Klappa utan att fråga

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 872
I

isse

Var på centralen i Stockholm med hunden för att åka till Uppsala. Min hund kan jag inte riktigt lita på när det gäller hundar så därför hade jag munkorg på honom för att folk skulle fatta att dom inte skulle släppa fram sina hundar till min. Jätte bra miljöträning tänkte jag och gick bland massa folk för att han skulle känna sig säkrare bland mycket människor. Helt plötsligt när jag möter en människa så klappa den honom på huvudet i förbifarten!! I min värld gör man bara inte så! Tycker att det är lika respektlöst som om man skulle gå fram och klappa en människa på huvudet i förbifarten och hade nån gjort så på mig hade dom fått en fet smäll så i det läget förstår jag om hunden inte är bekväm, dessutom hade han munkorg på sig så då borde folk fatta att hunden kan vara aggressiv. Detta är inte första gången folk klappar honom utan att fråga och jag blir snart galen. Hunden är osäker på andra människor så därför vill jag inte att folk som jag inte känner ska klappa honom. Vad gör ni när sånt händer eller är det bara för mig det händer?
Sen dessa människor som har hundj*vlarna lösa som dom inte har pli på och släpper fram till min hundaggressiva hund som jag tränar jätte mycket med för att problemet ska försvinna och så förstörs månader av träning på bara några sekunder. Blir så arg så jag kokar.
Senast idag när jag var ute med hunden går jag på vägen och tittar in mot en tomt och där står en lös rottweiler hane som visar tydligt att den inte vill att vi går på vägen och blåser upp sig och lutar hela kroppen framåt precis som dom gör innan dom gör ett utfall. Ägaren ropar på hunden men den står fast med blicken spänd på min hund. Jag backar och vänder om men tittar hela tiden. Tillslut ryter ägaren hårt på hunden som motvilligt hoppar in i ägarens bil. Jag fick hjärtat i halsgropen och blev otroligt lättad när jag såg att hunden gick in i bilen. Hade hunden flugit på min hade jag nog aldrig kunnat fixa tillbaka honom dit han är nu mentalt sett. Varför varför har folk inte sina hundar kopplade när dom inte har koll på dom??
Hur gör ni när ni möter framspringande hundar som tydligt visar att dom är ute efter bråk?

Sv: Klappa utan att fråga

Jag känner absolut med dig..blir helt vansinnig på folk som inte fattar att man frågar innan man klappar. Barn har jag märkt är oftast bättre ,de frågar först.

Mina hundar jag haft ser så "snälla" ut oxå. Min förra va en golden och precis alla trodde det va fritt fram. Det va bar det att han va väldigt vaktig och jag fick verkligen ryta åt folk att försvinna. som svar fick jag ofta.."men han ser ju så snäll ut". Herregud alltså:mad:

Min IG som jag har nu, är väldigt osäker av sig och alla som vet nått om hundar lr känner honom går ner på huk när de ska hälsa.
då slutar han skälla och får gå själv försiktigt fram och hälsa.

Men främmande fattar inte ens varför han skäller och ställer sig då ÖVER honom (alltså hotfullt i hans värld) och börjar jamsa runt med larvig röst och går närmre. Stackarn blir alldeles förtvivlad.
Där brukar jag få säga till oxå att märker ni inte att hunden inte vill? Då kollar dom dumt,blääää.

Jag minns en gång skulle bara in fort i kiosken och köpa snus , tittar ut och så står nån och klappar honom! Visserligen på huk men ändå! jag blev tokig och gick ut och frågade va f*n denne höll på med? svar: "han såg så liten och söt och ensam ut". Grrrr:mad:

Men om det kommer en lös främmande hund utan ägare i närheten så gör dig så "stor" som möjligt och ryt som ett lejon! De flesta hundar backar då. Om en hund verkligen är eggressiv och går fram...vet inte riktigt, men jag skulle nog försvara min hund och faktiskt kicka till den främmande:o
Det kanske låter hemskt men hellre det än dyra veterinärkostnader, en hund som är hundrädd sen lr i värsta fall ihjälbiten:(

Om hunden kommer lös mot mig och ägaren inte är allt för långt bort ropar jag först att denne ska koppla hunden. Får jag klassikern "men "nisse" är så snäll" till svar, brukar jag antingen ropa tillbaka att min är aggressiv (vilket han ej är) eller om det ej hjälper, paniskt skrika: "min har fullt med löss och skabb"! Då brukar det bli fart i de flesta hundägarna:devil:

Det är inga barn som hälsar på min hund för föräldrarna drar dom oftast till sig när jag kommer med min hund för att han ser så läskig ut ( Rhodesian Ridgeback ). Dom som kommer fram är antingen människor som kan rasen eller folk som tycker att han är snygg. Han gillar uppmärksamhet och att bli klappad men det måste göras på rätt sätt för han är lite osäker och vet inte hur han ska bete sig. När jag låter honom hälsa blir han super glad och vill hoppa omkull människor så därför måste han hälsa på mina villkor. Men när folk bara klappar honom utan att gå via mig först eller gör som på det där oförskämda sättet att klappa på huvudet i förbifarten sånt kan göra honom osäker och det vill jag inte.

Grejen med hundmöten är att jag måste ha 100 % koll på min hund för att han ska gå och vara snäll så när det kommer andra hundar så tappar jag ju fokuset på min hund och direkt drar han som besatt och verkar säga: kom igen matte nu tar vi den jäveln. Så därför har jag så svårt att ha honom bakom mig i sådana situationer. Min första instinkt är att skrika på den andra hunden och sparka och försöka träffa där det gör ont därför att jag blir själv rädd i sådana situationer för jag vet av erfarenhet att det ofta slutar med hundar som ryker ihop= min hund tappar allt självförtroende och blir bara mer övertygad om att anfall är bästa försvar, och sedan två ägare som står och gormar på varandra eller att den andra människan bara går utan att säga ett ord.
Är man två personer som är ute med hunden brukar den andra ta min hund och så går jag fram och handgripligen lämnar över skiten till sin ägare.

Mitt självförtroende blir bara sämre och sämre varje gång något sådant händer och känner att jag har blivit rädd för hundar som skäller eller är lösa utan kontroll. Super tråkigt tycker jag att det är och fattar inte att folk kan vara så puckade hela tiden.

Har börjat överdriva och säga att min hund är så aggressiv att den sliter den andra i stycken om den kommer fram, bara för att budskapet ska gå in.

Vi har nog för höga tankar om folk runt omkring:grin:
Man tycker ju att det är vanligt folkvett, och inte så mycket vi egentligen begär när vi bara vill kunna va ifred med våra hundar.
Jag håller med,jag har oxå börjat bli oroligare på platser där jag vet att folk ibland släpper sina hundar. Har börjat undvika att gå där.

Och som sagt, jag skriker ju till och med att min har löss:grin:

Min vovve vill ju barn oftast klappa, men dom frågar så försiktigt och fint och om jag har tid så förklarar jag att det är bra att dom frågar och sen hur de ska gå tillväga, gå på huk osv. Är jag stressad lr inte på "humör" så säger jag ändå att det va bra dom fråga (vill ju uppmuntra detta) men att tyvärr så vill inte loke det idag.;)

Jag blir riktigt dryg när folk kastar sig över mina hundar och klappar utan att fråga.
Det värsta är när vuxna står bedvid sina ungar och uppmuntrar dem till att klappa vovven-UTAN att först fråga mig!!

Men, en snäll fråga om man får klappa, så får nästan vem som helst göra det.
Dock inte om hunden är trött eller om det är fulla främmande människor.

Varför varför har folk inte sina hundar kopplade när dom inte har koll på dom??
Hur gör ni när ni möter framspringande hundar som tydligt visar att dom är ute efter bråk?

Jag tror att vissa människor ser andras hundar som en allmän tillgång. Själv jobbade jag på min "arg tant" attityd igår när några idioter gick bakom mig och "smackade" åt min hund. Det är ju väldigt sjysst eftersom min hund redan från början är intresserad av människor, och det är ju också därför dom börjar... den är ju så söt och dom vill ju bara att den ska titta lite gulligt på dem. Att det gör mitt liv jobbigare det skiter dom i :mad:

Ang, det sista så är ju inte min hund aggresiv för fem öre, men kommer det en framspringande eller framsmygande hund så stannar jag, håller min hund ganska kort och siktar med fötterna :angel: När det kommer till att försvara min hund så är jag inte främmande för att ta i om jag behöver. Har dock hittils inte behövt vara så hårdhänt då det mest varit fega hundar som backat av efter lite sparkar... Långhåriga och mindre hundar kan man lyfta...

Fast du sparkar väl inte en hund som kommer fram vänligt?
Eller har du mött på många hundar som flygit på din?

När det händer så säger jag alltid till att personen faktiskt inte får klappa. Jag lovar - om jag någon gång får möjlighet att klappa personen på huvudet och säga något i stil med "Visst är det kul att jag klappar dig utan att fråga om det är ok?" så ska jag göra det.

Att människor inte har sina hundar kopplade tror jag dels beror på att de TROR att de har koll och dels att de inte bryr sig "för min hund är ju så snäll".

Kommer det fram främmande hundar så kortar jag upp kopplen till mina, pekar bort och ryter något i stil med "Nej! Gå!". Det brukar fungera utmärkt. Fungerar inte det så går jag mot hunden, ser sur ut, pekar och ryter till rejält. Än så länge har det alltid fungerat.

Jag förstår absolut att du inte vill att varken människor eller hundar hälsar på din hund, jag tycker likadant. Men jag förstår inte hur flera månaders träning kan förstöras på endast några sekunder, bara för att en annan hund hälsat på din. Förklara gärna.

Fast du sparkar väl inte en hund som kommer fram vänligt?
Eller har du mött på många hundar som flygit på din?

Jag har en osäker hund och skulle en glad hund komma fram trots att jag försöker mota bort den med röst och kroppshållning så hade jag mycket väl kunnat sparka till. Min hund är som sagt osäker och vill fly. Han är inte ett dugg aggressiv, men han behöver ha tryggheten i att matte tar bort den andra hunden så han slipper bli utsatt för den. Min hund ska inte behöva vilja fly för att någon annans hund inte är bättre uppfostrad.

Åååh, jag håller verkligen med dig!

När jag hade min förra hund som i princip bara litade på mig och inte alls gillade när andra människor kom framspringande så hände det flertalet gånger att personer, oftast tonårstjejer, stannade till, slängde sig över lilla hunden och skulle klappa. Hunden blev halvt ihjäl skrämd varenda gång. Men det var ju inte alltid lika lätt att säga till de personerna, för de är borta lika snabbt som de kommit. :grin: men en gång fick jag tag på en tjej och skällde ut henne så det stod härliga till.
Hennes svar var : Jaa, men han var ju så söt! Jag har haft en dvärgpincher en gång, jag ville bara hälsa!
:grin:

Jag bad henne dra till ett inte så vackert ställe innan jag vandrade vidare.

Jag har en osäker hund och skulle en glad hund komma fram trots att jag försöker mota bort den med röst och kroppshållning så hade jag mycket väl kunnat sparka till. Min hund är som sagt osäker och vill fly. Han är inte ett dugg aggressiv, men han behöver ha tryggheten i att matte tar bort den andra hunden så han slipper bli utsatt för den. Min hund ska inte behöva vilja fly för att någon annans hund inte är bättre uppfostrad.

Fast då är ju risken väldigt stor att du istället bekräftar för din hund att andra hundar som kommer fram är farliga eftersom du genast går mellan och jagar bort den handgripligt.
Nog för att din hund vill känna sig beskyddad men ska den lära sig att andra hundar inte är farliga är det nog mer effektivt att bara ignorera den främmande (vänliga) hunden och bara gå vidare som ingenting. Den främmande hunden tappar då oftast intresset när den inte får något gensvar och din hund får lära sig att inte bry sig alls om andra hundar.

Fast då är ju risken väldigt stor att du istället bekräftar för din hund att andra hundar som kommer fram är farliga eftersom du genast går mellan och jagar bort den handgripligt.
Nog för att din hund vill känna sig beskyddad men ska den lära sig att andra hundar inte är farliga är det nog mer effektivt att bara ignorera den främmande (vänliga) hunden och bara gå vidare som ingenting. Den främmande hunden tappar då oftast intresset när den inte får något gensvar och din hund får lära sig att inte bry sig alls om andra hundar.

Vi har hamnat i den situationen innan, den hunden var dock inte så påträngande som en del kan vara. Rätt många hundar har en tendens att springa min hund i baken och vilja sniffa på hans könsorgan. Då blir han otroligt stressad. Kanske skulle klargjort lite till blev luddigt det jag skrev innan. Skyller på att barnen vaknade kl 5 i morse. I ett sådant fall skulle ajg kunna sparka till trots att den inte var aggressiv, tror jag. Jag har aldrig hmanat i sitsen där jag behövt göra det.

För att om det kommer fram en annan hund så hugger han för han känner sig trängd av den andra hunden och då blir det en negativ upplevelse för honom och jag jobbar stenhårt på att andra hundar ska vara en positiv upplevelse, därför låter jag honom bara hälsa på hundar som jag känner. Nu menar jag om det kommer fram en aggressiv hund eller en hanhund. Tikar har han inget emot om dom inte är aggressiva. Ju mer negativa upplevelser han får med andra hundar ju mer övertygad blir han att alla är ute efter honom och att anfall då är bästa försvar. :(

Jag känner verkligen igen mig!
Bor i Stockholm och åker tunnelbana med hunden en del, inte så ofta men händer ju då och då när man inte har annat transportmedel och ska ta med henne någonstans.
Alldeles för ofta gör vuxna människor sådana otroligt oansvariga saker!

Jag har, som någon annan sa, också upplevt att barn ofta är bättre på att fråga. De verkar ofta lite blyga och står gärna och tittar på hunden sådär uppenbart innan de närmar sig och mumlar den lilla frågan.

Men många vuxna alltså!!
Jag har precis börjat försöker lära min hund att hon inte får hälsa på någon utan ögonkontakt och ett "varsågod". Som tur är är kastar sig inte min hund kärleksfullt över alla som pratar med henne, utan främlingar tycker hon får ta det lugnt och bevisa sig snälla först.
Men är ändå väldigt irriterande när vuxna karlar sätter sig på huk ett par meter bort på perrongen och pratar och lockar på min hund, utan att säga ett ord till mig!:eek: Vad säger man, liksom? Som tonåring känns det lite märkligt att läxa upp någon som är sådär en 30 år äldre än en själv;)

Detta händer oss ganska ofta på tunnelbanan. Folk bryr sig inte om att säga ett ord till mig som håller i kopplet innan det börjar locka eller rent av gå fram och klappa på hunden! Jag blir lika paff varje gång och vet inte vad jag ska säga, ofta blir det bara ett chockat ansiktsuttryck och ett "stanna" till hunden om någon bara lockar och inte har kommit fram.

Men, vad gör man? Säger man, som 16-åring, till en 40-årig man att "Du får gärna fråga om du får klappa henne först"? :confused::crazy:
Kan ju tillägga att det kommer störa våran träning en del nu i början om folk håller på såhär i tunnelbanan. Det är ju omöjligt för mig att ta ögonkontakt och ge ett varsågod innan hälsning om folk bara går fram och hälsar utan att fråga!:mad:

Annars stampar du i marken, säger att din hund är livsfarlig mot gamlingar men att du kan bli om möjligt ännu farligare än din hund :D

Haha, testar det ocså:p
Annars kan jag ju alltid dra till med att hon har rabies;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 227
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka