Klappa utan att fråga

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 872
Sv: Klappa utan att fråga

Precis, om folk inte lyssnar så kan du ju säga att han sliter folk i stycken alt. säga att han är full med löss eller att han precis har rullat i skit:D

Ja, jag borde göra det:D
Var jobbigast när hon var ny hos mig, då var hon ännu mer osäker på främlingar, så då blev hon ju rent av rädd och otrygg när folk höll på sådär. Jättesynd när man försöker få henne trygg och förstå att främlingar inte nödvändigtvis är farliga tills motsatsen är bevisad.
Och när de märker att hon blir rädd ska det ju hålla på mer, för att visa vilken bra hand de har med djur:angel:

Ja och när man då säger att han inte ska hälsa för att han är osäker ska dom tvinga sig på honom ännu mer och säga: nämen jag är inte farlig.:grin: Eller alla så kallade "experter" som ger en råd och säger hur man ska uppfostra hunden. "Det där beteendet måste du ta ur honom snabbt annars kommer du få mycket problem med hunden". Va tror du jag gör då? Går och belönar att han är osäker?:crazy: Tränar hela tiden på att han ska bli bättre men det är inget man bara "tar" ur honom genom att vifta med ett trollspö så är problemet borta.

Nä, precis! Och det hjälper ju knappast när "experterna" tvingar sig på hunden:crazy:

kl

Man kan ju undra varför folk inte kan fråga först om de får klappa?

Om jag vill klappa hundar så frågar jag alltid hundägaren först och respekterar svaret.

Även om man inte får klappa kan man ju kommentera att en hund är vacker, fin, gullig etc.

Dessutom- hur kul är det att bli biten av en hund som kanske blir rädd om en främmande vill klappa den? Har folk ingen självbevarelsedrift alls?

/KT

kl

Dessutom- hur kul är det att bli biten av en hund som kanske blir rädd om en främmande vill klappa den? Har folk ingen självbevarelsedrift alls?

/KT

Naturlig selektion :devil:

Nä men ärligt talat så känner jag igen det själv också, och just att det är vuxna som gör så. Jag har stött på ett barn som trängde sig på trots ett nej men annars brukar barn vara väldigt duktiga.

Fast du sparkar väl inte en hund som kommer fram vänligt?
Eller har du mött på många hundar som flygit på din?

Självklart inte... Detta var en diskussion om arga framspringande hundar. Jag må ha glömt att skriva exakt det men ibland får man kanske läsa vad personen i fråga har svarat på...

För mig är det självklart att det är jag som bestämmer vem som får hälsa på mina hundar, vare sig det är människor eller andra hundar. Det är däremot inte så självklart för alla andra man träffar.:devil:

kl
Har folk ingen självbevarelsedrift alls?

/KT

När jag var ute med hunden i Linköping en lördag kväll och föräldrarna tog en öl på stan så hoppade en kille provocerande framför min hund. Hans kompisar hejjade på och det var nästan som en tävling, se vem som kommer närmast hunden utan att bli biten. Då kan man snacka om att inte ha självbevarelsedrift, undra hur kul han hade tyckt det varit om han hade fått femtio kilo hund i armen:eek: Kände nästan att jag ville släppa hunden just för att han skulle fatta allvaret i det han gjorde. Skulle ha sagt nåt i stil med att han kan slita strupen av ett lejon (han är ju en ridgeback=lejonhund:D) Istället bytte jag bara håll.

Hmm, jag kan inte minnas att någon gått fram och klappat min utan att fråga. Möjligtvis att vuxna eller ungdomar har sträckt fram handen så han har fått lukta om vi passerar varandra nära.

Har aldrig varit med om att föräldrar har sagt åt sina barn att hälsa på min utan att fråga, som någon nämnde. De brukar dra undan sina barn. Han ser väl opålitlig ut kanske? :angel:
Dock om vi är hemma hos folk så kan barn gå fram för att klappa, eller som på en grillfest i somras: kasta sig runt halsen på en främmande hund (min). Han sa ifrån på skarpen med rösten och gav flickorna det onda ögat. Jag gick genast fram och förklarade för dem att han inte gillade att man gjorde så, sen var det inga problem. Tack och lov skulle han aldrig bita.

Jag får nog lov att ge folket i min stad beröm då det snudd på aldrig kommer fram lösa hundar vars mattar eller hussar inte har frågat om hälsningslov först. Dock var det ett fall förra vintern som gjorde mig lite förbryllad. Jag ser på avstånd en kvinna komma gåendes med sin Border terrier. Jag kopplar, men det går inte hon. Hon låter den lilla hunden springa fram till oss utan att ge minsta ljud ifrån sig. När kvinnan kommer fram säger hon "ja, hon är lite osäker så hon behöver träffa andra hundar". Jaha? Och om min hade klippt hennes över ryggen och skakat henne som han gör med mina vantar? Hade det varit bra menar hon? Eller om jag vrålat för att skrämma bort henne från oss av rädsla för främmande hundar. Det hade ju inte blivit så bra...

Annars brukar jag stå lugnt och vänta tills den andre hunden är ganska nära. När den har ca 2-3 meter kvar till oss så tar jag i av all kraft och vrålar åt den att försvinna, Narmo gör likadant på min signal så det den mötande hunden ser är två monster som vrålar och visar tänderna. Kan garantera att den inte kommer hela vägen fram.

Det beror självklart på vad för hund vi möter. Är det en ras min hund är rädd för (blivit attackerad tidigare) tar jag det så lugnt och städat som möjligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 227
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka