Klantig medryttare behöver råd???

Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Håller med! Personen har sannerligen gett idioten ett nytt ansikte!

Lite ot då... men... Jag tycker att medryttare SKA betala för sig! Som jag ser det så blir det liksom lite mera "allvar" då och inte så hoppsan hejsan!

Behöver jag ens skriva att hon ska ersätta Dig fullt ut? :devil:

nej men det var det värsta jag hört:eek: Släpp henne inte nära din häst igen snälla! Det är bra om hon få betala för sina misstag och lära sig den hårda vägen. Det kanske aldrig har hänt henne eftersom hon verkar vara en riktig strulmaja. Hade det svidit tidigare i hennes liv så hade hon nog varit aktsammare och ansvarsfullare. Dags för människan att stå för vad hon ställer till med alltså :devil:

Det hon har att säga är väl typ: Hoppsan! Shit happens!:devil:

Undrar om hon hade tyckt "hoppsan, shit happens" om det var hennes 10.000kr sadel och hennes namn på vet.räkningen... :mad:

Och det där var inte ens "shit happens", hade inte hon slarvat så hade inte sadeln varit paj.

Hej alla!!! Jag har nu haft ett samtal med henne där jag mycket trevligt och försynt framförde vad jag tycker hon ska ersätta mig. Hennes svar är följande......
# Eftersom sadeln redan var begagnad när jag fick den, så är det inte helt säkert att det är hon som orsakat skadan, hon tycker inte en sadel går sönder så lätt.... Personen som ska sälja sadeln till mig har säkert lurat mig....
# Hon har ingen drulle försäkring
# Hon kan tänka sig att låna ut pengar till mig för en ny sadel och sen kan hon försöka sälja den trasiga sadeln... och få igen pengarna. (Good luck, säger jag)
# Hon påstår att hästen hoppade till direkt när han fick sadeln på så hon hann inte knäppa fast sadelgjorden, och hon inte gått iväg med hästen utan fastspänd sadel.... men så är INTE fallet då 2 personer som var i ridhuset såg henne vad hon gjorde.... Hon gick runt och mockade när sadeln ramlade av...
# Några veterinär kostnader är inte aktuellt att betala....
Jag sa till henne att jag skulle återkomma imorgon när sadelmakaren tittat på sadeln.....
Denna människan tänker jag aldrig tillåta gå in i samma stall där min häst vistas, och jag har lärt mig läxan att ALDRIG mer låna ut min häst eller något annat jag äger till NÅGON!!!!!

Senast ändrad:

Det är inte hon som bestämmer vad som ska göras och vad hon ska betala utan det är du. Hon får finna sig i det och lösa det bäst hon vill, det är hennes problem.

Makalöst hur folk kan bete sig!

Allt kan hända men att 1. Rida vidare på skadad häst 2. Inte tala om det 3. Inte behandla skadan är ju skandal...

Frågan är om man kan dra detta vidare? Skulle man komma någonstans med det faktum att hon inte bara betett sig klantigt utan faktiskt vårdslöst? Eller är det bara att inse att man INTE låter ngn annan använda ens grejor (djur eller prylar)?? Någon Bukejurist som kan tänkas veta?

Har du sagt att det var två personer som såg vad som hände när sadeln åkte i backen?? Förstår hon inte att det inte är någon idé att ljuga om vad som hände?

Hon verkar ju som sagt inte ha alla popcorn i påsen den där:angel:

När jag läste hur det gick till så trodde jag också att hon var 14 och när jag läste rubriken så trodde jag det var DU som var den klantiga medryttaren :o
Jag antar att hettan inte riktigt gör att jag är 100 med idag...

Men, vilket nöthuvud! Suck.
Det säger väl sig själv att man ersätter om man förstör något. Hon verkar ju inte skämmas ens. Själv hade jag ju varit helt förstörd om en häst jag lånat råkat ut för något, likaså utrustningen.

Men dra inte alla andra hästfolk över samma kam/kant (jag blir alltid osäker på vilket det är), det kan ju finnas nån jättemysig ansvarsfull medryttare därute. :)

Herregud vilka människor det finns där ute, man blir mörkrädd! :eek:

Visst, att hästen gick ner på knä var en ren olycka (säger hon iaf) men att fortsätta rida honom efter det när han har ett sår? Sedan att du åkte in till klinik utan att först ta dit en vet. som får kolla igenom och se om det är tillräckligt allvarligt för att åka in och röntga var väl ditt beslut kan jag tycka.

Men det är självklart att hon ska ersätta sadeln, eller åtminstone en lagning av den + ev. värdeminskning efter en reparation.

Jag undrar vad hon lever i för värld där ringa ägaren vid olycka och låta bli att rida efter att hästen har en synlig skada samt erbjuda sig ersättning för det man haft sönder inte är rena självklarheter. :confused:

Denna människan tänker jag aldrig tillåta gå in i samma stall där min häst vistas, och jag har lärt mig läxan att ALDRIG mer låna ut min häst eller något annat jag äger till NÅGON!!!!!

Det är så sorgligt att enstaka idioter ska få folk att tappa tilltron till sina medmänniskor, det förstör ju både för dig som inte vågar be om hjälp mer med din häst samt för framtida skötsamma medryttare. Och folk som hör din historia kanske blir så avskräckta att de i sin tur beslutar att aldrig skaffa medryttare.
Har dock full förståelse för hur du känner.

/Heulwen - skötsam medryttare.

Jag blir rasande av att bara läsa detta, kan då tänka mig hur arg du är! :devil: Självklart ska du ha pengar för sadeln! Helst för veterinärräkningen också, men man kan ju inte rå för om hästen snubblar... Hade det varit jag som ridit din häst och den snubblat så den hade fått ett stort sår och du velat åka till klinik hade jag dock erbjudit mig att betala halva iaf.

När det gäller sadeln ska du inte godta något mer än att hon betalar hela! Finns inte många som badar i pengar så man kan slänga en 10.000 kronors sadel i backen och sedan bara säga ojdå och köpa en ny. Den som knäcker bommen betalar :cool:

Hej alla!!! Jag har nu haft ett samtal med henne där jag mycket trevligt och försynt framförde vad jag tycker hon ska ersätta mig. Hennes svar är följande......
# Eftersom sadeln redan var begagnad när jag fick den, så är det inte helt säkert att det är hon som orsakat skadan, hon tycker inte en sadel går sönder så lätt.... Personen som ska sälja sadeln till mig har säkert lurat mig....
# Hon har ingen drulle försäkring
# Hon kan tänka sig att låna ut pengar till mig för en ny sadel och sen kan hon försöka sälja den trasiga sadeln... och få igen pengarna. (Good luck, säger jag)
# Hon påstår att hästen hoppade till direkt när han fick sadeln på så hon hann inte knäppa fast sadelgjorden, och hon inte gått iväg med hästen utan fastspänd sadel.... men så är INTE fallet då 2 personer som var i ridhuset såg henne vad hon gjorde.... Hon gick runt och mockade när sadeln ramlade av...
# Några veterinär kostnader är inte aktuellt att betala....
Jag sa till henne att jag skulle återkomma imorgon när sadelmakaren tittat på sadeln.....

Finn fem fel...
1 Du har väl sett och "besiktigat" sadeln innan hon använde den? Alltså vet du skillnad och hon får stå för sina misstag
2 Att hon inte är försäkrad är inte ditt problem
3 Hon ska inte "tänka sig att låna ut pengar" och sedan få din sadel för att sälja den vidare, hon ska betala för din sadel som hon haft sönder. Punkt.
4 Det finns vittnen till det hon gjort och under alla mina år har jag varit med om att en sadel trillar av innan man hunnit dra sadelgjorden
5 Hon ska betala samtliga omkostnader för sadeln, tar sadelmakaren en avgift för att ens titta på den ska den avgiften betalas av "medryttaren"

TS en personlig fråga, är "medryttaren" äldre än dig?

Finn fem fel...
1 Du har väl sett och "besiktigat" sadeln innan hon använde den? Alltså vet du skillnad och hon får stå för sina misstag
2 Att hon inte är försäkrad är inte ditt problem
3 Hon ska inte "tänka sig att låna ut pengar" och sedan få din sadel för att sälja den vidare, hon ska betala för din sadel som hon haft sönder. Punkt.
4 Det finns vittnen till det hon gjort och under alla mina år har jag varit med om att en sadel trillar av innan man hunnit dra sadelgjorden
5 Hon ska betala samtliga omkostnader för sadeln, tar sadelmakaren en avgift för att ens titta på den ska den avgiften betalas av "medryttaren"

TS en personlig fråga, är "medryttaren" äldre än dig?

Ja hon e äldre än mig, jag är 32 år och hon typ 48 år, jag är inte helt säker men mellan 45 - 50. Dessutom är jag en person som är snäll och konflikt rädd, och brukar aldrig bråka och höja rösten, utan tycker att vuxna människor ska lyssna och visa respekt utan att man ska behöva bli otrevlig.... men inom kort kommer jag inte vara såååå trevlig längre. Gränsen är nådd, bägaren har runnit över....:crazy:

Tråkig historia det där....
Kolla genast upp vilka försäkringar du/ni har. Kolla även hemförsäkring om drulleförsäkring finns. Borde finnas nån försäkring som täcker detta. Om sadlen är lånad från en affär/företag, så har dom säkert också en försäkring. Och även om du lånat av privatperson kan denna mkt väl ha försäkring som täcker. Dock får du räkna med att betala självrisken alltid.
Tyvärr tror jag inte att du kan få ryttaren att tvingas betala utan en massa kostsamma procedurer...

Vet inte om nån annan han före mig ang. försäkringar, men det skadar inte att skrivas igen då ;)

Frågan är ju om det verkligen finns någon sanning i att hon "bara skrittade" och hästen råkade gå omkull...
Låter väldigt konstigt att hon skulle ta av sadeln bara sådär..
Fast kanske den åkte i fel läge när hästen 'gick omkull'. Har hänt mig att sadeln suttit på halsen vid omkullridning.

Givetvis ska hon betala sadeln om det nu är säkert att det inte var någon olyckshändelse (typ om hästen skulle kasta sig runt när hon lägger på sadeln) men så verkar det ju inte vara...
Fast å andra sidan hade hon heller ingen anledning att förs TA AV sadeln och sen sätta på den igen ute i ridhuset..

Det värsta är väl eg. att hon inte ens sade något åt dig. :crazy:

Ang vet. räkningen är jag nog lite tveksam.. Det var ju förmodligen en olyckshändelse och den kan lika gärna ha hänt dig. Man kan inte lasta andra för att ens häst råkar skada sig.

Ja hon e äldre än mig, jag är 32 år och hon typ 48 år, jag är inte helt säker men mellan 45 - 50. Dessutom är jag en person som är snäll och konflikt rädd, och brukar aldrig bråka och höja rösten, utan tycker att vuxna människor ska lyssna och visa respekt utan att man ska behöva bli otrevlig.... men inom kort kommer jag inte vara såååå trevlig längre. Gränsen är nådd, bägaren har runnit över....:crazy:

Jag gissade det för det är så himla typiskt och jag känner igen mig, var precis likadan för ett par år sedan :crazy:

Ta detta rent konstruktivt nu: Var tuff! Inte nödvändigtvis otrevlig/elak men tuff. Det är hon som gjort fel, hon har skyldighet att betala för det hon ställt till med. Nästa gång du pratar med henne så ha ordet "tuff" i minnet och tala om för henne vad som gäller. Du ska inte acceptera att hon sätter sig på dig! Hon ska inte erbjuda dig att låna pengar, du ska ha de pengar du förtjänar för en sadel hon förstört. Be inte om ursäkt för att hon gjort fel! Så nästa gång du pratar med henne, brösta upp dig och tala om att du vill ha det som är ditt!

Jag hejar på dig!

Gud vilken mardröm.. Jag tycker som alla andra att hon SKA och BÖR täcka alla avgifter du lagt ut men att sedan ha ''lagen'' på sin sida är väl en annan sak och jag vet inte hur det går till med sådant egentligen? Vad är hon skyldig att ersätta resp. du? Klinikundersökning var dock kanske att ta i för ett svullet sår men resterande beror på att hon är klantig (dvs. sadeln) + att hon red efter ''olyckan'' istället för att gå in med hästen och rengöra såret. Ska hon kolla om hästen är halt kan hon trava rakt fram på jämt underlag men resterande ska väl en veterinär avgöra om hon är osäker.. Urs, jag lider med dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka