att klippa hela huvudet, så att det inte blir några färgskillnader. men på mina hästar klipper jag inte huvudet öht eftersom dom tycker det är läskigt.

Det här var faktiskt mina spontana tankar också...

Speciellt som hästen i fråga definitivt inte uppskattade friseringen.

Men så tänkte jag att jag kanske har missat något, att det är exceptionellt bra med klippta huvuden av någon märklig anledning.

Anledningen är estetisk, det finns ingen annan anledning.
Elithästar och tävlingshästar som tränas i uppvärmda ridhus 99% av sin tid, vintertid, gynnas av att helklippas.

sen har denna trend dessvärre spridit sig till hobby svenson och skogsmulle svensson, numera klipper även dessa glatt hela sina hästar, rygg, länd, kors, ben - rubbet. Utan att egentligen fatta vad det innebär, annat än att det är "snyggare". Jag tycker det är tragiskt, men det är en följd av folks okunskap och iver att härma andra utan att fråga sig varför. Väldigt svenskt.....

Jag accepterar att det är ett djur.
Som jag också skrev så är det skönare för hästen att inte stå & vara blöt.
En häst som tränas hårdare blir oftast väldigt svettig även i huvudet & det kliar & är obehagligt.

Men sen håller jag med om att vanliga hästar som som tävlas 1 gång/månaden & kanske rids i ridhus 1ggr/vecka INTE behöver klippas överallt!

Jag klipper min häst, trots att hon aldrig tävlas och aldrig går i ridhus. Hon tränas hårt ändå, och det går inte att få henne torr på lääänge annars, med pälsen kvar. Hela huvudet är klippt också, hon får en form av utslag i hela pannan när hon svettas mycket där.

Har lämnat halva benen dock, för hon är inte särskilt förtjust i att bli klippt längre ner än så.

Om du halvklipper så märker du att hästen genast svettas mindre även på de oklippta ställena. det blir en naturlig följd av att de helt enkelt svettas mindre på de primära svett ställena, som traditionellt och fysiologiskt är hals, bog, och mage och lår. : )

sen har denna trend dessvärre spridit sig till hobby svenson och skogsmulle svensson, numera klipper även dessa glatt hela sina hästar, rygg, länd, kors, ben - rubbet. Utan att egentligen fatta vad det innebär, annat än att det är "snyggare". Jag tycker det är tragiskt, men det är en följd av folks okunskap och iver att härma andra utan att fråga sig varför. Väldigt svenskt.....

Håller med, fruktansvärt vanligt att sånt sprids till hobbyryttare där hästarna i de fall jag tänker på inte alls motioneras så hårt att länd, ben och allt behöver vara klippt. :crazy::(

*kl*
jag är hobbyryttare, med en häst som tränas lika mycket som elithästarna i vårt stall. dock har jag inte lika stort intresse av att tävla (dåliga tävlingsnerver) :p

efter ett vanligt pass i ridhuset är min häst svettig uppe på rumpan, när hon är helklippt känns hon fuktig hela hon.

svettas väl kanske väldigt lätt men att itne helklippa henne är nästan att betrakta som missskötsel då hon genast får problem av svetten. som när de är 20 minusgrader ute är svår att duscha bort....

hade jag haft en bättre maskin hade även hela asiktet blivit klippt, nu blev de bara halva, så tyvärr har hon lite småaktiga problem runt öron och i pannan.

Det fungerar inte, svetten rinner om henne ändå - och hennes panna blir riktigt dyngsur och det resulterar i ännu mer utslag. Förhoppningsvis lär hon väl svettas lite mindre när konditionen är helt på topp, men hon svettas väldigt lätt. Det räcker med att hon stressar upp sig litegrann för något, och sen börjar hon svettas direkt.

Så för oss är helklippning ett måste, annars får hon stå hela vinterhalvåret - eftersom hon svettas även vid skritturer, om hon blir stressad av trafiken eller annat.
Vi står i kallstall, och det går inte att duscha henne oavsett väderlek då hon är rädd för vattenslangen.

I mitt nuvarande stall behövs ingen klippning - antagligen pga att det är vitt och tänt till kl 10 på kvällen.
Hästarna är ute ca 8 - 16.

Har alltid fått klippa förut. Mycket förvånad blev jag när jag väntat och väntat på tjockpälsen och sen insåg att det var vår...:eek: :bump:

Men man måset ju faktiskt kunna skilja på "tävlingsryttarna" och "hobbyryttarna".
De (flesta) större tävlingsryttarna som personen pratar om har antagligen hästarna inne i varma stallar dygnet runt, och bara ute i småhagar några timmar vid fint väder, samt väldigt täckade oavsett väderlek.

Har man hästen ute flera timmar varje dag, oavsett väderlek så kan man ju inte klippa den på samma sätt som en häst som inte går inne.
Den måste ju ha skydd mot regn/snö och blåst!

Samma sak om man inte rider hästen svettig flera dagar i veckan så är det ju bara onödigt o dumt att klippa hästen.
Tycker att folk i allmänhet är rätt korkade som gör såna saker "bara för att andra gör det" :o
Man klipper ju hästen för att den behöver klippas och hur mycket den behöver klippas är ju olika från häst till häst och resp. situation.
Att klippa för att "andra" gör det visar ju bara på hur lite kunskap man har om sin egen häst eller hästar i allmänhet.

Nej, varmare blir det inte, snarare kallare skulle jag tro. Har aldrig hört folk som haft det för att "värma skallen" på häststackarn (ÄN så länge). Kanske finns det en ny, varmare typ av huva? Fast den kan knappast vara behaglig, det tar ju emot i elastiska huvor när hästen tar ner huvudet för att beta, så en "tjockare" huva måste ju kännas som ett gips?
Men det finns folk till allt..!

Haha! Googlade och hittade denna:
HD-quilted-Hood.jpg

Du kan väl printa ut den bilden och ge hästägaren i ditt stall ;)

Haha ett sånt där halstäcke har jag haft, prövade det på hästen som inte alls såg nöjd ut för fem öre, kunde inte ens typ röra huvudet/halsen normalt.
Så jag tog hem det och opererade bort själva huvuddelen så det blev som ett vanligt halstäcke :)

Haha! Det var det jag tänkte mig! Ser så himnla stelt ut faktiskt. Det jag har som endast är för att hålla hästens man ren och på plats var inte heller bekvämt för hästen, svårt att ta ner huvudet i backen.

Jag tycker att man ska klippa så mycket som behövs för att hästen ska torka snabbt och inte stå och svettas i flera timmar. Jag tycker att oklippta hästar som rids helt svettiga är lika mycket djurplågeri som att klippa hela hästen inkl. öron, känselhår.

Jag tycker synd om hästar när de klipper inne i deras öron för då har de ju inget skydd kvar när det snöar, regnar, mot damm etc. som kan komma in i öronen. Att ta bort känselhåren runt mule och ögon borde vara totalt förbjudet. Klipper aldrig mina hästars ben heller för jag tycker att det är ett bra skydd mot slag etc. Nu har jag iofs torra hagar så de är aldrig leriga när de kommer in.

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 930
Senast: sthu
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 929
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 575
Senast: Elaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix