Det är ju olika erfarenheter hos olika personer, förstås.Ja men antalet studenter från arbetarklass har minskat och är väl idag några få ynka procent. Klädkoder och akademin är ju grejer som verkligen skriker de högre samhällsklasserna, tyvärr. Jag kommer ihåg en studentkamrat som var den första i sin släkt att studera vid universitetet och som inte kunde gå på några sittningar fast hon egentligen ville. Hon vågade inte, visste inte hur man skulle klä sig eller föra sig. Jag var så ledsen för hennes skull. Jag hade gått på en privatskola och hade skolats in i unga år vad som gällde men tyckte inte om det. Vi drack en flaska vodka istället som hon införskaffat.
Jag kommer av bonde- och arbetaresläkt. Min pappa var först mjölkbonde, sedan metallarbetare och numera nästan pensionerad överårig metallarbetare. Han är fortfarande, vid 70 års ålder, "på golvet" på den metallfabrik där han började jobba vid ca 45 års ålder.
Jag läste, som många vet, medicin.
Av mina kursare var det drygt hälften som inte kom från akademisk bakgrund. För 25 år sedan.
Men det är möjligt att det har förändrats numera; om inte annat så har det blivit så mycket vanligare att läsa vidare på universitet numera, att snart sagt varannan svensk har akademikerbakgrund (lärare, sjuksköterskor,
förskolepedagoger och så vidare).
Och det är ju jättetråkigt om någon person känner sig obekväm inför vissa tillställningar. Men det är ju bara att avstå, faktiskt, om man känner sig obekväm.
Eller prata med någon kompis och hitta något OK alternativ.
Att röra upp himmel och jord över en sådan här sak tycker jag är orimligt.
Man måste inte gilla allt som händer. Man kan välja att strunta i en del företeelser.
Man måste inte avskaffa allt man inte gillar.
Man behöver inte tvinga alla in i samma form (för jag anser ju att det är vad man försöker göra om man ska förbjuda/avskaffa exempelvis studentsittningar med klädkod; då vill man tvinga in alla i mallen "ingen festlig klädsel" eller i mallen "inga traditioner".
Och det ser jag som något negativt.
För mig är det väl trevligt att några vill vara med på uppklädda studentsittningar, andra vill köra LAN, ytterligare några vill vara med på cosplay. Några vill gå på maskerad.
Jag vill inte någon av de grejerna, men jag tycker att det vore ganska fånigt om jag skulle vilja avskaffa företeelserna bara för att jag inte förstår mig på det eller är ointresserad.