Klippa ansiktet?

Lipica

Trådstartare
Jag stötte på ett för mig helt främmande fenomen häromsistens när en av ponnyerna i stallet blev klippt över hela huvudet. Jag ifrågasatte det hela men fick till svar att "så gör faktiskt alla tävlingsryttare!"

Jag, som tillochmed har jobbat med att klippa andras hästar i perioder har aldrig förut hört om någon som klipper ansiktet på hästen. Är detta verkligen så vanligt?

Och dessutom, förutom att jag tycker att det ser bedrövligt ut (säkert en smaksak), borde det inte vara rätt onyttigt för hästen i kalla vintern att inte ha någon skyddande päls över t.ex bihålor och runt öronen?

Nu menar jag inte folk som klipper ganascherna, utan hela huvudet, panna, nosrygg etc.

Sv: Klippa ansiktet?

:eek: "gör alla andra"...så vad som behövs, och vad hästen mår bra av, det är skitsamma? :crazy:

Idiotiskt. Kan inte tänka mig att det är speciellt fint heller...

Det borde ju rent krasst innebära att alla tävlingsryttare har mössa på hästarna i hagen. Varför har jag aldrig sett det tro? :p

Jag har jobbat i tävlingsstall och vi klippte hela huvudet på alla hästar.

Jag tror inte att den lilla pälsen gör någon skillnad i skydd på huvudet, klipper ur öronen gör man ju ändå på hästarna (sedan blir det aldrig särskilt kallt nere i Tyskland heller).

Kan man det så blir det snyggt, enda hästarna det kan synas på är ljusfuxar, men det går aldrig att klippa en ljusfux diskret på huvudet eftersom kontrasterna är så skarpa var man än väljer att ha "linjen".

Och har inte upplevt att hästarna känner mer obehag än på resten av kroppen (min ena älskar att bli rakat och honom helklipper jag utan hjälpmedel, min andra hatar att bli klippt var man än klipper honom).

En bild på min när han är helklippt;

DSC00554.jpg

Det borde ju rent krasst innebära att alla tävlingsryttare har mössa på hästarna i hagen. Varför har jag aldrig sett det tro? :p

Jag trodde inte mina ögon när jag såg det första gången :D. Men det är inte många jag har sett ska jag erkänna.

:eek: "gör alla andra"...så vad som behövs, och vad hästen mår bra av, det är skitsamma? :crazy:

Idiotiskt. Kan inte tänka mig att det är speciellt fint heller...

Det här var faktiskt mina spontana tankar också...

Speciellt som hästen i fråga definitivt inte uppskattade friseringen.

Men så tänkte jag att jag kanske har missat något, att det är exceptionellt bra med klippta huvuden av någon märklig anledning.

Jag har jobbat i tävlingsstall och vi klippte hela huvudet på alla hästar.

Jag tror inte att den lilla pälsen gör någon skillnad i skydd på huvudet, klipper ur öronen gör man ju ändå på hästarna (sedan blir det aldrig särskilt kallt nere i Tyskland heller).

Kan man det så blir det snyggt, enda hästarna det kan synas på är ljusfuxar, men det går aldrig att klippa en ljusfux diskret på huvudet eftersom kontrasterna är så skarpa var man än väljer att ha "linjen".

Och har inte upplevt att hästarna känner mer obehag än på resten av kroppen (min ena älskar att bli rakat och honom helklipper jag utan hjälpmedel, min andra hatar att bli klippt var man än klipper honom).

Men då undrar jag, hur gör du/ni med nosen? Klipper ni ända ner på mulen eller var drar man "gränsen"? Man kan ju inte klippa bort morrhåren, och om jag tänker på min egen som exempel har han rätt lång päls på nosen även där morrhåren sitter.

Obehag eller inte är nog en vanefråga. Den här hästen tyckte inte om det.

Man klipper så långt man kan men inte så man tar bort några känselhår, samma sak runt ögonen.

Jodå, det har även jag stött på med motiveringen att det ser bra ut och hästen ser ädlare ut. :grin:

Någon pratade om en mössa, menar ni en Horse hood?
Santa%20Horse%20Outfit.jpg

Den är till för att hålla hästen ren innan tävling. (Mest inom halter och pleasure där hästen även ska ha manen på ena sidan, orörd och ren).

Jodå, det har även jag stött på med motiveringen att det ser bra ut och hästen ser ädlare ut. :grin:

Någon pratade om en mössa, menar ni en Horse hood?
Santa%20Horse%20Outfit.jpg

Den är till för att hålla hästen ren innan tävling. (Mest inom halter och pleasure där hästen även ska ha manen på ena sidan, orörd och ren).

:rofl: , jag har faktiskt också en sån dräkt fast svart till min skimmel så han inte ska få torvfläckar dagen före tävling.. men inte tror jag att den värmer huvudet direkt!

Men okej, det verkar tydligen vara vanligt, jag har väl varit förskonad. Ädlare? Möjligen om de har islandspäls vanligtvis...?

Nej, varmare blir det inte, snarare kallare skulle jag tro. Har aldrig hört folk som haft det för att "värma skallen" på häststackarn (ÄN så länge). Kanske finns det en ny, varmare typ av huva? Fast den kan knappast vara behaglig, det tar ju emot i elastiska huvor när hästen tar ner huvudet för att beta, så en "tjockare" huva måste ju kännas som ett gips?
Men det finns folk till allt..!

Haha! Googlade och hittade denna:
HD-quilted-Hood.jpg

Du kan väl printa ut den bilden och ge hästägaren i ditt stall ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är väldigt vanligt att man klipper huvudet på tävlingshästar. Jag ser det överallt.

Det är väldigt vanligt att man klipper huvudet på tävlingshästar. Jag ser det överallt.

Har oxå sett det en massa

Själv klipper jag min vid ganaschen och en bit av käken. Han har mkt päls där och när han svettas torkar det i princip aldrig och han får då gärna skållor

KL

Det där är nog en smaksak även om jag inte alls förstår vitsen med det, förstår inte vitsen av att klippa bort hästens hovskägg heller med det är det många som gör!
Däremot måste jag fråga en sak. För ett tag sedan är jag besökte ett tävlingsstall så stod stallägaren i gången i full gång med att klippa bort alla hästens känselhår runt mulen och ögonen. Får man verkligen göra detta? :confused: Jag muttrade nämligen något åt honom att det var förbjudet enligt lag för att jag blev så irriterad på honom :angel:

Fast vad en människa TROR och att hästen fått det på grund av en orsak är ju helt skilda saker. Finns det en sak på en häst är det ju antagligen meningen att det SKA finnas där.

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 930
Senast: sthu
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 929
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 575
Senast: Elaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix