Sv: Klappa utan att fråga
Hmm, jag kan inte minnas att någon gått fram och klappat min utan att fråga. Möjligtvis att vuxna eller ungdomar har sträckt fram handen så han har fått lukta om vi passerar varandra nära.
Har aldrig varit med om att föräldrar har sagt åt sina barn att hälsa på min utan att fråga, som någon nämnde. De brukar dra undan sina barn. Han ser väl opålitlig ut kanske?

Dock om vi är hemma hos folk så kan barn gå fram för att klappa, eller som på en grillfest i somras: kasta sig runt halsen på en främmande hund (min). Han sa ifrån på skarpen med rösten och gav flickorna det onda ögat. Jag gick genast fram och förklarade för dem att han inte gillade att man gjorde så, sen var det inga problem. Tack och lov skulle han aldrig bita.
Jag får nog lov att ge folket i min stad beröm då det snudd på aldrig kommer fram lösa hundar vars mattar eller hussar inte har frågat om hälsningslov först. Dock var det ett fall förra vintern som gjorde mig lite förbryllad. Jag ser på avstånd en kvinna komma gåendes med sin Border terrier. Jag kopplar, men det går inte hon. Hon låter den lilla hunden springa fram till oss utan att ge minsta ljud ifrån sig. När kvinnan kommer fram säger hon "ja, hon är lite osäker så hon behöver träffa andra hundar". Jaha? Och om min hade klippt hennes över ryggen och skakat henne som han gör med mina vantar? Hade det varit bra menar hon? Eller om jag vrålat för att skrämma bort henne från oss av rädsla för främmande hundar. Det hade ju inte blivit så bra...
Annars brukar jag stå lugnt och vänta tills den andre hunden är ganska nära. När den har ca 2-3 meter kvar till oss så tar jag i av all kraft och vrålar åt den att försvinna, Narmo gör likadant på min signal så det den mötande hunden ser är två monster som vrålar och visar tänderna. Kan garantera att den inte kommer hela vägen fram.
Det beror självklart på vad för hund vi möter. Är det en ras min hund är rädd för (blivit attackerad tidigare) tar jag det så lugnt och städat som möjligt.