Klapphingst

K

Kexet

hej!

jag tror min häst är en klapphingst, han hamnar ofta i slagsmål med andra vallackar, försöker betäcka om han går me ston. kan en klapphingst betäcka? :confused:

Sv: Klapphingst

japp,det kan den,och även få föl

jag har en klappad,har valt att intekastrera den och jag märker av definitivt den högre testosteron halten då han gillar tjejer,blir synnerligen höggljudd jämfört med andra "rena" hingstar av samma ras och blir allmänt hetsig..docjk så har han en ängels temperament,en gentleman uti hovspetsarna båd emotston och andra hingstar(går ihop med min andra hingst)

så klapphingstarbehöver inte bli farliga eller besvärliga,men chansen attde blir det är ngt större..även en ngt större cancerrisk pga värmen runt den vandrade testikeln.

jag tyckerinte du skall ha din hingst ihop med ston då jag vet om ston som blivit punkterade och dött vid betäckning..man vet aldrig..
skall du ha honom ihop med andra hästar bör det vara med en valack som är ranghög,äldre och självsäker och som gärna hargåttmed hingst innan..hemma hos oss bestämde kallblodsvalacken över hingstarna,de stackarna hade inte en chans;)

du kan också kolla operation,det görs numera mkt smidigt.

Thina

Är ett hingstigt beteende det enda man märker av på en klapphingst?
Kan en sent kastrerad valack tas som klapphingst? eller kan man undersöka det på ngt sätt(alltså att den är klapphingst).
Måste hingsten sövas för opereras? eller kan man göra det utan operation för det är ju en stor risk att söva ner hästen, men man vill u inte att den ska få cancer heller:cry:

Det borde väl ändå ha kommit fram när hästen kastrerades om han var klapphingst eller inte, knappast något som kan missas liksom.

bsmx skrev:
Måste hingsten sövas för opereras? eller kan man göra det utan operation för det är ju en stor risk att söva ner hästen, men man vill u inte att den ska få cancer heller:cry:

Ja de måste sövas och opereras, om det är en klapphingst ligger kulan/kulorna "inne i buken", inget man skär upp stående direkt.

Choklad skrev:
Det borde väl ändå ha kommit fram när hästen kastrerades om han var klapphingst eller inte, knappast något som kan missas liksom.

Tyvärr hade jag en foderhäst en gång som var "valack" han var VÄLDIGT hingstig och det visade sig senare att han var klapphingst.. Alltså hade vet. missat det på nåt j*vla vänster... :crazy:

Man kan se på blodprov om det är hingst eller ej. På en del hingstar kommer kulorna inte ner ordentligt och det är då inte så lätt att kolla om hästen är kastrerad eller ej, det blir ju inte någon "pung" om inte kulorna finns där. Så en sådan häst skulle förmodligen kunna säljas som valack av någon oseriös eller infon "tappas" på vägen om hästen har flera ägare. Jag har även hört att det händer att hingstar har 3 kulor, vet ej om det stämmer, tycker det låter mer som en dålig bortförklaring av någon som försökt luras...

Kexet skrev:
hej!

jag tror min häst är en klapphingst, han hamnar ofta i slagsmål med andra vallackar, försöker betäcka om han går me ston. kan en klapphingst betäcka? :confused:

har aldrig hört talas om "klapp hingstar" vad menas med det?? :confused:

Tror det numera det är helsingborg som om kulan/orna ligger rätt till kan ta dom via titthålskirugi på något sätt vilket kunde göras stående även på klapphingstarna.

Mvh
Camilla

När räknas hingsten som klapphingst. Mitt föl är snart 7 månader och har bara ena kulan nere. Hade tänkt spara honom som hingst och visa honom om några år, men det går ju inte om han skulle bli klapphingst. Blir i vilket fall ingen kastrering förrän nästa vår, men skulle vara bra att veta om det räknas som klapphingst redan nu.

*lånar*

fy så intresant tråd! Varje dag lär man sig nått nytt..... hörde faktist talas om att en av de gamla hästarna på ridskolan skulle varit klapphingst i hemlighet, (ledningen viste om det men brydde sig inte eftersom han inte var hingstig öht). Vet dock inte om detta ryckte är sant eller ej.... men skulle man kanske kolla upp.... hmmmm

bsmx skrev:
När en testikel vandrat upp i bukhålan. Då är den som man trott var valack egentligen hingst:devil:

HeJ!

Egentligen är det så att testikeln inte vandrat NER från bukhålan, vilket de ska göra, men inte alltid gör= klapphingst..

Vi hade en hos oss i somras, ägarna hade "glömt" att han var klapphingst, så han fick gå i blandad hage, men var (lyckligtvis) mer intresserad av att sätta på valacker.. När han gav sej på stoet insåg fodervärden att det var en hingst och skickade omgående hem honom igen---/ Lavinia

hejsan!=)
Jag har en klapphingst. han är ett svenskt halvblod! en del säger att det är en lag att man inte får betäcka. är det så?? han har mkt fin stam han är efter hingsten swift!=) vi skulle så gärna vilja avla med han! kan man det?? är det mot lagen?? mkt tacksam för svar!! mejla gärna!=) kramar/flican;)

Jag vet att man inom en del raser inte får betäcka ett sto med en klapphingst iom att det är ärftligt. Om det gäller alla raser eller verkligen är olagligt vet jag dock inte...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 036
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V