klättring enda sättet för att få bakmuskler?

C

Callitsson

Det är så att min pojke har börjat tappa sina makmuskler nu. Jag står i ett nytt stall och vet ej någon backe att klättra i, och om jag hittar någon så vågar jag ej klättra i den så länge det finns snö med tanke på att jag ej vet vad som finns under. Har frågat i stallet och det finns ont om dom också. Så är det någon som har något tips på hur man får fram "rump-muskler" utan att klättra? Något som är lika effektivt? :p Tacksam för svar! //Hanna
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

cantra, upphöjda bommar ger effektiv träning för rygg o rumpa, tänk på att börja lugnt.
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

cantra, upphöjda bommar ger effektiv träning för rygg o rumpa, tänk på att börja lugnt.

Menar du då tex cavaletti (osäker på stavningen :P) med bara upphöjda bommar och stutts? /Hanna
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

cantra = långsam galopp i låg bärig form

upphöjda bommar, avalette, samma sak, lägg tre på marken, tre upphöjda o tre på marken, aktiverar både hjärna o kropp, galopp bommar, korta o öka galoppen.
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

cantra = långsam galopp i låg bärig form

upphöjda bommar, avalette, samma sak, lägg tre på marken, tre upphöjda o tre på marken, aktiverar både hjärna o kropp, galopp bommar, korta o öka galoppen.

Okej! Var ungefär det jag hade tänkt mig göra i morgon! haha! :D Tack för tipsen! /Hanna
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

All träning där hästen Arbetar ger rumpmuskler.
Se över fodret o ge mer proteiner.
Hästar brukar sällan tappa musklerna vid vila om de inte oxå tappar rejält i hull.
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

Jag tittat över kraftfodermängden, ev ökat den plus att jag hade börjat arbeta mycket med markarbete, galoppfattningar, tempoväxlingar, med tiden öka samlingsgraden korta sekvenser.

Jag förutsätter att det inte är något annat hälsoskäl till att hästen tappat muskulatur bak.

Jag lyckades få riktigt fina rumpmuskler på min förra häst genom att byta dressyrtränare. Hon fick oss att våga börja träna på samling lite mera vilket jag inte hade vågat göra innan med hänvisning till att hästen bara var 5 år och att han hade för lite muskler:angel: Hon lärde mig att vända på resonemanget - hur ska han kunna få några muskler bak om du inte påbörjar arbetet med att samla din häst? Klokt sagt.
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

Som någon i tråden sagt, samlande övningar. Jag som länge undvik "gaspedalen" på min dam, då hon har mycket "egen motor" har jobbat mkt med övergångar, halter, ryggningar och "skolarbete", dvs öppnor och slutor.

När jag sedan dök upp på ridskolan för att vara med på extraträning, så fick jag MYCKET beröm för en väl bibehållen "old grand lady" med fint hull och fina muskler både fram och bak. :D
 
Sv: klättring enda sättet för att få bakmuskler?

som flera andra sagt, allt arbete där hästen arbetar i en ändamålsenlig form, dvs baken väl under sig och välvd rygg, stärker bakmusklerna. så du kan göra allt från att tömköra till att rida mkt övergångar osv, behöver alls inte röra sig om klättring även om detta ju också är effektivt.

skulle också titta på, om jag var du, vad anledningarna kan vara att hästen börjat tappa. det är viktigt för fortsatta planeringen att man vet orsakerna - ridsätt, foderstat, andra förhållanden? osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp