kliniken skickar inte papperna

sommarminne

Trådstartare
för nästan fem veckor sedan var jag iväg med hästen på klinik och fick då honom utdömd. veterinären tyckte jag skulle avliva så fort jag fick klarteckan från försäkringbolaget då prognosen var allvalig och hästen har ont.
nu förra torsdagen hade de gått fyra veckor sedan jag var där och jag hade inte hört något från försäkringbolaget så jag ringde dit och frågade varför jag inte hade fått något svar. dom säger då att klinien inte ens har skickat iväg några papper till dom!!! :confused:

jag blev väldigt ledsen och upprörd med tanke på att hästen hemma inte alls mår bra och jag mår bara sämre och sämre av att se honom lida. jag ringde omedelbart till kliniken och där bad dom inte ens om ursäkt utan skulle kolla om dom hittade papperna och skulle ringa mig på fredag eller lördag. nu sitter jag här och dom har fortfarnde inte ringt och jag får inte tag på någon. hur gör man? kan man göra något annat än att ringa och tjata? de känns verkligen inte rättvist att de ska va såhär och hästen får ju bara lida i onödan pga dom. hur hade ni gjort?

Sv: kliniken skickar inte papperna

måste du få klartecken av försäkringsbolaget??
kan inte bara vet skicka in papprerna efterhand för att visa att den var utdömd??
om han mår så¨dåligt borde det väl inte vara så att man måste vänta på massa pappersarbete..
tycker det låter konsig? :confused:

När jag fick min häst utdömd förra sommaren så tog det en väldig tid innan jag fick pappren! Efter 3-4 veckor ringde jag till kliniken och frågade var de hade tagit vägen, och fick till svar att de var skickade men de skickade nytt intyg iaf. Dagen efter fick jag ett intyg på posten och tre veckor senare fick jag ett till... Fin postgång vi har i det här landet! Eller vart felet nu låg.
Jag fick själv skicka det till försäkringsbolaget, kliniken skickar inget till dem. Det ska ju med en anmälan som du ska fylla i också, har jag för mig. Försäkringsbolaget var snabba och jag fick besked inom 2 dagar att allt var i sin ordning och försäkringspengarna fick jag dagen efter det att jag skickat in intyget på att hästen var borta.
Hoppas att det ordnar sig för dig!

Enligt min erfarenhet har inte alla försäkringsbolag så bra koll på papper som kommer in till dem. Jag vet flera gånger när de tappat bort papprena men skyller på kliniken. Gick så långt att en veterinär som jag jobbade med började fundera på att skicka papprena rekomenderat.
Värst är det största djurförsäkringsbolaget.

ja jag frågade nu en extra gång när jag ringde till kliniken men dom sa att jag va tvungen att vänta på försäkringsbolaget innan jag fick ta bort honom. om jag hade fått bestämma hade han tagits bort veckan efter beskedet de är bara jobbigt att ha honom hemma och veta om att han ska försvinna

de verkade med på kliniken har dålig koll på sina papper. jag har två bekanta nu i efterhand som sagt att den ena fick sin räkning ett och ett halvt år efter besöket och den andra har inte ens fått någon och de va två år sedan dom va där.. usch all denna väntan tar ju kol på än:cry:

om jag hade fått bestämma hade han tagits bort veckan efter beskedet de är bara jobbigt att ha honom hemma och veta om att han ska försvinna

Men det är ju du som bestämmer. Det finns inget som hindrar dig från att ta bort honom nu, om det är så att han lider.

Det har gått fem veckor sedan jag vet.undersökte min häst och intyget som är förutsättningen för att jag ska kunna gå vidare har inte kommit än. Man vill ju inte bli osams med sin veterinär men frågan är hur stort tålamod man ska ha med dem. Som hästägare är det ett klänslomässigt trauma at få hästen utdömd. ofta mbehöver man ju pengarna för att kunna köpa en ny häst. Fast ännu jävligare är det förstås om den utdömda hästen går hemma och lider för att intyget dröjer. Kanske finns någon veterinär som kan förklara den här tråden. :devil:

ja men kliniken sa de att om de blir något problem med försäkringsbolaget så kan de blir att jag inte får ut något i livvärde på honom om jag tar bort honom innan dom gett klartecken. eller de är så jag uppfattat de iallafall

Du får avliva av djurskyddsskäl innan försäkringsbolaget sagt sitt om ifall djuret lider

vad ringer jag för att kunna få klartecken för att de är ok? undra varför veterinärerna inte har sagt något om de? :confused:

Det finns ett nr på bolagens hemsida (olika för olika bolag) där man kan få tillstånd per telefon men det brukar vara akuta avlivningar.

Kommer du avliva hästen oavsett om bolaget betalar ut livbeloppet eller inte?

Då kan du lika gärna göra det nu på en gång, så gjorde jag med min dräktiga connemara, det fanns ingenting att vänta på. Och det var heller inga problem med att få ut livbeloppet (kom ganska fort tom).

ja han kommer ju tas bort i vilket fall som helst. jag ska ringa försäkringsbolaget imon och se vad dom säger om de hela

ja men kliniken sa de att om de blir något problem med försäkringsbolaget så kan de blir att jag inte får ut något i livvärde på honom om jag tar bort honom innan dom gett klartecken. eller de är så jag uppfattat de iallafall

Så är det. Frågan är om det ska få styra om hästen mår dåligt? Men ring kliniken, om du inte gjort det än.

Jag har avlivat en utan att vänta på svar från bolaget, var inga problem att fixa papprena i efterhand. Hade det varit det kunde de behållit sina pengar, hästen skulle inte behöva mer.

Annan fick jag omedelbart tillstånd för nödslakt av djurskyddsskäl på, av försäkringsbolagets veterinär, som min vet ringde.

Två andra har jag tagit bort utan att blanda in bolaget. Den sista väntade jag in bolagets svar, tog en vecka ganska exakt.

jag har ringt kliniken nu på morgonen och hon hade inte ens kollat efter papperna i helgen så jag ska faxa dit dom ikväll och se om de kan hjälpa. dom hade haft ont om tid sa hon. jag frågade hur lång tid det var beräknat att det skulle ta och hon sa att de tar alltid så här lång tid men utav alla andra trådar jag läst tycker jag inte att fem veckor verkar tillhöra de vanliga. eller har jag fel?:(

jag tycker man tappar förtroendet helt för kliniken när dom inte verkar ha någon ordentlig koll på sina papper och vilka hästar som väntar på att tas bort och vi djurägare som lider tillsammans med hästen i väntan

Min kinik har i alla fall skickat papprena samma dag jag varit där. En gång var en annan klinik inblandad, där tog det en vecka innan papprena gick, men det gällde hästen som fick tillstånd via tfn för omedelbar nödslakt, så där fanns ingen häst som väntade. Dock så min vanliga klinik, den gång hästen togs bort direkt på kliniken utan att vi ens hörde med bolaget gick papprena samma dag ändå.

jag jag har uppfattat att de tar max 2-3 veckor men enligt denna kliniken va det inte ovanligt att dom skickade iväg sina papper 5 veckor efter att man varit där då. jag tycker de låter lustigt men jag får ju ringa varje dag och tjata på dom då så de blir att dom skickar iväg dom nu

Jag tycker inte ens det ska ta en vecka från klinikens sida, men det är jag det. Och som om du har en häst som mår dåligt av att 'bara gå i hagen' med, är det ju än mer angeläget att få iväg papprena snarast.

ja och jag tycker de borde ligga i deras intresse att ha nöjda kunder för som de e just nu så kommer jag ju aldrig rekomendera någon att åka dit med sin häst. de e ju helt sjukt

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 618
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 289
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31