Klematis -klippa ner?

TantAgda

Trådstartare
Har en klematis som klänger upp på en spalje vid altanen. Den är just nu bara kal och pinnig pga den tidiga årstiden.

Nu undrar jag om den ska klippas ner eller om blad och blommor kommer på befintliga grenar?
Om den ska klippas ner, hur mycket i så fall? Är det för sent så det skulle gjorts i höstas? Eller kan jag göra det nu?

Tacksam för svar!

Sv: Klematis -klippa ner?

Det beror lite på vad det är för klematis. En del blommar på årsskott och en del på fjolårets. Om du inte vet vad det är för någon och vill vara säker på att den kommer blomma så skulle jag avvakta och sen i sommar försöka luska ut vad det kan vara.
Eller så klipper du ner och ser vad som händer ;)

Samtliga av mina (jag har lite olika) kommer ny från marken s a s. Jag klipper ner dem varje vår, de år jag sparat de gamla döda grenarna har det ändå kommit från marken.

Det sägs att man bara ska klippa de storblommiga, men jag tycker de brukar vara risiga så jag klipper alla.

Hmm.. men nu vet jag ju inte alls hur jag ska göra! :confused:
Hade bestämt mej för att låta den va då det faktiskt börjat komma lite blad på den upptäckte jag idag, på de gamla grenarna alltså. Men nu vet jag inte längre..
Provar nog med att strunta i att klippa ner den iår så kanske den ryker nästa år istället! :p

Tack för era svar!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 889
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka