Sv: Klippa ansiktet?
jag tycker inget särskilt om hur folk klipper sina hästar, jag tycker snarare att det är värre med de som inte klippar alls och rider sina hästar
precis som vanligt och de blir svettiga som satan med lång päls och sedan bara på med ett unket täcke och typ halvmöglar under det...
har faktiskt sett det flera gånger, helt galet!
jag helklipper inte min häst för det behövs inte, han har jättetunn och fin päls lite fullblodsaktig kan man väl säga, han sätter ganska tät päls
men absolut inte lång.
jag klipper hela kroppen men ingenting på huvudet eller benen, det behövs inte på honom, det syns ändå inga skarvar alls i stort sett.
däremot klipper jag ju ur öronen och rakar av känselhåret, det är ju en smaksak men jag tycker långa tofsar i öronen är fula och känselhåret
verkar inte bekomma honom något särskilt när man rakar av det, just när man gör det tycker han det är mysigt.
så min häst klipps från nacke till rumpa och sen lämnar jag hela frambenen och rakar ner till bakhasen, allt det tycker han dessutom är helt okej
så det känns som det bästa alternativet annars hade jag fått droga honom och när det funkar att ta av det som stör honom räcker det så.
han tränar hårt (kanske inte som en elithäst
) och går mycket, nu blir det väl lite väl mycket ridhus också men det är ju väldigt skönt att slippa vänta
i hundra år på att han ska svettas av vilket han ändå alltid får en chans till, men han slipper ju det värsta.
mina andra hästar har jag helklippt, ben huvud ALLT för de har satt mycket mer päls än vad nuvarande gör.
jag har klippt en gång i år och ska klippa nu snart igen och antar att det blir en klippning lite längre fram också.