Klädsel lokal tävling?

fruL

Trådstartare
Hur är det nu på lokal tävling i dressyr, ska man ha vita ridbyxor och kavaj eller behöver det inte vara så uppklätt?
Måste man ha en vit vojlock?
Tacksam för svar!

Sv: Klädsel lokal tävling?

Saxar ur TR åt dig:

Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.
Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj.

Vid inbjudnings- lokal- och regional tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar.

Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras.

Schabraket får ha vilken färg du vill, men jag rekommenderar att du matchar så att det ser snyggt och prydligt ut.

schabrakets färg är alltid valfritt, ridbyxorna också. på lokala tävlingar behöver man inte heller ha kavaj.
så här är det i alla fall i hoppningen, antar att det inte är annat i dressyren.
Ryttarens utrustning,
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit
slips eller vit plastrong.
Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund
i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj. Fr.o.m.
Msv A är ridfrack tillåten.
Militär och polis får rida i uniform

schabrakets färg är alltid valfritt, ridbyxorna också. på lokala tävlingar behöver man inte heller ha kavaj.
så här är det i alla fall i hoppningen, antar att det inte är annat i dressyren.

Jo det är skillnad i dressyren, se det första svaret som åxå är saxat ur DRESSYR TR =) Så Kavaj är ett måste även på lokal dressyr.

I hoppning får du byta ut kavajen mot jacka eller tröja, ej i dressyren
Taget från hoppTR:
"Ridkavaj (fr.o.m. regionala tävlingar). Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja".

Sammanfattningsvis alltså: Du ska ha kavaj och ljus/vit krage under, valfri färg på ridbyxor men ljusa är vanligast och valfri färg på schabraket men ljust är vanligast (jag har i flera år haft antingen svart eller grått schabrak eftersom min vita ponny ser smutsig ut med vitt schabrak :p )

Tack för svar!
Läste faktiskt TR innan jag startade tråden eftersom jag hade för mig att det var annorlunda i hoppningen än i dressyr och där hade jag ju rätt! Tävlade hoppning för tusen år sedan och hade nu tänkt ägna mig åt dressyr på gamla dar...;)

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 229
Senast: ameo
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 375
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 508
Senast: Strandad
·
Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 981
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka