Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är alltså helt beroende av att ha bil? Det är jag och jag har en Opel Astra -96. Vill inte ha någon bil som är nyare än från år 2000 pga ju nyare dess mer teknik som kan krångla. Små onödiga skitdatorer som till ex styr lyset. Jag känner flera som kan reparera den, då blir det inte dyrt. Jag har en elcykel också, den är jättebra. Men jag har mycket högre inkomst än dig!
Buss finns men den går så otroligt sällan att vardagen inte fungerar om man måste åka buss hela tiden.

Jag har nog inte upplevt så mycket teknikkrångel med bilar faktiskt. Min citroen var från 2005. En gång råkade jag köra lite väl hårt i en grop som var större än jag räknat med och då släppte ett knippe med elkablar så jag fick skumma felmeddelanden på displayen. Kostade inte skjortan att laga. Det som kostade att laga var när värmesystemet la av. Annars var det inge direkta konstigheter.

Nuvarande bil har inte heller krånglat direkt p.g.a. teknik. En impulsgivare (kostade mindre än 2000 att laga), båda bromsarna bak, en spindelled som gick av, fel hjulbultar och nu sist så kokade bilen.
 
Men HUR gör ni? Jag förbrukar ju från mitt sparkonto varje månad för att få ihop det. Och det håller inte i längden. VAD gör jag när sparkontot är tomt?


Fast VAD ska jag ta bort?
Finns det inget sparkonto till exempel kan man inte ta från det. Har man bra ekonomi men gillar att hålla kostnaderna nere kan man göra smartare val.
Jag har en person i närheten som har 250kr/vecka till mat. Det går, men det är ju inte roligt. Man köper det billigaste av allt, och får inte vara kräsen. Pannkakor är smidigt, för mjölet räcker länge. Man köper typ morötter, för det är ofta billigt. Billigaste smöret, diskmedlet osv. Alltid. Aldrig unna sig, aldrig köpa det man eg är sugen på.

Jag tycker, beroende på sparkontots storlek, att det är rimligt att använda det för en ökad livskvalitet och sen får man helt enkelt strunta i att renovera och hålla efter om man inte har råd.

Jag vill byta fasad. Det behövs. Men vi har inte råd just nu så det får se trist ut tills vi har råd. Jag kommer inte leva på gröt för att påskynda det.
 
Jag hade nog börjat med att stryka solceller från prio-listan i sparandet. Avloppet låter rimligare, men just nu finns inte möjligheten (om jag tolkar tråden rätt) att ens kika på solceller.
Är det inte bättre att ta bort stressmoment som inte "är nödvändiga"? Visst, på lång sikt kommer det antagligen löna sig ekonomiskt och klimatmässigt med solceller, men finns det inte pengar att göra investeringen så finns det inte.
Nu vet jag inte hur fördelningen eller den önskade sparade summan per månad är, men om vi säger att 500:- är tänkt att gå till solcellerna, är det inte bättre att budgetera de 500:- på vettig mat* för att orka, på dina katter, bil eller trädgård som får dig att må bättre här och nu? Får du ändrade ekonomiska förutsättningar framöver så är det ju inget som säger att du inte kan flytta de 500:- mot ett solcellsmål framöver.

*Här tänker jag att "vettig mat" är otroligt individuellt. Vissa kanske behöver mer färdiga matlådor för att orka, andra kanske mer vegfärs än torkade bönor eller vad som än passar individens förutsättningar.
 
En fara med att hyra ut huset annat än typ B&B/enstaka nätter är att OM något går sönder i huset och du har en hyresgäst som är lovad 3 veckor till så blir det en akut ekonomisk utgift som inte går att skjuta på - med tillhörande stress mm. Tex kylskåpet tackar för sig. Bor man själv kan man besluta sig för att klara sig utan kylskåp en stund och leta begagnat eller bästa pris, eller beställa från nätet med lite leveranstid. Har man en hyresgäst så finns inte samma val utan man behöver åka och köpa ett nytt kylskåp pronto.
Jag håller helt med, men jag tänker att i de allra flesta fall handlar det om max en veckas uthyrning och oftast några dagar.

Därav mitt förslag att köpa en enklare husvagn (nu lät det ju som om det skulle funka att bo i baracken) men att bo väldigt enkelt en helg är ju lättare än att bo enkelt en månad. Om det går ihop med mörkerrädslan dvs.
 
Jag hade nog börjat med att stryka solceller från prio-listan i sparandet. Avloppet låter rimligare, men just nu finns inte möjligheten (om jag tolkar tråden rätt) att ens kika på solceller.
Är det inte bättre att ta bort stressmoment som inte "är nödvändiga"? Visst, på lång sikt kommer det antagligen löna sig ekonomiskt och klimatmässigt med solceller, men finns det inte pengar att göra investeringen så finns det inte.
Nu vet jag inte hur fördelningen eller den önskade sparade summan per månad är, men om vi säger att 500:- är tänkt att gå till solcellerna, är det inte bättre att budgetera de 500:- på vettig mat* för att orka, på dina katter, bil eller trädgård som får dig att må bättre här och nu? Får du ändrade ekonomiska förutsättningar framöver så är det ju inget som säger att du inte kan flytta de 500:- mot ett solcellsmål framöver.

*Här tänker jag att "vettig mat" är otroligt individuellt. Vissa kanske behöver mer färdiga matlådor för att orka, andra kanske mer vegfärs än torkade bönor eller vad som än passar individens förutsättningar.
Jag tänker att jag sparar till avlopp först. Det är prio. När det är avklarat fortsätter jag att spara till solceller. Jag har inte tänkt spara till båda samtidigt.

Och jag behöver börja med att vända den negativa trenden att jag tar från sparkontot för att överleva.
 
Alltså en grej med alla större investeringar som inte är absolut nödvändiga (avloppet hör väl till kategorin nödvändiga) är att man måste räkna på om det är värt att göra det. Hur lång blir återbetalningstiden?

Om man köper en husvagn för att kunna hyra ut/bo där själv medan man hyr ut huset, hur många nätters uthyrning krävs för att ens gå +/- 0?

Samma med solcellerna, hur många månader tar det för sådana att betala tillbaka sig?

Som exempel: jag har ett "vanligt" lysrör som inte är led i ett badrum. Övervägde att byta ut det till ett led-rör för att spara energi (lysrör drar mycket el). Räknade på det och kom fram till att lysröret och jag får trivas ihop tills det slutar fungera av sig själv — kostnaden av ett lågenergirör är inte värt det sett till kostnaden för användning av det existerande.
 
@Wille jag förstår att orken är begränsad och att du vill ha egna saker.
Men om budgeten är begränsad så måste du prioritera om någonstans.

Att göra prisjämförelser och t.ex köpa på nätet med hemleverans kan vara billigast SAMT spara din energi. T.ex Zooplus brukar ha bra pris på djurmat.

Ett ganska lätt sätt att spara pengar är trots allt att fråga grannar eller andra om man kan få låna saker som inte används varje dag.

Vår granne har t.ex ingen stege (sån hopfällbar) och de brukar höra av sig och fråga om de kan låna den vi har då de behöver en. Aldrig varit något problem.

Kanske skicka sms istället för att gå över till grannen.
 
@Wille jag förstår att orken är begränsad och att du vill ha egna saker.
Men om budgeten är begränsad så måste du prioritera om någonstans.

Att göra prisjämförelser och t.ex köpa på nätet med hemleverans kan vara billigast SAMT spara din energi. T.ex Zooplus brukar ha bra pris på djurmat.

Ett ganska lätt sätt att spara pengar är trots allt att fråga grannar eller andra om man kan få låna saker som inte används varje dag.

Vår granne har t.ex ingen stege (sån hopfällbar) och de brukar höra av sig och fråga om de kan låna den vi har då de behöver en. Aldrig varit något problem.

Kanske skicka sms istället för att gå över till grannen.
Problemet är väl att i vissa fall är det dyrt att inte att en bra inkomst. Jag brukar tex bunkra kattsand när den vi använder hemma är billig, men för en person som inte har en hög inkomst kanske inte kan köpa kattsand för tre fyra månader i taget.
 
@Wille jag förstår att orken är begränsad och att du vill ha egna saker.
Men om budgeten är begränsad så måste du prioritera om någonstans.

Att göra prisjämförelser och t.ex köpa på nätet med hemleverans kan vara billigast SAMT spara din energi. T.ex Zooplus brukar ha bra pris på djurmat.

Ett ganska lätt sätt att spara pengar är trots allt att fråga grannar eller andra om man kan få låna saker som inte används varje dag.

Vår granne har t.ex ingen stege (sån hopfällbar) och de brukar höra av sig och fråga om de kan låna den vi har då de behöver en. Aldrig varit något problem.

Kanske skicka sms istället för att gå över till grannen.
Kollade kattmaten på zooplus och den var rätt dyr faktiskt. Men fick ju tips om kattmat tidigare i tråden som kostade 552 kronor för 10 kilo (inklusive frakt). Samma kattmat kostade 689 på zooplus.

Men tror jag behöver köpa en provpåse i lokala affären först för att kolla att katterna behagar äta den.

Jag har en snäll granne som gärna hade lånat ut sin vedklyv till mig, men det visade sig att den gick på 3-fas och jag har inget sådant uttag. Jag får dock låna vedklyv gratis från Villaägarna. Måste dock åka 2,5 mil (enkel väg) för att hämta den.

Annars vet jag inte vad för sällangrejer jag behöver låna. Släpvagn lånar jag gratis från Villaägarna. Närmaste kärra står 5 km bort.

Medlemskapet i Villaägarna kostar förstås men med tanke på hur ofta jag behöver låna deras grejer så blir det värt det. Det finns ingen gräns för hur många gånger man lånar.

Grep, spade, sekatör, skottkärra o.s.v. används typ stup i kvarten.

Jo, just det. Lövblås och stångsekatör och stångsåg skulle jag behöva låna ibland. Jag vet dock inte vem som äger sådana saker. När jag jobbade med trädgård så kunde jag låna från jobbet.
 
Jag håller helt med, men jag tänker att i de allra flesta fall handlar det om max en veckas uthyrning och oftast några dagar.

Därav mitt förslag att köpa en enklare husvagn (nu lät det ju som om det skulle funka att bo i baracken) men att bo väldigt enkelt en helg är ju lättare än att bo enkelt en månad. Om det går ihop med mörkerrädslan dvs.
Ah ja sådan uthyrning är ju inget problem. Jag tolkade det som att hyra ut hela huset över typ sommaren
 
Jo för dig och många andra av oss är det bara att åka några timmar och köpa nytt på närmsta lågpriskedja för pengarna i bufferten avsedd för just sånt. Men för @Wille är det inte nödvändigtvis lika enkelt utifrån det hon delgivit i tråden om ekonomi, bilstrul och exekutiva förmågor
Jo så är det ju.
Men då är det ju ännu besvärligare att åka runt och försöka att hitta något begagnat så som du föreslog.
Det finns expressleverans hem till dörren, vilket nog är det enklaste för de flesta.

Det som jag ville få fram är att det går att planera för situationer med hyresgäster i förväg.
Och att ha en helt rimlig liten buffert för när det går på tok är inte heller omöjligt.
 
Hur mycket skulle du behöva i månadsinkomst för att kunna slappna av i den ekonomiska frågan? Och kunna spara lite. 15 000:-? 20 000:-? Vad skulle ge dig lite ekonomisk sinnesro?
 
Jag tänker att jag sparar till avlopp först. Det är prio. När det är avklarat fortsätter jag att spara till solceller. Jag har inte tänkt spara till båda samtidigt.

Om du vet att avloppet kommer bli utdömt och måste bytas, så skulle jag personligen göra det ganska omgående sedan när pengarna finns och därefter börja spara till solceller/annan stor utgift.

Dvs göra klart 1 kostsamt projekt först, innan jag började spara och planera för nästa.
 
Du är alltså helt beroende av att ha bil? Det är jag och jag har en Opel Astra -96. Vill inte ha någon bil som är nyare än från år 2000 pga ju nyare dess mer teknik som kan krångla. Små onödiga skitdatorer som till ex styr lyset. Jag känner flera som kan reparera den, då blir det inte dyrt. Jag har en elcykel också, den är jättebra. Men jag har mycket högre inkomst än dig!
För mig är det tvärtom ett elände att ha äldre bilar. Jag har inga bekanta bilmekare i närmaste (fysiska) omgivningen. De närmaste är 15-20 mil härifrån så det är verkstad som gäller. För att ha en fungerande vardag har jag därför insett att jag behöver släppa bilarna direkt när slitagedelar börjar gå på dem, annars får jag inte en spänn när jag behöver släppa iväg dem och det kostar skjortan att laga. Sen får man ju, i mitt och säkert @Wille fall hålla sig till bilar som är billiga att laga när de väl börjar traggla. Dvs Subaru och liknande med dyra delar är lönlöst, även om bilen i sig är guld när den funkar.

Peppar peppar har jag klarat mig hyfsat vad gäller datorerna än så länge men det kommer säkert en vacker dag.
 
Alltså en grej med alla större investeringar som inte är absolut nödvändiga (avloppet hör väl till kategorin nödvändiga) är att man måste räkna på om det är värt att göra det. Hur lång blir återbetalningstiden?

Om man köper en husvagn för att kunna hyra ut/bo där själv medan man hyr ut huset, hur många nätters uthyrning krävs för att ens gå +/- 0?

Samma med solcellerna, hur många månader tar det för sådana att betala tillbaka sig?

Som exempel: jag har ett "vanligt" lysrör som inte är led i ett badrum. Övervägde att byta ut det till ett led-rör för att spara energi (lysrör drar mycket el). Räknade på det och kom fram till att lysröret och jag får trivas ihop tills det slutar fungera av sig själv — kostnaden av ett lågenergirör är inte värt det sett till kostnaden för användning av det existerande.
Solceller lär väl ta ett antal år innan de börjar betala tillbaka sig? Jag ser siffror på 8-15 år när jag googlar (beroende på ett antal faktorer).
 
Hur mycket skulle du behöva i månadsinkomst för att kunna slappna av i den ekonomiska frågan? Och kunna spara lite. 15 000:-? 20 000:-? Vad skulle ge dig lite ekonomisk sinnesro?
Senaste året har jag haft sjukt mycket bilproblem och det slukar pengar. Annars skulle jag säga att jag går runt på 15000.

Om du vet att avloppet kommer bli utdömt och måste bytas, så skulle jag personligen göra det ganska omgående sedan när pengarna finns och därefter börja spara till solceller/annan stor utgift.

Dvs göra klart 1 kostsamt projekt först, innan jag började spara och planera för nästa.
Ja? Det är ju så jag gör så jag förstår inte inlägget.
 
Senaste året har jag haft sjukt mycket bilproblem och det slukar pengar. Annars skulle jag säga att jag går runt på 15000.


Ja? Det är ju så jag gör så jag förstår inte inlägget.

Formuleringen är spara till avlopp och när det sparmålet är nått, direkt börja spara till solceller.
Tolkas inte som att avloppet ska göras innan nästa sparande sätts igång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 144
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp