Klicker-träning! *långt?*

Jazzper

Trådstartare
Det finns säkert en tråd om just det jag tänker fråga men jag har inte hittat den....:smirk:

Jo, det är så att jag har precis köpt ett 6-årigt sto (har haft henne en månad). För att inte snöa in helt på ridningen vill jag ha ett roligt komplementtill träningen. något som är motiverande för henne o roligt o "lätt" för mig.

Jag har hittat massor av trådar där det står om alla dem som redan klickertränar sina hästar, men jag skulle vilja ha hjälp att "komma igång". jag vet inte hur man gör på något sätt o de flesta i mitt stall kommer bara tycka att jag är knasig men jag vill verkligen lära mig!

Så snälla ni! hur gör man när man börjar?
hur vet man när man ska "klicka" o ska man ge nåt godis efteråt o isf hur snart?

kom med alla tips ni har!!! tack!:D:bump:

Sv: Klicker-träning! *långt?*

ingen alls?

kom igen nu! alla ni som redan tränar era hästar vet väl hur man börjar!?:D

är det verkligen ingen som vet hur man börjar med klicker träning?

Det finns säkert en tråd om just det jag tänker fråga men jag har inte hittat den....:smirk:

Jo, det är så att jag har precis köpt ett 6-årigt sto (har haft henne en månad). För att inte snöa in helt på ridningen vill jag ha ett roligt komplementtill träningen. något som är motiverande för henne o roligt o "lätt" för mig.

Jag har hittat massor av trådar där det står om alla dem som redan klickertränar sina hästar, men jag skulle vilja ha hjälp att "komma igång". jag vet inte hur man gör på något sätt o de flesta i mitt stall kommer bara tycka att jag är knasig men jag vill verkligen lära mig!

Så snälla ni! hur gör man när man börjar?
hur vet man när man ska "klicka" o ska man ge nåt godis efteråt o isf hur snart?

kom med alla tips ni har!!! tack!:D:bump:

Sök på Google, finns många bra häften på nätet att köpa om klickerträning:)

Grundregeln är ju att ALLTID när du klickar så ska hästen få belöning (behöver inte vara godis, men det funkar bäst på de flesta:p).
När man håller på och klickar in en häst så är det viktigt att belöningen kommer direkt, så att den fattar kopplingen, men senare kan det gå längre tid mellan klick - belöning. Själva idén med klicker är ju att klickljudet markerar rätt beteende, så att man inte behöver vara så j-a snabb med godiset. När man ska markera ett önskat beteende är ju grundregeln att det inte får gå mer än 3 sek mellan beteende - belöning (klickljudet i det här fallet), för att hästen säkert ska fatta kopplingen.
Jag har hört att klickern är som en kamera - man "fotar" det önskade beteende. Tycker jag förklarar ganska bra vad det handlar om!:idea:

Om du börjar med att lära hästen röra en "target", det är enkelt och mycket användbart i många situationer:
1. Håll ut targeten (ett spö, hink, din hand, vad som helst) ca 30 cm framför hästens nos.
2. Vänta tills hästen nosar på den /sträcker sig mot den - klicka. Upprepa några gånger tills du ser att hästen verkligen kopplar rätt.
3. Öka svårigheten, flytta targeten åt sidan, lite längre bort o.s.v. Troligtvis fattar hästen ganska direkt att den ska följa efter.
Håll inte på för länge första gången, sluta så fort du märker att hästen har fattat!
4. Nu kan du och hästen grunderna i klickerträning, nu är det bara att fortsätta!

OBS! Klickerträningen lyckas bäst om man undviker att ge hästen godis ur handen vid andra tillfällen, utan bara när man klickertränar.

tack så mkt för ditt svar!:D

om du har tips om fler övningar får du gärna komma med dem oxå!

Jag har också tänkt börja med klickerträning med mitt 2åriga minishettissto och behöver hjälp med att komma igång med träningen, och du kom med mycket bra tips!:bow:

så igår köpte jag mig en klicker o började "klicka in" tjejen min.

men jag har en fundering.... när man klickar in hästen/hunden så står det olika saker på olika sidor osv. vissa säger att man bara ska klicka - ge godis o andra säger att man ska "kräva" en mindre prestation av hästen. vilket är riktigt eller spelar det ingen roll?

jag vet inte riktigt om hon fattade det här med kllicket men jag ska prova med en target idag hade jag tänkt!:idea:

skulle bli superglad om hon fattar så vi kan börja "ordentligt"...

jag har tänkt att milka o jag ska bli "klickerproffs":angel::rofl::banana:

men jag har en fundering.... när man klickar in hästen/hunden så står det olika saker på olika sidor osv. vissa säger att man bara ska klicka - ge godis o andra säger att man ska "kräva" en mindre prestation av hästen. vilket är riktigt eller spelar det ingen roll?

Det spelar nog ingen större roll, jag har börjat klicka in mina med endast klick-godis, några gånger bara tills man ser att de förväntar sig belöning efter klicket.:d
Men det går säkert lika bra att börja med en target/annan prestation direkt, vad man måste tänka på då i början är att inte låta det gå alltför många sekunder mellan klick-belöning.

tack för dina tips! du verkar ju nästan vara den enda som vill svara i min tråd...:confused:

*kl*
vill börja klicker-träna min 2-åring då vi börjat träna tricks, men var köper man en klicker ?

Först måste du lära djuret i fråga att förstå vad klickljudet betyder. Detta kallas att man "klickar in" - djuret blir in-klickat. Dvs. när den tveklöst kopplar klicket med belöning = den har gjort rätt.
Så först står du med klicken i hand och godis i den andra och bara klickar som en dårfink och leker godisautomat, helt enkelt för att befästa att klick = gottigottgott. Ingen prestation alls krävs från djuret i det här skedet. När djuret i fråga sedan har gjort kopplingen klick = godis kan du gå vidare.
Nu vill du ha en prestation.

Som Luna10 säger så kan man lära hästen följa "target", precis såsom hon beskriver. När hästen följer targeten kan man enkelt börja lära den tricks.

Något som kan vara väldigt kul och lärorikt både för dig och hästen är att låta hästen tänka ut sätt för att få dig att klicka. Dvs. du står passiv (med klickern i hand och godis i beredskap, eller annan form av belöning, vad som nu passar dig och din häst bäst) och låter hästen använda de små grå, minsta rörelse den gör som du vill förstärka klickar du på. Hästen kopplar då sin rörelse/beteende med ditt klick och kommer prova rörelsen/beteendet igen i hopp om att få belöning. Men glöm inte att ge belöning när du har klickat! Från detta kan man gå vidare och lägga till kommandon etc. Bara din egen fantasi sätter gränser.

Lycka till! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Urkella, en klicker köper du i vilken zooaffär/djurfoderbutik som helst. Se efter på deras hundavdelning alt. brukar de finnas vid kassan. Olika modeller har lite varierande klickljud, somliga skarpare, andra svagare/mildare. Klicka vilt i butiken och lyssna er fram till vilket ljud ni gillar ;)

Okei :) hittade denna på hööks sida, skulle den funka ?
12406250.jpg

Det är en smaksak om du frågar mig, jag föredrar enkla modeller där man trycker på en metallplatta, eftersom tryckytan då är större och lättare att hitta. Detta eftersom jag brukar ha min klicker i fickan utan att plocka upp den, kör istället ned handen i fickan och famlar i mörkret. :smirk:
Lycka till med att hitta "din" modell!

tack så mkt för ditt svar!:D

jag klickade som sagt in milka igår o idag gick vi vidare med en target!
hon fattade nästan direkt o hon är superduktig!:banana:

ska fortsätta med targeten imon med men försöka göra det svårare.

jag trodde inte hon skulle fatta så snabbt så jag är skitnöjd!:D:bump:
urkella- jag kan verkligen rekommendera klickerträning! det är jättekul!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar