Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

Inte så jätteroligt att titta på tyckte jag, trevliga hästar och trevligare ridning än man ser överlag, men ganska stelt i rörelserna, första kort i bakbenssteget (stel?), andra hade rätt o-fina öppnor och sen orkade jag inte titta längre :angel:

När är filmerna tagna?
Kul att kunna studera kropparna på ryttarna under relativt lång tid, inte bara snuttar!

Ungefär min reaktion också- trevligare än det mesta man ser, men absolut inget ":bow:".

Filmen är från Klimkes utbildningsvideos. Det har ju gått några år sen de spelades in. Jag kände mig själv lite frågande inför filmerna när man har vant ögat vid enorm flashighet. Men de visar korrekt utbildning utan att hoppa över någre steg.
Det är inte meningen att det ska vara flash - det ska vara grunden, där hästen så småningom kan visas till max utan att ta skada.
Jag blir också förvånad över reaktionerna med att det "inte är något speciellt". Det är klassisk dressyr, grundutbildning. Om det inte faller på läppen - ja då har man förklaringen mycket av det som händer inom dressyren idag./:cool:

Jag kan tycka att Bent också visar upp medelmåttig ridning ibland, fast jag är AR;) Vad jag ser på videon är inte något jag ser som en "wow, så vill jag göra med min unghäst"- för mig är det inte eftersträvansvärt, det som visas.

Men det är min åsikt, inget annat:)

Fast det värsta är att reaktionerna kommer från personer som har helt "egna" idéer om utbildning och träning och förkastar föraktfullt allt vad klassisk utbildning heter :crazy: Skrämmande.

Jag är mest imponerad av hans fru, däremot man nummer 2 särskilt, jag upplever hans hand som delvis bakåtgående.

Jag tycker att frun på den första hästen var väldigt inspirerande att se:bow: Även på den andra hon red. Skulle ge vad som helst för hennes sits och följsamhet, trevligt att vara häst när hon rider:bow:
Däremot någon av männens hästar (minns inte vilken nu) hade jag velat se lite rundare till att börja med för att sen ta upp.

Men det är härligt att se filmen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan tycka att Bent också visar upp medelmåttig ridning ibland, fast jag är AR;) Vad jag ser på videon är inte något jag ser som en "wow, så vill jag göra med min unghäst"- för mig är det inte eftersträvansvärt, det som visas.

Men det är min åsikt, inget annat:)

Ser du någonting du gillar, vad i så fall? Är det någon av ryttarna du uppskattar?

KL

Tyvärr verkar just de attityderna sällan var grundade på någon större kunskap om vad man väljer bort, det skrämmer mej:cool:

Filmen är från Klimkes utbildningsvideos. Det har ju gått några år sen de spelades in. Jag kände mig själv lite frågande inför filmerna när man har vant ögat vid enorm flashighet. Men de visar korrekt utbildning utan att hoppa över någre steg.
Det är inte meningen att det ska vara flash - det ska vara grunden, där hästen så småningom kan visas till max utan att ta skada.
Jag blir också förvånad över reaktionerna med att det "inte är något speciellt". Det är klassisk dressyr, grundutbildning. Om det inte faller på läppen - ja då har man förklaringen mycket av det som händer inom dressyren idag./:cool:

:bow::bow::bow:

Håller helt med!! När tom de personer som mest klagar på dressyren idag och på den flashiga ridning tycker vanlig klassisk utbildning "inte ser ut som något" då förstår man verkligen förklaringen till varför det ser ut som det gör på dressyrbanorna idag.
Den här filmen lär väl vara en typ 20 år gammal??

Jag tycker att frun på den första hästen var väldigt inspirerande att se:bow: Även på den andra hon red. Skulle ge vad som helst för hennes sits och följsamhet, trevligt att vara häst när hon rider:bow:

Håller helt med! Väldigt trevlig ridning. Raka linjer, mycket variation i tempot och inga konstigheter. Hästen är helt med på noterna.

Underhals:confused::angel: kolla ryggen! Hög som attan- i vågor:bow:
Bra takt o fin synkronisering:D

Kom ju på att han var FT-ryttare innan- varav hoppryttar-bytarstilen:angel::bow:

RIKTIGT trevligt!!!! Det är inte ofta man ser så fin ridning.
Ni som klagade, noterade ni inte hur väl ryggen var uppe? Hur bakbenets alla leder var aktivierade? Hur fin sökning mot handen det fanns?
Hm..Ändrade mig lite, såg bara tjejen, den första och det var trevligt.
Den andra snubben hade inte lika trevlig ridning, för hög form så den tappade ryggen....Gillade inte.
snubben därefter var lite bättre.

Senast ändrad:

Underhals:confused::angel: kolla ryggen! Hög som attan- i vågor:bow:
Bra takt o fin synkronisering:D

Kom ju på att han var FT-ryttare innan- varav hoppryttar-bytarstilen:angel::bow:

Suck vad du är trög, jag tänkte på filmen DU la in...
Nu gick ju hela det roliga åt helvete bara för att du är så trög :p

Man ser oxå vikten av att rida på i fräscht tempo-arbetstrav- för att hästen ska komma till jobb o inte börja att sätta i bakbenen bakom sig.

:rofl::rofl: Eller är du trög :devil:, jag tror axel menade kamelernas ryggvågor:rofl:

Men jag erkänner att det inte är så lätt att fatta alltid vad axel menar:D:rofl:

Kanske är JAG som är trög nu:eek::cool:

RIKTIGT trevligt!!!! Det är inte ofta man ser så fin ridning.
Ni som klagade, noterade ni inte hur väl ryggen var uppe? Hur bakbenets alla leder var aktivierade? Hur fin sökning mot handen det fanns?
Hm..Ändrade mig lite, såg bara tjejen, den första och det var trevligt.
Den andra snubben hade inte lika trevlig ridning, för hög form så den tappade ryggen....Gillade inte.
snubben därefter var lite bättre.

Ja, precis min tanke:idea: Den sista killen också bra, tyckte jag, men hon visar verkligen bra ridning rakt igenom, något att njuta av och lära av:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka