Klickerfråga

Suspiria

Trådstartare
Har en valp som jag har satt igång att träna och jag började med att lära in klickern, och sedan ögonkontakt. Ögonkontakten kommer naturligt, han är väldigt intresserad och uppmärksam och jag känner att det sitter bra.
Jag funderar på nästa steg då jag nu vill lära honom trick och sådant. Om jag då tex vill lära honom target med mitt pekfinger, då tar han ögonkontakt med mig, ska jag då belöna det också? Det känns som om man enbart borde fokusera på det jag vill lära in för tillfället, om det då är sitt, ligg, target osv. Men han gör ju mycket annat som också är rätt.

Och jag har inte alltid klicker och godis med mig runt i huset och på gården när han är med, det sägs ju att man alltid tränar hunden.

Ge beteenden namn och belöna bara för när hunden utför beteenden på given signal.

En eventuellt lite nördig varning, börja gärna lära in aktiva, rörliga beteenden. Annars kan det bli svårare att få hunden att erbjuda saker i shaping senare.

Jag lägger inte på namn på beteenden förrän hunden bjuder på dem naturligt. Så ibland blir det att vi tränar ditten och ibland bjuder hunden på datten och då, när hunden utfört beteendet flera gånger, så lägger jag på kommando.

Prova ta lite smör eller annat gott på fingret, eller bara vifta med fingret, för att få hunden att titta dit - klicka och belöna. Sen bygger du vidare.

Jag frishejpar ALDRIG, det är astråkigt och allt tar onödigt lång tid. :angel:

Mitt sätt:
Hjälp hunden att förstå vad du vill, i början tänker jag att jag är "lärare" och först när hunden har förstått blir jag "tränare".

Tycker jag och hundarna med. Älskar att se deras miner när de tänker "vad ska jag göra nu för att få belöningen?". Och så blir de, framförallt labben, härligt trötta av det också :D

Ja precis!
*går frenetiskt igenom några kända beteenden*
*paus...*
*börjar försiktigt prova små rörelser åt olika håll*
*SUPERGLÄDJE när han inser han är något på spåren*

Hur kan man inte älska det? :love: :D

Ja å va roligt att shejpa skägget: Han sitter/står still och tittar på mig i 15 sek "blir det nå gotta eller???" sen "häpp....då går jag och lägger mig"

Han försöker inte ens hitta på nått. Klickerljudet hatar han. Klickar man så går han och lägger sig under soffbordet.

Så jag håller med @Blueberry det är tråkigt :cool:
Nästa vovve ska det förhoppningsvis bli roligare med.

Ja å va roligt att shejpa skägget: Han sitter/står still och tittar på mig i 15 sek "blir det nå gotta eller???" sen "häpp....då går jag och lägger mig"

Han försöker inte ens hitta på nått. Klickerljudet hatar han. Klickar man så går han och lägger sig under soffbordet.

Så jag håller med @Blueberry det är tråkigt :cool:
Nästa vovve ska det förhoppningsvis bli roligare med.

Då får du ju börja shapa typ ögonrörelser eller till och med andning eller något! Klart stackarn inte kan vänta hela 15 sekunder heller! :D

Då får du ju börja shapa typ ögonrörelser eller till och med andning eller något! Klart stackarn inte kan vänta hela 15 sekunder heller! :D
Helt ärligt så saknas en nyfikenhet i hunden som behövs för så mycket i träning. Det gör honom svårmotiverad och ointresserad. Och tråkig. Han har tyvärr alltid saknat nyfikenhet. Ibland är det skönt, som i sociala samanhang. Med i träning är det döden :meh:

Ja! Det där tveksamma "men... det kan väl inte ha varit... hm, jag prooooovar...", älskar det. Älskar hela processen - och värdet beteenden får när de är inlärda på det sättet!

Så du har fel, @Blueberry , så det så! :D
Håller helt med :D Det är sådant som får mig att älska att träna hund!

Till TS:
När min omplacering kom till mig så hade hon lärt sig att sitta på kommando. Det var det enda hon alls kunde och därmed det enda hon bjöd på när vi tränade. Därför körde jag länge med att "lura" henne att göra annat och belöna vad som helst som inte var att sätta sig.

Likadant har jag fått göra nu med valpen, hon hade någon liten period där hon konstant bjöd på fotposition. Då ställde jag mig så att hon inte kunde vara på min vänstersida och så fick hon allt se till att klura ut något annat ;)

Jag själv tycker det är jättekul att inte bestämma mig för "nu ska jag lära hunden det här och det här" utan att helt enkelt börja belöna något vad som helst och se vad det blir i slutändan. Jag har gjort sådant med tre olika hundar, och med varje hund har det resulterat i helt olika beteenden. Otroligt intressant :D (sedan är det klart att jag shejpar medvetet mot vissa beteenden också, när vi tex tränar för tävling i rallylydnad, men det är inte det första jag gör om hunden inte kan några kommandon sedan tidigare).

När jag shejpar är en del av målet att få en hund som har en hel repertoar av olika beteenden som den kan plocka fram, utan att jag behöver be hunden om det. Med andra ord är det bara positivt att lära in flera saker för att undvika att hunden låser sig vid ett och samma beteende.

Klickern ska vara en signal på att nu blev det rätt och jag vill att hunden testar sig fram men när jag väl klickat en gång då vill jag att hunden ska tänka, aha det är det här vi jobbar med nu och då är det ingen idé att upprepa en massa andra beteenden just nu. Tränar du för länge på samma beteende finns risken att hunden låser sig vid att utföra ett eller ett par beteenden, och det vill vi ju inte. För att lösa upp en sån hund kan man exempelvis välja att klicka för vad som helst, bara den gör någonting annat.

För att inte förvirra hunden för mycket så kan man hålla sig till ett beteende under ett och samma pass. Då lär sig hunden att så fort du belönat så är den på rätt väg och det är ingen idé att köra igenom alla beteenden en gång till. Vid nästa pass kan du dock med fördel köra någonting helt annat!

Haha, det som är typ det roligaste som finns! :laugh:
Min erfarenhet med boxern vad att hon gjorde nittioåtta saker samtidigt och blev frustrerad och tappade kontrollen helt.
Whippeten älskar klickerträning, men allt utom att springa fort blir tråkigt efter tio minuter. Då glömmer hon alla kommandon och börjar hoppa istället.

Jag skulle tipsa om att jobba för att få en klickerklok valp, dvs att den själv bjuder på beteenden. Sen kan man absolut hjälpa till som blueberry mfl beskriver, men det är guld att ha en hund som tänker och provar själv från början.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar