Klara sig utan bil

Linn-Nora

Trådstartare
Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen.
Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och jag behöver pepp för att leva utan bil. Nu när jag förmodligen måste lämna tillbaka den till min arbetsgivare.

Vi bor i en mindre stad nära en större stad. Det är bra kommunikationer med tåg till flera större centralorter.
Allt finns på gångavstånd och det finns buss som går till större matmarknad.
Det som känns jobbigt är att lämna mitt stora barn på skolan. Det är drygt en och en halv kilometer dit och på sommaren känns det lugnt att cykla. Men hur gör man resten av året, vid regn och snö. Det går ju, och jag har blivit bekväm och är priviligerad. Men ändå.
Mina föräldrar bor tio mil bort på landet som det ser ut nu. Det är ju lätt för dom att ha bälteskudde i sin bil om vi åker tåg dit. Men hur gör man med lilla barnet? Blir bökigt att släpa hans bakåtvända stol.

Som sagt, jag förstår att man klarar sig.
Men vilka är de stora fördelarna utan bil?
Spara pengar kanske..
Är det värt att köpa en dyrare cykel? Eller duger en från biltema?

Senast ändrad:
En dyr bra elcykel kan vara en bra grej!

Vi har bil, men nu när vi bor med bra kommunikationer hade. Infantilt klarat oss utan. Största anledningen till att ha bil är nästan att kunna åka till en ridskola…..

Mina barn tycker att det är så tråkigt att åka bil, så att gå 100meter till bilen och spänna fast både i bilstolarna känns oftast jobbigt 🙈

En dyr bra elcykel kan vara en bra grej!

Vi har bil, men nu när vi bor med bra kommunikationer hade. Infantilt klarat oss utan. Största anledningen till att ha bil är nästan att kunna åka till en ridskola…..

Mina barn tycker att det är så tråkigt att åka bil, så att gå 100meter till bilen och spänna fast både i bilstolarna känns oftast jobbigt 🙈
För mig är bil en trygghetskänsla. Att veta att jag kan lösa saker själv.
Mitt stora barn gillar att åka bil så hon kommer inte gilla att vara utan. Men hon får klara sig.
Tanken är att köpa bil och hus när jag är klar med min utbildning. Men det är fyra år bort 😳

Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och jag behöver pepp för att leva utan bil. Nu när jag förmodligen måste lämna tillbaka den till min arbetsgivare.

Vi bor i en mindre stad nära en större stad. Det är bra kommunikationer med tåg till flera större centralorter.
Det som känns jobbigt är att lämna mitt stora barn på skolan. Det är drygt en och en halv kilometer dit och på sommaren känns det lugnt att cykla. Men hur gör man resten av året, vid regn och snö. Det går ju, och jag har blivit bekväm och är priviligerad. Men ändå.
Mina föräldrar bor tio mil bort på landet som det ser ut nu. Det är ju lätt för dom att ha bälteskudde i sin bil om vi åker tåg dit. Men hur gör man med lilla barnet? Blir bökigt att släpa hans bakåtvända stol.

Spara pengar kanske..
Vi hade klarat oss utan bil, det är som sagt en lyx. Förskolan ca 1 km bort går eller cyklar vi till, här går 1,5 km inte snabbare att transportera sig med bil än på andra sätt, men det beror ju på hur/var man bor. Vi hade ersättningssförskola några veckor under snökaos förra vintern, 2 km bort men med bökiga backar och snökaos, då körde jag faktiskt bil men det var jävligt jobbigt (dock mitt i storstad) Svårare om två barn behöver transporteras såklart. Den bakåtvända stolen kanske kan vara hos dina föräldrar? Elcykel om du har möjlighet, med vagn? Nu är vårat barn lite för stort för att sitta bakpå och lite för liten för att cykla i tyngre trafik men så länge hon kunde åka bakpå cyklade vi nästan alltid så länge det var inom 5-10 km avstånd, men så bor vi också där det sällan är snö/halt. Det gick nästan alltid snabbare än att ta bilen :). Vi har räknat lite på det och för oss hade det faktiskt varit billigare att hyra bil de gånger vi faktiskt behöver, utan den är kvar av ren bekvämlighet.

Spara pengar kanske..
En och en halv kilometer är halva vägen dottern har till sin skolskjutshållplats - det kan man gå på 10-15 minuter och på vintern gå tillsammans?

Att ha bil är dyrt men själv skulle jag inte klara mig utan. Bor helt utanför civilisationen och har 6 kilometer till busshållplats med nästan ingen trafik.

För egen del skulle jag kunna ha en mopedbil eller epa...

Jag bor på landsbygden. Att klara sig utan bil går säkert men oj så besvärligt.

För mig är bilen frihet från beroende. Jag skulle vara tvingad att stup i ett be om skjuts.
Kommunikationer i all ära, men att inte kunna köpa skrymmande saker, inte kunna åka med hunden på kurs, behöva planera en hel dag för ett kort ärende. Nej tack.

Klart det skulle gå, men jag skulle inte klara det mentalt.

Så svaret på frågan är att jag inte ser några fördelar alls med att vara utan bil. :D

Spara pengar kanske..
Man går, om man handlar mycket är en vagn att dra efter sig ganska bra, kan nog vara användbart för att frakta barn i till förskolan eller skolan med också när de inte vill gå eller bara är långsamt. Fördelen förutom ekonomin är att din hälsa lär bli bättre av all utevistelse och motion. Du blir friare och behöver inte hålla reda på besiktningar, lagningar och däckbyten. Dina barn kommer att lära sig att transportera sig själva snabbare än andra barn som är vana att bli skjutsade överallt.

De cyklar jag sett från Biltema har inte varit så kul, det finns modeller på XXL som är klart mera prisvärda tror jag. Vill du ha tips så ställ frågan om en billig men ändå bra cykel på forumet Happyride.se och jag kan lova dig att du får bra svar.

En mycket bra sak är att lära sig serva och ställa in cykeln själv, en cykel som är i ordning är så otroligt mycket roligare att cykla på och det kostar en hel del att lämna in. En cykel är i grunden en så enkel konstruktion att nästan vem som kan lära sig.

Tack för alla svar!

Jag förstår ju att vi kommer klara oss. Och spara pengar.
Att ha bilen vi har nu är väldigt bekvämt och allt ingår. Jag "betalar" enbart med förmånsbeskattning.
Men jag kan inte vara kvar på mitt jobb.
Jag vet nu vad jag vill bli och tänker utbilda mig till det. Så då blir jag av med bilen.
Och med tanke på att min man är klar med sin utbildning i en ganska osäker bransch i mars vet vi inte om han får jobb såpass snabbt att vi har råd att köpa ny..

Jag är 32 och har fortfarande inte körkort ^^ Nu bor jag centralt så jag åker oftast buss till jobbet året om framförallt pga lathet men också för att jag inte riktigt orkar gå upp tidigare för att hinna gå 1 timme till jobbet. 1,5 km hade jag helt klart gått med eventuellt barn! Storhandla har jag möjlighet att göra med min mor som bor på andra sidan stan, men när jag växte upp och hon inte hade bil ibland så kunde vi åka buss eller gå till en större butik och ta taxi hem.
Tror att många som har bil hade kunnat klara sig på kollektivtrafik om de velat, inte alla, men de som faktiskt har tillgång till rimlig kollektivtrafik. Bor man så att man har tillgång, så har ju dessutom många affärer hemkörning, så då behövs inte bilen heller till storhandling.

Tack för alla svar!

Jag förstår ju att vi kommer klara oss. Och spara pengar.
Att ha bilen vi har nu är väldigt bekvämt och allt ingår. Jag "betalar" enbart med förmånsbeskattning.
Men jag kan inte vara kvar på mitt jobb.
Jag vet nu vad jag vill bli och tänker utbilda mig till det. Så då blir jag av med bilen.
Och med tanke på att min man är klar med sin utbildning i en ganska osäker bransch i mars vet vi inte om han får jobb såpass snabbt att vi har råd att köpa ny..
Men ni kan prova att vara utan bil och om det inte håller skaffa en ny? Då vet ni också att behovet finns och att ni värderar det högt.

Lådcykel med el 😍 nu bor jag mer avsides, men när jag bodde i stan körde jag lådcykel typ överallt. Om jag bodde där det var halt och snöigt större delen av vintern hade jag kostat på mig vinterdäck den perioden. Lätt att få plats med två barn samt eventuella matkassar eller annat som behöver handlas. Nu har de dessutom funnits så pass länge att det börjar finnas begagnade att köpa.

För egen del skulle jag kunna ha en mopedbil eller epa...

Jag bor på landsbygden. Att klara sig utan bil går säkert men oj så besvärligt.

För mig är bilen frihet från beroende. Jag skulle vara tvingad att stup i ett be om skjuts.
Kommunikationer i all ära, men att inte kunna köpa skrymmande saker, inte kunna åka med hunden på kurs, behöva planera en hel dag för ett kort ärende. Nej tack.

Klart det skulle gå, men jag skulle inte klara det mentalt.

Så svaret på frågan är att jag inte ser några fördelar alls med att vara utan bil. :D

Utan bil är livet billigare, jag behöver inte serva en bil och byta däck osv.
Behöver inte knussla med parkering eller tankning. :D

Bilfritt är frihet för mig - men jag bor centralt - förstår att bor man mer lantligt blir det knepigare.

Men - skrymmande grejer får jag levererat, vill jag åka iväg på helgen där jag behöver bil så hyr jag en (5 min från lgh) och korta ärenden har jag gångavstånd till (eller sköter jag på nätet)

Spara pengar kanske..
Vi har två barn och ingen bil. Saknar det inte. Vi cyklar typ överallt året om (åtminstone sträckor upp till 1,5 mil..) Resten åker vi kollektivt. Med dubbdäck på cykeln och bra kläder kommer man långt. Aldrig någonsin nån annan skjutsar oss (bortsett från taxi, men det åker vi också sällan..).. Det mesta man vill handla kan man få med hemkörning om för otymligt ta med cykel. Tycker det låter jättemärkligt att se behov att använda bil för att ta sig 1,5 km till skola. Lite deppigt till och med. Är väl ett perfekt promenadavstånd om man inte vill cykla?

Med en lådcykel (med el) har du inga problem att ta dig dit du behöver samt köra ganska stora grejer inklusive barn. Fast 1,5 km cyklade jag och kompisarna själva i mellanstadiet.

Det kan verka dyrt att köpa en lådcykel plus kanske en vanlig cykel också, men räkna på vad du sparar på att inte köpa och äga en bil. Då blir det nog ganska lätt att motivera sig även i snö och regn. Sen kan du lägga de sparade pengarna på det framtida huset.

Du kan ju fortfarande hyra en bil de gånger du behöver och ändå gå plus jämfört med att ha en egen.

Jag har aldrig ägt en bil, och cyklar till jobbet varje dag, cirka 7 km enkel väg. De gånger jag behöver bil, så har jag hyrt eller lånat, annars går väldigt mycket att lösa med cykel eller kollektivtrafik. Min särbo har elcykel och cykelvagn, om det skulle behövas lite större saker, som inte får plats i ryggsäck, cykelkorg eller på pakethållare, alternativt att jag hyr lådcykel från ett ställe inte allt för långt bort.

Spara pengar kanske..

1,5 km går alldeles utmärkt att cykla även på vintern! Klä er rätt bara!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 711
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 457
Senast: Iamia
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 528
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 810
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka