Klantig medryttare behöver råd???

Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Som Trollungen säger så har du all rätt att brösta upp dig och kräva att hon gör rätt för sig - alltså betalar sadeln. Det är ju helt skandalöst att en vuxen människa kan bete sig så.

Om det känns jobbigt, vilket jag förstår att det gör (jag undviker helst också konflikter, speciellt i relationer som rör ett djur eller en person jag bryr mig om), så tänk på vad alla här på Buke har skrivit och tyckt. Du är inte ensam om att tycka att hon gjort fel. Du har stöd. :laugh:

Frågan är ju om det verkligen finns någon sanning i att hon "bara skrittade" och hästen råkade gå omkull...
Låter väldigt konstigt att hon skulle ta av sadeln bara sådär..
Fast kanske den åkte i fel läge när hästen 'gick omkull'. Har hänt mig att sadeln suttit på halsen vid omkullridning.

Givetvis ska hon betala sadeln om det nu är säkert att det inte var någon olyckshändelse (typ om hästen skulle kasta sig runt när hon lägger på sadeln) men så verkar det ju inte vara...
Fast å andra sidan hade hon heller ingen anledning att förs TA AV sadeln och sen sätta på den igen ute i ridhuset..

Det värsta är väl eg. att hon inte ens sade något åt dig. :crazy:

Ang vet. räkningen är jag nog lite tveksam.. Det var ju förmodligen en olyckshändelse och den kan lika gärna ha hänt dig. Man kan inte lasta andra för att ens häst råkar skada sig.

Du har helt rätt där, jag vet ju inte exakt vad som hände ute när hon skrittade, men enligt henne gick han helt plötsligt ner på knä, så då ser jag ju det som ren olyckshändelse - men när hästen har ett sår som blöder efteråt så tycker inte jag att man då går till ridhuset och rider runt i ca 30 min utan sadel för att "känna" om han e halt. Att jag åkte till klinik är ju för att kliniken ligger nästgårds och går mycket fortare, än att ringa efter distriktsvetrinärerna som man får vänta 2 dygn på -om det inte är så att hästen håller på att dö! Mitt problem är att hon bevisligen leder runt hästen med sadel på utan att ha spännt fast sadelgjorden....
Jag ska kolla försäkringar imorgon....

Har du sagt att det var två personer som såg vad som hände när sadeln åkte i backen?? Förstår hon inte att det inte är någon idé att ljuga om vad som hände?

Hon verkar ju som sagt inte ha alla popcorn i påsen den där:angel:

Nej jag har inte sagt att jag pratat med dom, jag spelade bara lite frågande om vad som hänt med sadeln som såg väldigt annorlunda ut från att jag såg den sist.... men fortsätter hon och tjafsa så tänker jag ju att säga det!:angel:

Fy vilken jobbig situation! Men tycker som dom andra i tråden att hon ska betala sadeln, det är inte ditt problem om hon inte har ordentliga försäkringar som täcker! Då jag själv är en "klantmaja":o, som kan råka ut för det mest konstiga saker:crazy:, har jag LÄRT mig att ha ett fullgott försäkringsskydd. Det tycker jag, med tanke på hennes ålder, att hon också borde ha lärt sig att ha!:devil: Självklart att man ringer ägaren om någonting händer dennes häst om man "lånat" hästen, Hellre ringa en gång för mycket, i det avseendet, än att det blir som du råkat ut för! Som någon skrev:-Var TUFF,du har en hel "drös" med folk som stödjer dig här på buke! LYCKA TILL!!!

PS. Då hon är så pass gammal borde hon ha erbjudit sig att stå för sadeln och, åtminstone, halva vet.-avgiften. Det tillhör väl ändå sunt förnuft! Tycker jag i alla fall! Det hade i alla fall jag gjort som "klantmaja"! Men jag hade INTE satt på sadln utan att spänna fast den!

Förresten, många jurister har väl gratis rådgivning? Kontakta en och få lite mer "kött på benen" ang. dina exakta rättigheter och om hur du ska gå vidare om hon fortsätter vägra betalning, sedan lägger du fram det för henne...

Skicka annars en faktura med hela beloppet som ska vara betald ett visst datum.

Någon skrev i en annan tråd en mycket bra formulering, typ så här:
"Om inte betalning inkommit senast X så kommer jag att driva ärendet vidare vilket medför extra kostnader för dig och kan leda till att du drar på dig betalningsanmärkning"

Eller något sådant...

Jag hade blivit fullkomligt rosenrasande. Har hon inget vett någonstans?

Om hon krånglar med betalning av sadel (vilket är självklart att hon ska stå för) skulle jag
ta erbjudandet om att du får pengarna o hon får sadeln. Om det är så pass synligt att den är förstörd
så kan hon ju ändå inte sälja den.

SJÄLVKLART ska hon ersätta dig för alla utlägg. Och då menar jag

* sadeln - som du ju måste lösa ut till 10 000 kr men inte kan använda för att den är förstörd
* veterinärkostnaderna - som aldrig hade uppkommit om hon inte hade kommit ut och ridit
* körning till och från kliniken - en kostnad du inte haft om hon inte gett sig ut med hästen den dagen

Oavsett om det är en olyckshändelse eller slarv är hon ansvarig för hästen och utrustningen under den tiden hon brukar dem. Punkt slut. Luras in inte in i diskussionen huruvida hon gjort fel eller inte, det är oväsentligt. Hon hade ansvaret när det hände - vill man inte pynta ur plånboken får man se till att ha försäkring INNAN man ger sig ut med andras grejor.

SÅ dålig stil att det är knappt sant! Oavsett om det är mitt fel (p g a slarv) eller en olyckshändelse får jag ju ersätta saker som går sönder när jag har dem. Det är väl helt självklart?!

usch va tråkigt, Hoppas de är iaf bra med hästen nu! Jag tycker du ska stå på dig och hon ska betala de hon har haft sönder!

Du har alltså inte betalat sadeln utan har den på prov?
I så fall kan du ju som kompromiss, om hon går med på det, låta henne betala för sadeln och sedan få den. Då kan hon ju försöka sälja den som hon ville, om hon nu lyckas med det.. Så får du "helt enkelt" köpa en annan sadel än den du har på prov. :idea:

Men jag håller med alla andra om att det är väldigt dålig stil av henne att inte frivilligt vilja ersätta dig.

Att hon inte ens ringer dig och meddelar vad som hänt är så lågt att jag inte finner några ord för det...:crazy:

Det som upprör mig i allt detta är:
# Efter att en häst gjort sig illa och blöder i ett knä, så går man ner och rider!!! 30 min för att "känna" om den haltar.....
# Inte ringa mig och berätta vad som hänt.
# Dessutom rida barbacka - varför då???
# Att vara så otroligt j...vla klantig och inte spänna fast sadeln.....
# Det är inget barn det här, människan är 48 år och vuxen!!!

Helt otroligt :eek:. Vad gör du om hon vägrar att betala för skadorna?

48år hon beter ju sig som 14.

Gud vad oansvarigt

Men shit villken klant! Självklart ska hon betala. Vet hon inte bättre, ska hon inte ha med hästar att göra.

KL

Givetvis bör medryttaren stå för alla kostnader, men det kanske inte blir helt lätt att få pengar ifrån henne.
Har du själv någon försäkring som täcker skadorna på sadeln så kanske du kan börja med att utnyttja den? Det kanske blir lättare att få självrisken ifrån henne istället för 10 000:-?

Visst borde hon betala allt, men går inte det så är det ju skönt om du slipper ta alla pengar ur egen ficka och istället kan få det på försäkringen...

Varför red hon hästen när den hade gått ner på knät???
Jag är själv medryttare och hade detta hänt så hade hoppat av hästen och gått hem med den.
Hon kunde ju ringt till dig?!
Sparka henne och skaffa en ny medryttare...
Går något sönder till min medryttarhäst så kontaktar jag ägaren och frågar om jag ska ersätta det trasiga naturligtvis.
Ja jag tycker att du ska kräva ersättning av sadeln...

*kl

Man blir ju lite fundersam.
Hur kan så många vara inne på att personen ska betala veterinärräkningen?

Om ni låter någon kompis, familjemedlem, fd medryttare etc rida er häst - hästen skadar sig av olyckshändelse - skulle ni då verkligen irl tvinga den att betala för olyckan??? :confused:
Skulle ni även kräva ersättning om hästen skadar sig när den tas ut/in till/från hagen, eller vid annan hantering som någon annan gör?

Det är ju inte så att kvinnan tagit ut hästen utan lov, utan ts har sagt att hon får komma och skritta hästen.

Hej alla! Tack för alla bra tips och råd! Jag har nu suttit hela förmiddagen med försäkrings bolag, hennes försäkringsbolag säger att dom inte täcker när hon har "lånat" häst och sadel. Mitt försäkringsbolag säger att det är hennes försäkringsbolag och inte mitt då inte jag har varit med när detta hände. Moment 22.
Sadel butiken säger att det är min försäkring som täcker när jag har lånat sadeln. SUCK!

Attans! Nu är det ju lite sent att köra en "fuling" också och säga att det är du som har tappat sadeln... Trist!
Stå på dig dock och läs igenom alla bestämmelser för att se om det går att tolka till din fördel på något sätt. Man kan ofta pressa igenom saker om man bråkar lite... Du har ingen i din närhet som är bra på att förhandla och pressa lite?

Vilken typ av försäkring är det du har och vilket bolag?
Vad har medryttaren?

Senast ändrad:

*knapplån*

Om du riktar ett skadeståndskrav mot personen så går ansvarsförsäkringen i hennes hemförsäkring in. Sedan reder försäkringsbolaget ut hur mycket de anser att hon skall betala. Självrisken på ansvarsförsäkringen ligger på 1500 kr för de flesta bolag om jag kommer ihåg rätt, och den får ju hon stå för. Eftersom hon får anses ha gjort sig skyldig till ett vårdslöst beteende och varit vållande till skadan på sadeln borde du ha all rätt att få full ersättning där. Vad gäller hästens skador är det nog mer tveksamt.

//Annika

Min försäkring ser ut så här:
Folksam hemförsäkring då ingår:
egendomsskydd,bostadrättsskydd,överfallsskydd,reseskydd,ansvar och rättsskydd och allrisk försäkring.

Efter ännu ett samtal: så de försäkringar som möjligtvis skulle kunna gå in är allrisk och ansvar. Ansvar gäller inte vid "lånade" saker.
Ingen av försäkringarna går in om det är djur som orsakat skadan.

Medryttaren har Trygghansa, hon har "drulle" försäkring men åter igen täcker inga försäkringar när djur är inblandade..... samma regler där gällande ansvar och allrisk försäkring!

Jag frågade om det finns någon försäkring att teckna om djur är inblandade... nej det finns inte!!!
Tänk på det gott folk - försäkringarna som ingår i hem försäkring täcker inte om ett djur orsakat skadan!!!
Hade en bil kört över sadeln hade det varit en annan fråga!

Jag hatar försäkringsbolag!!!:devil:

*knapplån*

Om du riktar ett skadeståndskrav mot personen så går ansvarsförsäkringen i hennes hemförsäkring in. Sedan reder försäkringsbolaget ut hur mycket de anser att hon skall betala. Självrisken på ansvarsförsäkringen ligger på 1500 kr för de flesta bolag om jag kommer ihåg rätt, och den får ju hon stå för. Eftersom hon får anses ha gjort sig skyldig till ett vårdslöst beteende och varit vållande till skadan på sadeln borde du ha all rätt att få full ersättning där. Vad gäller hästens skador är det nog mer tveksamt.

//Annika

SMART :idea: den ska jag prova :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka