Klippa ansiktet?

Sv: Klippa ansiktet?

Mm förstår inte hur dom hade tänkt med mitt täcke, det du visade bild på verkar vara ett innetäcke, eller det ser iaf inte ut att vara så tjockt som mitt är.
Yttertyget på mitt är riktigt stelt.

Jag helklipper och då även huvudet. Anledning = pålle är som en björn och blir väldigt svettig i huvudet plus att jag tycker det är snyggare. Rakar inte bort känselhår.
Helrakad för ca 4 veckor sen, syns knappt längre.

det är inte ovanligt. och ja, tävlingshästar klipps oftast så. och ja, det är snyggast. då det inte syns att hästen är klippt!

jag tycker inget särskilt om hur folk klipper sina hästar, jag tycker snarare att det är värre med de som inte klippar alls och rider sina hästar
precis som vanligt och de blir svettiga som satan med lång päls och sedan bara på med ett unket täcke och typ halvmöglar under det...
har faktiskt sett det flera gånger, helt galet!
jag helklipper inte min häst för det behövs inte, han har jättetunn och fin päls lite fullblodsaktig kan man väl säga, han sätter ganska tät päls
men absolut inte lång.
jag klipper hela kroppen men ingenting på huvudet eller benen, det behövs inte på honom, det syns ändå inga skarvar alls i stort sett.
däremot klipper jag ju ur öronen och rakar av känselhåret, det är ju en smaksak men jag tycker långa tofsar i öronen är fula och känselhåret
verkar inte bekomma honom något särskilt när man rakar av det, just när man gör det tycker han det är mysigt.
så min häst klipps från nacke till rumpa och sen lämnar jag hela frambenen och rakar ner till bakhasen, allt det tycker han dessutom är helt okej
så det känns som det bästa alternativet annars hade jag fått droga honom och när det funkar att ta av det som stör honom räcker det så.
han tränar hårt (kanske inte som en elithäst ;)) och går mycket, nu blir det väl lite väl mycket ridhus också men det är ju väldigt skönt att slippa vänta
i hundra år på att han ska svettas av vilket han ändå alltid får en chans till, men han slipper ju det värsta.
mina andra hästar har jag helklippt, ben huvud ALLT för de har satt mycket mer päls än vad nuvarande gör.
jag har klippt en gång i år och ska klippa nu snart igen och antar att det blir en klippning lite längre fram också.

*delvis kl*

Jag vill bara förtydliga att jag inte är emot klippning per se, min häst klipps flera gånger varje säsong, hel eller halv beroende på tid på säsongen och hur mycket han tränas. Dock får han alltid ha pälsen kvar på huvud, ben och under sadeln.

Det jag ifrågasätter är behovet av att klippa just ansiktet på hästen. Är det av medicinsk orsak så ok, det har jag full förståelse för. Men jag tror nog att det är ganska få hästar som tycker att det är "mysigt" att ha en klippmaskin i ansiktet även om de accepterar det.

Min fråga kvarstår också, borde det inte påverka bihålorna? En häst som stod i stallet förut fick bihåleinflammation och behövde penicillinsprutas i 3-4 veckor (och chockade till slut), därför är det en sjukdom som jag i mesta möjliga mån vill undvika. Likaså öroninflammation.

Dessutom; ökar inte skavrisken nåt grymt?

Och vad ni än säger; jag kommer inte tycka att det är snyggt :p

något behov finns väl inte direkt men hästar som tränar hårt svettas ju mycket vid nacken etc så det rinner och har sig i ansiktet.
och skavrisken blir ju snarare större om man har en häst som svettas mycket och det torkar på ansiktet och sen har den grimma, träns etc som kanske skaver på det och det blir kala fläckar. även om man borstar av ordentligt o så.
och mysigt kanske dom inte tycker att det är, men om de accepterar det ser jag det inte som ett problem iallafall.
jag har svårt att tro att det ska påverka i den grad att många hästar skulle få bihåleinflammation, det tror jag snarare är ett problem väldigt känsliga hästar har oavsett hur de klipps i huvet etc.

nja man får väl inte bihåleinflammation av att frysa om näsan eller öroninflammation av att frysa på örat. :p

min häst blir svettig runt öronen och i ansiktet även om han har väldigt lite päls där. så det kan absolut fylla en fuktion att klippa huvudet om hästen har tjock päls där, och blir riktigt svettig. det är inte bara för skönheten.

öroninfalamtion och bihåleinflamation får man inte utav klippt huvud, kalla öron osv.
Utan beror på förkylningsvirus och sedan en bakterieinflamation.

Skav av vad är du orolig att hästen får om den har rakad skalle?

JAg tycker det är snyggast för att det då inte syns att hästen är rakad. Hatar kanter!

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 930
Senast: sthu
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 929
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 575
Senast: Elaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix