Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

IBLAND kan det vara rimligt att avstå från sammanhang jag inte uppskattar, istället för att kräva att de sammanhangen ska avskaffas när det finns andra som uppskattar dem. Det beror ju på varför jag känner mig exkluderad, tänker jag, vad som är rimligt och inte. Om det beror på ekonomi, budskap i inbjudan, kränkningar som utförs i sammanhanget (typ samlas för att hetsa mot någon grupp), kultur eller religion, eller något annat.
Javisst, ibland kan det vara rimligt :) Men att det ska vara lösningen på den här frågan som diskuteras i den här tråden ställer jag mig tveksam till. Om en tex studerar så är ju oftast (inte alltid) studentlivet så mycket mer än bara studierna och att då avstå från sittningar pga normativa klädkoder innebär ju också att en lätt hamnar utanför även i andra sociala sammanhang vid studier. Då verkar det rimligare att studentkårer tex jobbar mer för att vara inkluderande istället för att tex icke-binära personers aktivt ska ställa sig utanför för att slippa bli exkluderande.

Så generellt tänker iaf jag att konservativa och könsnormativa föreställningar som riskerar att drabba den enskilde och även diskriminera grupper hellre borde luckras upp och förändras, snarare än att den enskilde individen ska behöva ställa sig ännu mer utanför sammanhanget för att hantera situationen.

Javisst, ibland kan det vara rimligt. Men att det ska vara lösningen på den här frågan som diskuteras i den här tråden ställer jag mig tveksam till. Om en tex studerar så är ju oftast (inte alltid) studentlivet så mycket mer än bara studierna och att då avstå från sittningar pga normativa klädkoder innebär ju också att en lätt hamnar utanför även i andra sociala sammanhang vid studier. Då verkar det rimligare att studentkårer tex jobbar mer för att vara inkluderande istället för att tex icke-binära personers aktivt ska ställa sig utanför för att slippa bli exkluderande.

Jag tycker som någon annan varit inne på att det kårerna verkligen bör jobba på (och gör på de håll jag sett!) är att bredda de sociala delarna av studentlivet till fler typer av aktiviteter än fest. Att klädkoder inte ska uttryckas som hur man ska klä sig utifrån man/kvinna är självklart tycker jag, och det var inte heller någon issue när jag pluggade. Att festtillställningar (såväl som andra tillställningar) över huvud taget inte ska kännas exkluderande av någon på något sätt tror jag däremot är en utopi.

Jag pratar alltså inte om någon enskild persons beskrivning av något i tråden, utan generellt samt mina egna upplevelser.

@Thaliaste klart att det kan vara rimligt, men när det handlar om en nuförtiden såpass blandad grupp ( vad gäller könsidentifiering, ekonomi, nationalitet och hundra andra saker) som studenter tycker jag att det känns otroligt mossigt och exkluderande med en klädkod som är baserad på både könsnormer och en tid i samhället som jag hoppas att vi lämnat, eller snart kommer att lämna, långt bakom oss.
De som gillar att klä up sig till viss norm kan ju göra det ändå, tänker jag!

Nu var jag aldrig en del av studentlivet på det viset, det fanns inte hos oss.. men när jag ser tillbaka på Sel som student hade jag absolut inte varit ekonomiskt kapabel Eller socialt redo att gå på en tillställning som krävde klänning och bling.

@Thaliaste klart att det kan vara rimligt, men när det handlar om en nuförtiden såpass blandad grupp ( vad gäller könsidentifiering, ekonomi, nationalitet och hundra andra saker) som studenter tycker jag att det känns otroligt mossigt och exkluderande med en klädkod som är baserad på både könsnormer och en tid i samhället som jag hoppas att vi lämnat, eller snart kommer att lämna, långt bakom oss.

Hur menar du med det fetade?

De som gillar att klä up sig till viss norm kan ju göra det ändå, tänker jag!

Nu var jag aldrig en del av studentlivet på det viset, det fanns inte hos oss.. men när jag ser tillbaka på Sel som student hade jag absolut inte varit ekonomiskt kapabel Eller socialt redo att gå på en tillställning som krävde klänning och bling.

Men då kan du väl gå på en tillställning utan finklädsel?

Ocn klänning och smycken från HM eller nätbutik behöver ju i reda pengar inte kosta mer än ett par jeans. (Kostym däremot måste man nog leta begagnat för att få tag på både byxa och kavaj billigt, men det brukar också finnas ganska gott om i studenstäder). Jag har dock fullständig förståelse för att man vill prioritera annat om man har skral ekonomi, inte minst var kostnaden för själva sittningen inte alltid så billig. Men det är lite det som är min poäng, ska baler och sittningar med mer "vanlig" finklädsel avskaffas för att en del inte har råd eller inte känner sig bekväma i finkläder? Det känns inte rimligt.

Får jag ställa några dumma frågor? :o

Vad är problemet med klädkod map klass? Är det att efterapa hur högre klass historiskt klätt sig? Eller att lägre klass inte skulle ha råd med "finare" kläder? Eller vad som helst annars såklart.

Om man avser att typ göra nuvarande klädkoder mindre cis-normativa, hur skulle man göra då?

Hur menar du med det fetade?

Men då kan du väl gå på en tillställning utan finklädsel?

Ocn klänning och smycken från HM eller nätbutik behöver ju i reda pengar inte kosta mer än ett par jeans. (Kostym däremot måste man nog leta begagnat för att få tag på både byxa och kavaj billigt, men det brukar också finnas ganska gott om i studenstäder). Jag har dock fullständig förståelse för att man vill prioritera annat om man har skral ekonomi, inte minst var kostnaden för själva sittningen inte alltid så billig. Men det är lite det som är min poäng, ska baler och sittningar med mer "vanlig" finklädsel avskaffas för att en del inte har råd eller inte känner sig bekväma i finkläder? Det känns inte rimligt.

Jag menar precis det jag skrev. Att traditionella klädkoder är generellt 'könskodade' är väl ingen hemlighet eller överraskning och att de dessutom hör hemma i en tid där somliga hade råd med fina tillställingar, och andra inte känns inte heller långt ifrån sanningen.
Det hör helt enkelt inte hemma i en studentkultur tycker jag. Eller i modern kultur överhuvudtaget om jag fick välja, men så är det ju inte. :)

Och det är klart att jag kan! Men om de som inte har råd eller känner att de klarar av att leva upp till klädkoden fortsätter exkluderas känns det lite som om vi fortsätter förstärka både klasskillnader och en norm jag inte gillar.
Det vore väl helt okej med bal eller finare tillställning utan den där specifika längden på klänning eller typen av herrklädsel? Jag är rätt övertygad om att folk är fullkomlgt kapabla att klä upp sig för en finare tillställning utan att behöva googla och ha ångest över vad som är rätt och vad som är fel med utstyrseln de har råd med eller känner sig bekväma med.

Vad folk sedan väljer att ha för tema eller kod för sina bröllopp eller fester eller vad det nu kan vara går ju inte att påvera, men just inom studentgrupper och andra miljöer där man vill vara inkluderande känns det ganska vettigt att det ses över.

Vad är problemet med klädkod map klass? Är det att efterapa hur högre klass historiskt klätt sig? Eller att lägre klass inte skulle ha råd med "finare" kläder? Eller vad som helst annars såklart.

Om man avser att typ göra nuvarande klädkoder mindre cis-normativa, hur skulle man göra då?
Det problematiska med klass handlar väl om att den typen av tillställningar idealiserar en föreställning om "fint festande". Det finns ju också en studentsång som innehåller raden "vi är förmera" (även om civiliserade personer numera sjunger "vi är jämlika").

Sen är ju hela ceremonielet organiserat kring konservativa könsroller. Klädkoden är ju dessitom sådan att endast mäns kläder nämns. Kvinnors kläder "följer" männens.

Och kläderna är strikt genuskodade, även om det är något lättare för kvinnor att dra åt "herr-hållet" än omvänt.

Och bordsplaceringen tom bygger på kön och heterosexualitet, som jag ser det.

Jag trivs inte alls med den formen av festande av sådana skäl.

Jag menar precis det jag skrev. Att traditionella klädkoder är generellt 'könskodade' är väl ingen hemlighet eller överraskning och att de dessutom hör hemma i en tid där somliga hade råd med fina tillställingar, och andra inte känns inte heller långt ifrån sanningen.
Det hör helt enkelt inte hemma i en studentkultur tycker jag. Eller i modern kultur överhuvudtaget om jag fick välja, men så är det ju inte. :)

Och det är klart att jag kan! Men om de som inte har råd eller känner att de klarar av att leva upp till klädkoden fortsätter exkluderas känns det lite som om vi fortsätter förstärka både klasskillnader och en norm jag inte gillar.
Det vore väl helt okej med bal eller finare tillställning utan den där specifika längden på klänning eller typen av herrklädsel? Jag är rätt övertygad om att folk är fullkomlgt kapabla att klä upp sig för en finare tillställning utan att behöva googla och ha ångest över vad som är rätt och vad som är fel med utstyrseln de har råd med eller känner sig bekväma med.

Vad folk sedan väljer att ha för tema eller kod för sina bröllopp eller fester eller vad det nu kan vara går ju inte att påvera, men just inom studentgrupper och andra miljöer där man vill vara inkluderande känns det ganska vettigt att det ses över.
Det problematiska med klass handlar väl om att den typen av tillställningar idealiserar en föreställning om "fint festande". Det finns ju också en studentsång som innehåller raden "vi är förmera" (även om civiliserade personer numera sjunger "vi är jämlika").

Sen är ju hela ceremonielet organiserat kring konservativa könsroller. Klädkoden är ju dessitom sådan att endast mäns kläder nämns. Kvinnors kläder "följer" männens.

Och kläderna är strikt genuskodade, även om det är något lättare för kvinnor att dra åt "herr-hållet" än omvänt.

Och bordsplaceringen tom bygger på kön och heterosexualitet, som jag ser det.

Jag trivs inte alls med den formen av festande av sådana skäl.

Ni kan verkligen konsten vara inkluderande för en oinsatt i alla fall, tack :bow:

Folkdräkt är traditionell högtidsklädsel för arbetarklassen om man ska gå så långt tillbaka.

Sen hyr nog rätt många sina kläder så som jag kommer ihåg det (gick ut för 8 år sedan).

Sedan tror jag inte att det är en klassfråga huruvida man är van vid sittningar och de där ålderdomliga regelverken som nationerna leker med. Jag är medelklass och har nog aldrig varit i kontakt med den där typen av regler utom vid just studier (en nationssittning jag blev övertalad att gå på och en examensbal för en vän) möjligen vid bröllop men det verkar ju vara klassöverskridande att man håller på och har massa traditioner på bröllop. Så det är verkligen inget som är typiskt för arbetarklassen att man inte känner igen de där märkliga påhitten som det ägnas åt vid nationer och vart det nu är.
Om man har sitt ursprung från de högre samhällsklasserna har man oftast ett kulturellt kapital som det så fint heter. Det handlar om de där sakerna som hur man ska tugga och prata. Det ser helt enkelt väldigt olika ut generellt beroende på var man kommer ifrån.

Ja till viss del handlar det såklart om pengar, riktigt fina välskräddade plagg i exklusiva material är ju mkt dyra. Men när människor med arbetarklassbakgrund " kommer upp sig" och försöker köpa en överklasstil föraktas ju det. Klassystemet bygger ju på detta, att en liten exklusiv skara människor genom alla tider bestämt vad som gäller och de övriga ska sträva dit. Och där kommer ju akademin in som ett sätt att hålla kvar traditioner och bevara klassamhället, speciellt när det gäller de icke yrkesinriktade utbildningarna. De få som kommer till högre utbildning från arbetarklass idag går oftast yrkesutbildningar för att få ett jobb sen. Att lalla på och plugga för sitt eget nöjes skull och bilda sig gör man om man kommer från de högre samhällsklasserna där man har stöd hemifrån.

Folkdräkt är traditionell högtidsklädsel för arbetarklassen om man ska gå så långt tillbaka.
Men nej. Folkdräkten är en traditionell klädsel bland landsbygdsbefolkning i jordbrukssamhället. Inte bland arbetare. Och det var inte en högtidsklädsel, utan deras "normala" klädsel som kunde varieras till fest genom att man tog ett finare förkläde, en nyare hätta osv. Användningen var mer eller mindre utdöd med undantag av vissa platser (ffa Dalarna). (Och övergången skedde ofta genom att just finkläderna var de som först byttes till "modekläder" medan vardagskläderna behöll traditionell form längre.)
Innan användandet togs upp av festande studenter (!) och sedan blev en del av den nationalromantiska rekonstruktionen. Vilket gav en del rätt ohistoriska rekonstruktioner och stelnade normer som inte är representativa för när det ursprungliga bruket var levande (igen med visst undantag för där traditionen fanns kvar obruten) Att den togs in som ett alternativ till den klassiska högtidsklädseln i akademien speglar en överklassyn på den som exotiskt pitoresk, inte allmogens egna användning.

Det är ju väldigt märkligt att du skriver en sådan här sak i en tråd som handlar om exkludering och känslor. Vad ger dig rätt att recensera andras känslor och reaktioner och berätta vad som är rimligt att bli upprörd över och reagera på?

Eller säga att det bara är att avstå om en tycker det är jobbigt, när en del i att det blir jobbigt är för att en blir exkluderad? Låter det som en rimlig lösning att själv ställa sig utanför innan någon annan ser till att en blir exkluderad?

Jag skulle ju vilja ställa frågan tillbaka: vad ger dig rätt att döma mig och attackera mig?

Det kan ju vara så att den som upplever sig exkluderad, inte exkluderas av de andra?
Utan att det är en känsla av obekvämhet som ligger hos individen, faktiskt, och inte hos omgivningen. Jag tror inte att den som skriver en klädkod på en inbjudan, avser att exkludera de människor som nås av inbjudan. Faktiskt.
Och avsikten med klädkod på en studentsittning torde inte vara att exkludera dem som inte trivs i klädkoden.
Faktiskt.

Visst vore det allra bästa om ingen någonsin kände sig obekväm i något sammanhang, men så fungerar ju inte tillvaron.

Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar så du behöver nog skriva ut det i klartext istället för att hänvisa till att det inte är hemligt. Menar du att kostym och kjol/klännng som plagg är mossiga och exkluderande? Eller att kläder som är (eller ser ut att kunna vara) dyra som är mossiga och exkluderande? Eller att skriva om klädtips över huvud taget på en inbjudan eller i en fadderverksamhet t ex?

Jag är ganska blyg av mig i nya sammanhang och var ännu blygare som yngre. Jag hade tyckt att det var ruskigt obekvämt att gå till en tillställning och inte veta om de andra kommer ha jeans eller långklänning. Så pass att jag hade dragit mig för att gå dit. När andra dessutom känner varandra och därmed vet "hur det brukar vara" så är det ju ännu värre att vara den enda som kommer i det ena eller andra. Jag ser rekommenderad klädsel som ett tips helt enkelt, om man kommer så så behöver man inte (av den anledningen i alla fall) känna sig utanför. Att se det som klassförakt är för mig att dra det begreppet obegripligt långt.

Ja till viss del handlar det såklart om pengar, riktigt fina välskräddade plagg i exklusiva material är ju mkt dyra. Men när människor med arbetarklassbakgrund " kommer upp sig" och försöker köpa en överklasstil föraktas ju det. Klassystemet bygger ju på detta, att en liten exklusiv skara människor genom alla tider bestämt vad som gäller och de övriga ska sträva dit. Och där kommer ju akademin in som ett sätt att hålla kvar traditioner och bevara klassamhället, speciellt när det gäller de icke yrkesinriktade utbildningarna. De få som kommer till högre utbildning från arbetarklass idag går oftast yrkesutbildningar för att få ett jobb sen. Att lalla på och plugga för sitt eget nöjes skull och bilda sig gör man om man kommer från de högre samhällsklasserna där man har stöd hemifrån.
Rätt många av de studenter som festar på det där viset (vilket ju väldigt många INTE gör. Jag hörde inte ens talas om "sittningar", "gasquer" eller någon "bal" under min långa studietid) hävdar att det är bra just för att de studenter som har tex arbetarbakgrund lär sig sociala koder som är bra att kunna.

För egen del fattar jag inte när i livet dessa koder igen ska komma till nytta, men vad vet jag.

NÅGON sorts självreflektion kring vad alla de där så kallade traditionerna står för, hade ju varit önskvärt. Det är svårt att förstå varför unga människor med sådan kraft håller fast vid de dår "traditionerna" utan att någonsin fråga sig "vems traditioner och varför?".

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 419
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 884
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 799
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar