Klantig medryttare behöver råd???

Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Medryttaren har Trygghansa, hon har "drulle" försäkring men åter igen täcker inga försäkringar när djur är inblandade..... samma regler där gällande ansvar och allrisk försäkring!

Då är min fråga följande: Om jag är klantig och tappar min sadel värd 23.000 på vägen till sadelkammaren så att bommen knäcks, får jag det på försäkringen då eller räknas det som att djur är inblandade för att det skedde i ett stall? Lite OT men i detta fall är det ju inte hästen som orsakat olyckan (om man tror dina vittnen, och "medryttaren" blir väl bara glad för alla kronor hon slipper betala...)

Då är min fråga följande: Om jag är klantig och tappar min sadel värd 23.000 på vägen till sadelkammaren så att bommen knäcks, får jag det på försäkringen då eller räknas det som att djur är inblandade för att det skedde i ett stall? Lite OT men i detta fall är det ju inte hästen som orsakat olyckan (om man tror dina vittnen, och "medryttaren" blir väl bara glad för alla kronor hon slipper betala...)

Om jag tolkar försäkringsbolagets regler rätt så är då inte en häst inblandad, så då täcker försäkringen skadan. Samma sak om du skulle köra över sadeln med bilen. Så länge inte ett djur (häst,råtta,hund mm) har orsakat skadan...:confused:
Alla där ute passa er att ha en sadel i närheten av en häst.....:grin:

Det som upprör mig i allt detta är:
# Efter att en häst gjort sig illa och blöder i ett knä, så går man ner och rider!!! 30 min för att "känna" om den haltar.....
# Inte ringa mig och berätta vad som hänt.
# Dessutom rida barbacka - varför då???
# Att vara så otroligt j...vla klantig och inte spänna fast sadeln.....
# Det är inget barn det här, människan är 48 år och vuxen!!!

Mitt humör i den situationen hade inte varit att leka med. Ojojojoj! Sadeln ska ersättas, utan tvekan. Dock kan du få svårt att förklara det om det skulle hamna i rätten om hon vägrar men för en sådan otrolig klantighet ska hon ersätta den, det tycker jag.

Angående veterinärräkningen: Tvättade hon såret efter fallet? Var det så pass stort att hästen skulle ha haft "utegångsförbud" för att det skulle hinna läka lite eller åtminstone få bandage eller någonting? Kan svullnaden ha berott på ridturen efteråt? Jag antar att det såg ganska illa ut eftersom att du åkte till klinik. Varför ringde inte människan och talade om läget och rådfrågat dig vad hon skulle göra direkt på plats? Av mig hade hon fått en rejäl frågeställning om vad hon tänker med och jag hade krävt pengar för trasig utrustning. Det har jag haft som villkor till min "medryttare".

Om jag tolkar försäkringsbolagets regler rätt så är då inte en häst inblandad, så då täcker försäkringen skadan. Samma sak om du skulle köra över sadeln med bilen. Så länge inte ett djur (häst,råtta,hund mm) har orsakat skadan...:confused:
Alla där ute passa er att ha en sadel i närheten av en häst.....:grin:

Ja helt klart bör man inte ha sadeln nära hästen! :rofl:

Har du pratat mer med "medryttaren"?

Har du kollat upp vad hästens försäkringsbolag täcker?
Jag råkade ut för en olycka och då täckte Agria alla kostnader. Vet dock inte om det täcker utrustning men det borde det väl göra?

Kan vara värt att kolla upp iaf. Lycka till!

Mitt humör i den situationen hade inte varit att leka med. Ojojojoj! Sadeln ska ersättas, utan tvekan. Dock kan du få svårt att förklara det om det skulle hamna i rätten om hon vägrar men för en sådan otrolig klantighet ska hon ersätta den, det tycker jag.

Angående veterinärräkningen: Tvättade hon såret efter fallet? Var det så pass stort att hästen skulle ha haft "utegångsförbud" för att det skulle hinna läka lite eller åtminstone få bandage eller någonting? Kan svullnaden ha berott på ridturen efteråt? Jag antar att det såg ganska illa ut eftersom att du åkte till klinik. Varför ringde inte människan och talade om läget och rådfrågat dig vad hon skulle göra direkt på plats? Av mig hade hon fått en rejäl frågeställning om vad hon tänker med och jag hade krävt pengar för trasig utrustning. Det har jag haft som villkor till min "medryttare".

Hon spolade med vatten, men inget annat. Jag åkte in till klinik för att knäet var så svullet och hästen haltade rejält, dessutom ligger kliniken 5 min bort från stallet, så det är lätt att ta sig dit. Därför åker jag alltid dit och ringer aldrig ut veterinär.
Nu efter många diskussioner fram och tillbaka så verkar det som hon bara tänker ersätta sadeln om hon det går på försäkringen...
Det är ju svårt att säga om skadan blev värre eller inte av att hon red efteråt, det säger veterinären iallafall... men han tyckte ju det var mycket märkligt beteende att rida på häst som har ett blödande sår på knäet.
Jag hade ju ialla fall gjort rent såret ordentligt och satt på kompress och vetflex tills såret läkt ihop lite bättre.
Jag är inte intresserad av att få pengar för veterinär vård, som sagt så en olycka händer.... men jag tycker jag ska ha pengar för sadeln, som hon varit oaktsam och slarvig med!

Har du kollat upp vad hästens försäkringsbolag täcker?
Jag råkade ut för en olycka och då täckte Agria alla kostnader. Vet dock inte om det täcker utrustning men det borde det väl göra?

Kan vara värt att kolla upp iaf. Lycka till!

Jag har samma bolag för häst, bil, hemförsäkring mm. Ingen av mina försäkringar täcker saker som är lånade eller ett djur har förstört.

Pratade med Agria, deras incident försäkring som man kan lägga till om man har hästen försäkrad hos dom hade också en massa klausuler ang utrustning och saker en häst förstör.
Som sagt: En sadel ska inte vara i närheten av en häst eller annat djur!

Jag har samma bolag för häst, bil, hemförsäkring mm. Ingen av mina försäkringar täcker saker som är lånade eller ett djur har förstört.

Pratade med Agria, deras incident försäkring som man kan lägga till om man har hästen försäkrad hos dom hade också en massa klausuler ang utrustning och saker en häst förstör.
Som sagt: En sadel ska inte vara i närheten av en häst eller annat djur!

Jag hade ett fall med en sadel som blev sönderbiten av en häst. Sadeln var helt ny för 19600:- och efter bettskadorna (som bara var på ytan) värderades sadeln till 4000:-

När jag pratade med mitt försäkringsbolag (Folksam) sa de som du, att skador där djur har tuggat inte täcks. Däremot kunde jag kräva ansvarig för den tuggande hästen på ersättning via dennes hemförsäkring (och alltså drulleförsäkring). Jag fick mellanskillnaden ersatt av hennes försäkringsbolag (Länsförsäkringar) direkt skickat till min sadelmakare så denne kunde ta den bitna sadeln och ersätta med en ny.

Så jo, det går att få ersättning även om djur är inblandade, men inte om det handlar om ens egna saker.

Hade dock en intressant diskussion med damen på Länsförsäkringar som frågade om jag inte kunde hyra en sadel under den tid det normalt tog att förbruka en.

En vän till mig lånade hem en sadel för att pröva den innan köp. (lånesadel från butik) Olyckligtvis gick hästen omkull med sadeln. Hon i butiken hade en självrisk på va det 5000. Men dom tog det på sin egna hemförsäkring istället. (tror det blev 1500)..

Så även att häst är inblandad verkar ju hemförsäkringen gälla?

Jag var med om samma sak för ett antal år sedan, lånade ut hästen till min lillasyster och hennes kompis. Kompisen ramlade av, sadeln åkte runt, hästen sprang hem och halkade omkull. Sadeln platt och smärre hål i benet på hästen.
Min försäkring betalade inte - hennes försäkring betalade inte.
Jag ringde juristen på Ridsportförbundet och blev mer eller mindre utskälld.
Om hästen blir allvarligt skadad i ett liknande fall, alltså utlånad (gärna till minderårig) kan det bli ordentliga problem med försäkringen.
Tänk på det alla som har medryttare/hjälpredor/hästlånare!!!
Det kan stå er väldigt dyrt......

Om hästen blir allvarligt skadad i ett liknande fall, alltså utlånad (gärna till minderårig) kan det bli ordentliga problem med försäkringen.
Tänk på det alla som har medryttare/hjälpredor/hästlånare!!!
Det kan stå er väldigt dyrt......

Det kan väl aldrig stämma?! Tänk alla elitryttare som sitter på andras hästar, även juniorer. Skulle inte försäkringen täcka om det hände något där?

Försäkringsbolag verkar följa diverse klausuler lite som dom tycker.... I mitt fall känns det som moment 22. Men jag
har nu skickat ett papper med skadestånds krav till medryttaren som hon ska vidarbefodra till sitt försäkringsbolag.
Det jag har lärt mig är att ALDRIG låna ut en enda sak/häst.... jag blir sååå trött!!!

Det lär ju vara upp till "medryttaren" att lösa det med sitt försäkringsbolag, du ska bara ha in pengarna från henne. Hur hon löser det är inte ditt problem och inte heller något hon kan använda som ursäkt.

*peppar*

Svaret jag fick från SvRf var iaf att om jag lånar ut hästen till en minderårig person och något händer hästen, utrustningen eller barnet ska jag absolut inte vara säker på att få ersättning.
Försäkringsbolagen resonerade då precis som nu - mitt bolag betalar inte, jag orsakade inte skadan, motpartens bolag betalar inte de hade inte försäkrat varan.
Så om man vill ha ut på försäkringen måste man använda sig av bedrägeri - ej särskilt lämpligt!

Men det var alltså juristen på förbundet som uttryckligen sa att jag skulle vara glad att det bara var sadeln som gick åt pipan.

Förmodligen har elitryttare och liknande någon form av avtal som gäller eftersom de har andra former av försäkringar.

Men när skadan väl är skedd (som i mitt fall) blir det dyra läropengar. Så nu i backspegeln är även jag glad att det bara var sadeln.

PS Föräldrarna till barnet hade inget som helst intresse av att betala.
"Barnen" var vid tillfället ca 15 år och min syster var väldigt van vid hästar.
Men när kamraten ville rida utan att någon höll hästen gick det som gick....

Hur kom hästen åt att tugga på sadeln? Tog den sig ut och tuggade loss i sadelkammaren, eller var sadeln hängd så att hästen kunde komma åt den?

Jag hade ett fall med en sadel som blev sönderbiten av en häst. Sadeln var helt ny för 19600:- och efter bettskadorna (som bara var på ytan) värderades sadeln till 4000:-

När jag pratade med mitt försäkringsbolag (Folksam) sa de som du, att skador där djur har tuggat inte täcks. Däremot kunde jag kräva ansvarig för den tuggande hästen på ersättning via dennes hemförsäkring (och alltså drulleförsäkring). Jag fick mellanskillnaden ersatt av hennes försäkringsbolag (Länsförsäkringar) direkt skickat till min sadelmakare så denne kunde ta den bitna sadeln och ersätta med en ny.

Så jo, det går att få ersättning även om djur är inblandade, men inte om det handlar om ens egna saker.

Hade dock en intressant diskussion med damen på Länsförsäkringar som frågade om jag inte kunde hyra en sadel under den tid det normalt tog att förbruka en.

Du ställer en mycket intressant fråga.

Jag tror att hästägaren har noll att komma med juridiskt sett mot personen som hade tillstånd att rida ut på hästen. Möjligen kan sadeln ersättas delvis om det trixas lite med drulleförsäkringen.

*kl

Man blir ju lite fundersam.
Hur kan så många vara inne på att personen ska betala veterinärräkningen?

Om ni låter någon kompis, familjemedlem, fd medryttare etc rida er häst - hästen skadar sig av olyckshändelse - skulle ni då verkligen irl tvinga den att betala för olyckan??? :confused:
Skulle ni även kräva ersättning om hästen skadar sig när den tas ut/in till/från hagen, eller vid annan hantering som någon annan gör?

Det är ju inte så att kvinnan tagit ut hästen utan lov, utan ts har sagt att hon får komma och skritta hästen.

Hur kom hästen åt att tugga på sadeln? Tog den sig ut och tuggade loss i sadelkammaren, eller var sadeln hängd så att hästen kunde komma åt den?

Sadeln hängde i stallet. Tjejen ifråga öppnade till en av hästarna och gick därifrån så hästen kom åt att tugga på sadeln.

Jösses. En människa med den åldern borde ju vara mogen nog att kunna stå för kostnaderna och betala allting, eller iaf hälften av veterinär kostnaderna. Det var ju ändå hon som hade hand om hästen just när olyckan hände. Att hon inte ens ringde är ju minst sagt att bete sig oansvarigt.
Samtidigt när du varit snäll och lät henne rida på hästen en sista gång fast alla hennes tidigare misstag.
Vill gärna veta vad hon säger om ersättningarna för sadeln och det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025