Sv: Klantig medryttare behöver råd???
hoppas att det löser sig för dig
hoppas att det löser sig för dig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Medryttaren har Trygghansa, hon har "drulle" försäkring men åter igen täcker inga försäkringar när djur är inblandade..... samma regler där gällande ansvar och allrisk försäkring!
Då är min fråga följande: Om jag är klantig och tappar min sadel värd 23.000 på vägen till sadelkammaren så att bommen knäcks, får jag det på försäkringen då eller räknas det som att djur är inblandade för att det skedde i ett stall? Lite OT men i detta fall är det ju inte hästen som orsakat olyckan (om man tror dina vittnen, och "medryttaren" blir väl bara glad för alla kronor hon slipper betala...)
Det som upprör mig i allt detta är:
# Efter att en häst gjort sig illa och blöder i ett knä, så går man ner och rider!!! 30 min för att "känna" om den haltar.....
# Inte ringa mig och berätta vad som hänt.
# Dessutom rida barbacka - varför då???
# Att vara så otroligt j...vla klantig och inte spänna fast sadeln.....
# Det är inget barn det här, människan är 48 år och vuxen!!!
Om jag tolkar försäkringsbolagets regler rätt så är då inte en häst inblandad, så då täcker försäkringen skadan. Samma sak om du skulle köra över sadeln med bilen. Så länge inte ett djur (häst,råtta,hund mm) har orsakat skadan...
Alla där ute passa er att ha en sadel i närheten av en häst.....![]()
Mitt humör i den situationen hade inte varit att leka med. Ojojojoj! Sadeln ska ersättas, utan tvekan. Dock kan du få svårt att förklara det om det skulle hamna i rätten om hon vägrar men för en sådan otrolig klantighet ska hon ersätta den, det tycker jag.
Angående veterinärräkningen: Tvättade hon såret efter fallet? Var det så pass stort att hästen skulle ha haft "utegångsförbud" för att det skulle hinna läka lite eller åtminstone få bandage eller någonting? Kan svullnaden ha berott på ridturen efteråt? Jag antar att det såg ganska illa ut eftersom att du åkte till klinik. Varför ringde inte människan och talade om läget och rådfrågat dig vad hon skulle göra direkt på plats? Av mig hade hon fått en rejäl frågeställning om vad hon tänker med och jag hade krävt pengar för trasig utrustning. Det har jag haft som villkor till min "medryttare".
Har du kollat upp vad hästens försäkringsbolag täcker?
Jag råkade ut för en olycka och då täckte Agria alla kostnader. Vet dock inte om det täcker utrustning men det borde det väl göra?
Kan vara värt att kolla upp iaf. Lycka till!
Jag har samma bolag för häst, bil, hemförsäkring mm. Ingen av mina försäkringar täcker saker som är lånade eller ett djur har förstört.
Pratade med Agria, deras incident försäkring som man kan lägga till om man har hästen försäkrad hos dom hade också en massa klausuler ang utrustning och saker en häst förstör.
Som sagt: En sadel ska inte vara i närheten av en häst eller annat djur!
Om hästen blir allvarligt skadad i ett liknande fall, alltså utlånad (gärna till minderårig) kan det bli ordentliga problem med försäkringen.
Tänk på det alla som har medryttare/hjälpredor/hästlånare!!!
Det kan stå er väldigt dyrt......
Jag hade ett fall med en sadel som blev sönderbiten av en häst. Sadeln var helt ny för 19600:- och efter bettskadorna (som bara var på ytan) värderades sadeln till 4000:-
När jag pratade med mitt försäkringsbolag (Folksam) sa de som du, att skador där djur har tuggat inte täcks. Däremot kunde jag kräva ansvarig för den tuggande hästen på ersättning via dennes hemförsäkring (och alltså drulleförsäkring). Jag fick mellanskillnaden ersatt av hennes försäkringsbolag (Länsförsäkringar) direkt skickat till min sadelmakare så denne kunde ta den bitna sadeln och ersätta med en ny.
Så jo, det går att få ersättning även om djur är inblandade, men inte om det handlar om ens egna saker.
Hade dock en intressant diskussion med damen på Länsförsäkringar som frågade om jag inte kunde hyra en sadel under den tid det normalt tog att förbruka en.
*kl
Man blir ju lite fundersam.
Hur kan så många vara inne på att personen ska betala veterinärräkningen?
Om ni låter någon kompis, familjemedlem, fd medryttare etc rida er häst - hästen skadar sig av olyckshändelse - skulle ni då verkligen irl tvinga den att betala för olyckan???
Skulle ni även kräva ersättning om hästen skadar sig när den tas ut/in till/från hagen, eller vid annan hantering som någon annan gör?
Det är ju inte så att kvinnan tagit ut hästen utan lov, utan ts har sagt att hon får komma och skritta hästen.
Hur kom hästen åt att tugga på sadeln? Tog den sig ut och tuggade loss i sadelkammaren, eller var sadeln hängd så att hästen kunde komma åt den?