emma74
Trådstartare
Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft ont alls vid mens, men tycker mig ha känt av att jag har ägglossning. Jag har PCO och har alltid haft lite oregelbundna och främst långa cykler. Efter jag tog ut min hormonspiral för 3,5 år sen så har mensen nästan varit som en klocka, nästan alltid varit 28 dagars cykler och jag blöder mindre. Förr örra mensen varade i 4 dagar - eller det var väldigt lite, "tunnt" blod en dag, min vanliga sparsamma "mensblödning" en dag, sen 1,5 dag med brunt blod som avtog snabbt. Jag hade dessutom riktigt ont i brösten innan (vilket är helt normalt) men det fortsatte flera dar efteråt vilket jag aldrig tror har hänt förut. Den cykeln var ngt kortare och sen kom nästa "mens" 19 dagar efter, eller det kom lite tunnt rött, lite brunt totalt i 4 dar och sen inget mer. Kändes inte heller som en vanlig mellanblödning. Jag är inte gravid.
Men jag känner inte av något annat! Eller jo - jag som är vansinnigt frusen av mig har inte frusit häcken av mig i vinter. Men jag har aldrig haft det som beskriv som "vallningar". Däremot är min kroppstermostat helt galen. Jag kan börja svettas som en galning, mest under armarna, ta av mig något lager och sen frysa så jag få klä på mig igen. Och jag kan liksom få "frysattacker" som frossa och krypa ner under massa täcken och sen bli alldeles före varm. Jag är aldrig lagom. MEN - såhär har jag haft det i 10 år. Vilket jag berättat för läkare. Och jag har frågat Gyn (på en tidigare bostadsort) om det kan vara så att klimakteriet var på G när jag en period för 10 år sen svettades som en galning på nätterna - men det har skämtsamt förnekats. Jag har det senaste året fått betydligare torrare slemhinnor och jag fick min första UVI i februari i år (vidrig upplevelse).
Är jag fånig om jag ringer gyn och frågar om en tid? Och vad gör de?
Men jag känner inte av något annat! Eller jo - jag som är vansinnigt frusen av mig har inte frusit häcken av mig i vinter. Men jag har aldrig haft det som beskriv som "vallningar". Däremot är min kroppstermostat helt galen. Jag kan börja svettas som en galning, mest under armarna, ta av mig något lager och sen frysa så jag få klä på mig igen. Och jag kan liksom få "frysattacker" som frossa och krypa ner under massa täcken och sen bli alldeles före varm. Jag är aldrig lagom. MEN - såhär har jag haft det i 10 år. Vilket jag berättat för läkare. Och jag har frågat Gyn (på en tidigare bostadsort) om det kan vara så att klimakteriet var på G när jag en period för 10 år sen svettades som en galning på nätterna - men det har skämtsamt förnekats. Jag har det senaste året fått betydligare torrare slemhinnor och jag fick min första UVI i februari i år (vidrig upplevelse).
Är jag fånig om jag ringer gyn och frågar om en tid? Och vad gör de?