Javisst, ibland kan det vara rimligt Men att det ska vara lösningen på den här frågan som diskuteras i den här tråden ställer jag mig tveksam till. Om en tex studerar så är ju oftast (inte alltid) studentlivet så mycket mer än bara studierna och att då avstå från sittningar pga normativa klädkoder innebär ju också att en lätt hamnar utanför även i andra sociala sammanhang vid studier. Då verkar det rimligare att studentkårer tex jobbar mer för att vara inkluderande istället för att tex icke-binära personers aktivt ska ställa sig utanför för att slippa bli exkluderande.IBLAND kan det vara rimligt att avstå från sammanhang jag inte uppskattar, istället för att kräva att de sammanhangen ska avskaffas när det finns andra som uppskattar dem. Det beror ju på varför jag känner mig exkluderad, tänker jag, vad som är rimligt och inte. Om det beror på ekonomi, budskap i inbjudan, kränkningar som utförs i sammanhanget (typ samlas för att hetsa mot någon grupp), kultur eller religion, eller något annat.
Så generellt tänker iaf jag att konservativa och könsnormativa föreställningar som riskerar att drabba den enskilde och även diskriminera grupper hellre borde luckras upp och förändras, snarare än att den enskilde individen ska behöva ställa sig ännu mer utanför sammanhanget för att hantera situationen.