Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

Det kan ju vara så att den som upplever sig exkluderad, inte exkluderas av de andra?
Utan att det är en känsla av obekvämhet som ligger hos individen, faktiskt, och inte hos omgivningen. Jag tror inte att den som skriver en klädkod på en inbjudan, avser att exkludera de människor som nås av inbjudan. Faktiskt.
Och avsikten med klädkod på en studentsittning torde inte vara att exkludera dem som inte trivs i klädkoden.
Faktiskt.
Men man kan ju inte bara gå efter vad avsikten har varit. Saker kan var exkluderande (eller kränkande, diskriminerande, bestraffande, whatever...) även om aktuella personer inte alls avsett det så.

Rätt många av de studenter som festar på det där viset (vilket ju väldigt många INTE gör. Jag hörde inte ens talas om "sittningar", "gasquer" eller någon "bal" under min långa studietid) hävdar att det är bra just för att de studenter som har tex arbetarbakgrund lär sig sociala koder som är bra att kunna.

För egen del fattar jag inte när i livet dessa koder igen ska komma till nytta, men vad vet jag.

Jag tänker att de flesta sociala koder är bra att känna till, åtminstone för oss som inte är sociala genier. Att veta hur man förväntas bete sig på större middagar borde bidra till att större middagar blir mer tillgängliga, inte tvärtom. Personligen är jag rätt obekväm med att gå in i sammanhang där de sociala koderna är helt okända för mig.

Jag skulle ju vilja ställa frågan tillbaka: vad ger dig rätt att döma mig och attackera mig?

Det kan ju vara så att den som upplever sig exkluderad, inte exkluderas av de andra?
Utan att det är en känsla av obekvämhet som ligger hos individen, faktiskt, och inte hos omgivningen. Jag tror inte att den som skriver en klädkod på en inbjudan, avser att exkludera de människor som nås av inbjudan. Faktiskt.
Och avsikten med klädkod på en studentsittning torde inte vara att exkludera dem som inte trivs i klädkoden.
Faktiskt.

Visst vore det allra bästa om ingen någonsin kände sig obekväm i något sammanhang, men så fungerar ju inte tillvaron.
Jag fattar inte.

Man ser exempel på just detta så ofta.

Personer som tydligt hör till någon av de grupper som ständigt riskerar diskriminering - till den grad att Sverige har specifik lagstiftning om just sådan diskriminering- beskriver upplevelser av att bli diskriminerade.

Och då har du MAGE att säga att problemet ligger hos personen själv!!

Du förstår att det är en fortsättning på exakt den kränkande upplevelse som personen beskrev, va'?

Om inte: tänk igenom det grundligt innan du riskerar att göra om det.

Klassförakt?
Jag vågar påstå att de flesta som idag studerar på högskolor och universitet inte kommer från traditionell överklass.
Kanske sen på bollen men de flesta som studerar på högre utbildningar kommer från akademiska hem.

Om du med överklass menar gamla pengar kan det stämma att de inte utgör någon majoritet. Men de är definitivt fler än ute i övriga samhället.

Jag tänker att de flesta sociala koder är bra att känna till, åtminstone för oss som inte är sociala genier. Att veta hur man förväntas bete sig på större middagar borde bidra till att större middagar blir mer tillgängliga, inte tvärtom. Personligen är jag rätt obekväm med att gå in i sammanhang där de sociala koderna är helt okända för mig.
Jovisst.

Det är bara det att i princip ingen håller såna fester ändå. Det är det som gör mig undrande inför att behovet av skolning i oreflekterad konservatism är viktigare än att reflektera över formerna för festandet. Studenter borde kunna klara av det senare, men vi verkar se väldugt lite av det.

Istället går man så långt att funktionshindrades hjälpmedel blir till etikettsbrott!

Jag fattar inte.

Man ser exempel på just detta så ofta.

Personer som tydligt hör till någon av de grupper som ständigt riskerar diskriminering - till den grad att Sverige har specifik lagstiftning om just sådan diskriminering- beskriver upplevelser av att bli diskriminerade.

Och då har du MAGE att säga att problemet ligger hos personen själv!!

Du förstår att det är en fortsättning på exakt den kränkande upplevelse som personen beskrev, va'?

Om inte: tänk igenom det grundligt innan du riskerar att göra om det.

Att inte känna sig bekväm i en studentsittning behöver banne mig inte handla om diskriminering!

Det finns massor av situationer där jag inte känner mig bekväm. Men det beror inte på att andra är otrevlig (utom möjligen här på Buke, då, där du är en av dem som många gånger uttrycker dig väldigt otrevligt), utan på mig själv.

Jajamensan.
Det beror på mig själv.

Och jag kan antingen jobba på att försöka ändra min inställning, eller avstå från de situationerna.

Sedan har du alldeles rätt i att en del människor blir diskriminerade och att vi ska kämpa emot det.
Men att det uttrycks klädkod i vissa sociala sammanhang hör inte till diskriminering.

Kanske sen på bollen men de flesta som studerar på högre utbildningar kommer från akademiska hem.

Om du med överklass menar gamla pengar kan det stämma att de inte utgör någon majoritet. Men de är definitivt fler än ute i övriga samhället.
Idag läser 50 % av de i aktuellt åldersspann på högskola. Jag är oklar över hur många av dem som är första generation i högre utbildning, men nog bör det vara ett gäng.

Chalmers är en av de högskolor som lockar störst andel studenter från icke-akademiska hem. Och är väl en av de högskolor som ivrigast håller på med den där formen av festande.

Jag lämnar tolkningen av detta öppen.

Lustigt att det verkar vara helt vanligt okej med klassförakt "nerifrån och upp", samtidigt som det verkar vara mer ovanligt åt andra hållet..

Jovisst.

Det är bara det att i princip ingen håller såna fester ändå. Det är det som gör mig undrande inför att behovet av skolning i oreflekterad konservatism är viktigare än att reflektera över formerna för festandet. Studenter borde kunna klara av det senare, men vi verkar se väldugt lite av det.

Istället går man så långt att funktionshindrades hjälpmedel blir till etikettsbrott!
Det beror väl på vad man menar med "sådana" fester. Jag har t. ex. aldrig stött på vare sig könsbaserad bordsplacering eller att funktionshindrade nekas på sittningar, gasquer och baler. Det förstnämnda håller jag med om är lite mossigt och mycket heteronormativt, och det senare är ju fullkomligt vansinne.

Middagar där ett antal personer bjuds in och förväntas veta att de inte ska glufsa i sig förrätten innan värdhen sagt varsågod, vilka bestick som är tänkta till vad, och att man ska lyssna artigt när någon håller tal tycker jag mig stöta på rätt ofta även utanför studentlivet. Klädkod anges oftast inte i privata sammanhang där alla ändå känner alla och vet vad som förväntas. Däremot kan den vara till god hjälp för den som inte är helt bekant med övriga sällskapets normer.

NÅGON form av norm finns ju alltid. Fördelen med de traditionella är att man vid tveksamhet kan googla. Den möjligheten finns inte om det uttalat är "gör som du vill" och så får man ändå sneda blickar för att man gör fel.

Att inte känna sig bekväm i en studentsittning behöver banne mig inte handla om diskriminering!

Det finns massor av situationer där jag inte känner mig bekväm. Men det beror inte på att andra är otrevlig (utom möjligen här på Buke, då, där du är en av dem som många gånger uttrycker dig väldigt otrevligt), utan på mig själv.

Jajamensan.
Det beror på mig själv.

Och jag kan antingen jobba på att försöka ändra min inställning, eller avstå från de situationerna.

Sedan har du alldeles rätt i att en del människor blir diskriminerade och att vi ska kämpa emot det.
Men att det uttrycks klädkod i vissa sociala sammanhang hör inte till diskriminering.
Jag tror att en stor del av den diskriminering som finns är helt omedveten från dem som diskriminerar. Jag tycker man ser det fenomenet överallt; en stor majoritet inser inte alls att bara deras samlade antal innebär en stor kraft, och blir helt bestört när minoriteten känner sig exkluderad. Det är lätt att utgå från att alla fungerar som en själv och de flesta man känner, så tillhör man en stor majoritet krävs det en del eftertanke för att aktivt inkludera även minoriteter.
Jag tycker inte heller att klädkoder är diskriminerande i sig, men hade inte innan den här tråden reflekterat över avsaknaden av könsneutral högtidsdräkt, t. ex.

Rätt många av de studenter som festar på det där viset (vilket ju väldigt många INTE gör. Jag hörde inte ens talas om "sittningar", "gasquer" eller någon "bal" under min långa studietid) hävdar att det är bra just för att de studenter som har tex arbetarbakgrund lär sig sociala koder som är bra att kunna.

För egen del fattar jag inte när i livet dessa koder igen ska komma till nytta, men vad vet jag.

NÅGON sorts självreflektion kring vad alla de där så kallade traditionerna står för, hade ju varit önskvärt. Det är svårt att förstå varför unga människor med sådan kraft håller fast vid de dår "traditionerna" utan att någonsin fråga sig "vems traditioner och varför?".
Jag tycker det är synnerligen nedlåtande med argument som att man måste lära arbetarklassen sociala koder. Eller det är såklart ett uttryck för klassamhället. Uppfostra pöbeln att tugga med stängd mun liksom. Ju mer jag tänker på det så framstår sådant här studentliv som rätt vidrigt faktiskt.

Jag tror att en stor del av den diskriminering som finns är helt omedveten från dem som diskriminerar. Jag tycker man ser det fenomenet överallt; en stor majoritet inser inte alls att bara deras samlade antal innebär en stor kraft, och blir helt bestört när minoriteten känner sig exkluderad. Det är lätt att utgå från att alla fungerar som en själv och de flesta man känner, så tillhör man en stor majoritet krävs det en del eftertanke för att aktivt inkludera även minoriteter.
Jag tycker inte heller att klädkoder är diskriminerande i sig, men hade inte innan den här tråden reflekterat över avsaknaden av könsneutral högtidsdräkt, t. ex.
Men såklart man inte behöver bry sig eller ens reflektera över detta om man tillhör majoriteten särskilt om man är medelklass, vit, man, gärna medelålders men inte för gammal heller. Och inte funktionshindrad heller eller väldigt fet.

Idag läser 50 % av de i aktuellt åldersspann på högskola. Jag är oklar över hur många av dem som är första generation i högre utbildning, men nog bör det vara ett gäng.

Chalmers är en av de högskolor som lockar störst andel studenter från icke-akademiska hem. Och är väl en av de högskolor som ivrigast håller på med den där formen av festande.

Jag lämnar tolkningen av detta öppen.
Men Chalmers ligger i Göteborg! Där verkar det mesta vara undantag som inte stödjer mina teser! ;)

Men såklart man inte behöver bry sig eller ens reflektera över detta om man tillhör majoriteten särskilt om man är medelklass, vit, man, gärna medelålders men inte för gammal heller. Och inte funktionshindrad heller eller väldigt fet.

Behöver och behöver, vi får ju ett trevligare samhälle om folk gör det. Däremot behöver avsaknad av reflektion inte bero på att folk medvetet vill utestänga.

Jajamensan.
Det beror på mig själv.

Så fint. Du vet, du.

Ja men antalet studenter från arbetarklass har minskat och är väl idag några få ynka procent. Klädkoder och akademin är ju grejer som verkligen skriker de högre samhällsklasserna, tyvärr. Jag kommer ihåg en studentkamrat som var den första i sin släkt att studera vid universitetet och som inte kunde gå på några sittningar fast hon egentligen ville. Hon vågade inte, visste inte hur man skulle klä sig eller föra sig. Jag var så ledsen för hennes skull. Jag hade gått på en privatskola och hade skolats in i unga år vad som gällde men tyckte inte om det. Vi drack en flaska vodka istället som hon införskaffat.
Men de har ju inte blivit mer formella sedan 80-talet när det var mer blandat. Det är ju den usla skolan med vaga mål som vi har nu som gör att skillnaderna ökar igen. Just det där "igen" är ju det intressanta, för traditionerna ska ju vara ungefär desamma som på 80-talet då.

Nationerna försöker i alla fall göra sitt bästa för att vara öppna och inbjudande. Tex det första man får är ju en inbjudan till Reccegasque där de berättar allt om hur man gör och vad man ska ha på sig och levererar sångböcker osv. Det är liksom en introduktion till -hur man gör, hela tillställningen är visa.

Nationerna är sedan väldigt lättillgängliga, äta lunch på vissa för 50 kr -sopplunch. Arbeta på sopplunch och få 50 kr. Gå och fika får vem som helst göra, till och med jag och barn, 15 kr för en kaka och 10 för en kopp kaffe var det sist. Miljö är -skolmatsal och befolkningen -blandad från pensionärer till studenter.

Och nollningen när jag började hade också utvecklats till en tradition där äldre studenter tar yngre i handen och visar hur nationerna fungerar, var de ligger, var är puben osv, den ena efter den andra.

Men självklart är ju dock det frivilligt att delta, man kan ju inte tvinga folk. Men de försöker verkligen jättemycket. När de skriver in reccar så brukar de också tala varmt om alla aktiviteter och hur välkommen man är.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 419
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 884
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 799
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar