Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

Fast @Migo berättade ju just att hon inte var välkommen om hon inte hade långklänning.

Det borde väl vara rätt lätt att lägga till ett par ord i klädkoden så att den blir könsneutral. Dvs, att ickebinära kan välja kostym ELLER klänning.

Det är ganska vanligt, åtminstone i de kretsar jag umgås, att klädkoden används könsneutralt. Även av cis-personer. (Och ja, det gäller åt båda håll. När kvinnor bär manligt kodade plagg rycker det väl inte ens i ögonbrynet i ett normalmodernt samhälle idag, även om detta råkar vara en frack?)

Vad trist, det varierar nog med vart man går. Som jag minns det så var det mest nationerna och kårerna som hade sittningar, de brukade dock inte vara så strikta alls där jag var. Förhoppningsvis har även de kommit lite längre med sitt genusarbete.
Etikettsdoktorn säger tveklöst att man kommer på festnivån i den festklädsel som passar. Dvs nivån på nobelfesten ligger fast men man behöver inte välja fracken som man. http://blogg.vett-och-etikett.com/kladkoder-hur-klar-sig-en-transperson-pa-en-nyarsbal/ och nivån är ju sån att prinsessor har kommit i klänning från HM. (Sedan skriver väl han mer stubbigt än vad som är verkligheten bland studenter.)

Jag kan inte föreställa mig att folk skulle ha överreagerat på en Gasque om en kvinna skulle haft mörk kostym i Uppsala, jag kan inte minnas om jag sett det eller inte iofs, men det var 20+ år sedan också. Men idag känns det som att det är en tveklös självklarhet att göra det.

Det är ju studenter, de sitter utanför korvkiosken 4 på natten i långklänning och cyklar med fracksvansarna viftandes. De har spyfrack. Förra veckan var hela stan full av killar i rosa balettkjol och tjejer utklädda till gröna och rosa drakar, har ingen aning om vad det var för klädkod.

Senast ändrad:
Etikettsdoktorn säger tveklöst att man kommer på festnivån i den festklädsel som passar. Dvs nivån på nobelfesten ligger fast men man behöver inte välja fracken som man. http://blogg.vett-och-etikett.com/kladkoder-hur-klar-sig-en-transperson-pa-en-nyarsbal/ och nivån är ju sån att prinsessor har kommit i klänning från HM. (Sedan skriver väl han mer stubbigt än vad som är verkligheten bland studenter.)

Jag kan inte föreställa mig att folk skulle ha överreagerat på en Gasque om en kvinna skulle haft mörk kostym i Uppsala, jag kan inte minnas om jag sett det eller inte iofs, men det var 20+ år sedan också. Men idag känns det som att det är en tveklös självklarhet att göra det.

Det är ju studenter, de sitter utanför korvkiosken 4 på natten i långklänning och cyklar med fracksvansarna viftandes. De har spyfrack. Förra veckan var hela stan full av killar i rosa balettkjol och tjejer utklädda till gröna och rosa drakar, har ingen aning om vad det var för klädkod.

Min erfarenhet av studenttiden i U-a är liknande din, för ca 20 år sedan. Jag hade som sagt icke-binära i min vänskapskrets och ingen brydde sig, vi såg verkligen människorna och inte deras könstillhörighet.

Sedan kunde det ju gå lite vilt till på festerna kan vi ju säga, det var inte så noga med vem som hånglade med vem... :angel:

Min erfarenhet av studenttiden i U-a är liknande din, för ca 20 år sedan. Jag hade som sagt icke-binära i min vänskapskrets och ingen brydde sig, vi såg verkligen människorna och inte deras könstillhörighet.

Sedan kunde det ju gå lite vilt till på festerna kan vi ju säga, det var inte så noga med vem som hånglade med vem... :angel:
Jo och nu såg jag att den här etikettsgubben jag hittade på nätet kör med extratips för HBTQ i frack.

(sedan kan man säkert som HBTQ tycka att han skriver fel, men han skriver typ -gör som det känns bäst, fast med andra ord. Dvs kör hel frack som kvinna om du vill, men om du hellre vill vara androgynt klädd så så kan du välja andra tillbehör till din frack, Kör hel långklänning som man om du vill men om du vill vara androgyn så lägg till de manliga plagg du vill ha till klänningen. Så det känns som att han försöker täcka upp både att man känner sig som en man/kvinna och att man inte känner sig som något kön alls.http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Frack,-han#hbtq däremot har han missat det på de andra nivåerna tyvärr.)

Det kallas promovering. Vi studenter som är med har en lång lista på krav på kläder för att vi ska gå med och representera studenterna. Det ska vara vit istället för svart väst på fracken, kort ärm på klänningen måste vara minst 5cm och lång vit handske måste bäras. Vid lång ärm måste kort handske bäras. Osv. Osv. I våras fick en kille leta som tusan efter en käpp då han stukat (brutit?) foten och inte fick gå med kryckor. Ibland måste man bara anpassa sig efter förutsättningarna. För mig handlar det inte om klassförakt utan tradition.

Det behöver inte vara det allra dyraste. Min kavjklänning från hm gick på ca 300:-, min balklänning från Åhléns 600:-, dessa kommer inte ens upp i summan som min kollega lagt på skorna liksom.
Fick inte gå med kryckor? Dvs man försökte inte ens leva upp till grundläggande krav för tillgänglighet? Hur gör man med personer som använder rullstol? Hörapparat?

Klädkoden är till för att ange vilken nivå man ska snajsa upp sig på, för att göra festen festlig och högtidlig och bekräfta arrangörens ansträngningar, samt som stöd så att man slipper känna sig överklädd eller underklädd. Jag tror att det hänger mer på sällskapet än på klädkoden hur könsrollskonserverande et c det blir. Det vill säga, går du på fest med folk som har lite koll på och acceptans för hur världen ser ut 2018 så finns det stor flexibilitet i spannet. Går du på fest med något stockkonservativt sällskap så blir det jobbigare att avvika från normen. Men det är det ju alltid om man omger sig med stockkonservativa människor, så det kan man knappast klandra klädkoden för.

Klädkoden är till för att ange vilken nivå man ska snajsa upp sig på, för att göra festen festlig och högtidlig och bekräfta arrangörens ansträngningar, samt som stöd så att man slipper känna sig överklädd eller underklädd. Jag tror att det hänger mer på sällskapet än på klädkoden hur könsrollskonserverande et c det blir. Det vill säga, går du på fest med folk som har lite koll på och acceptans för hur världen ser ut 2018 så finns det stor flexibilitet i spannet. Går du på fest med något stockkonservativt sällskap så blir det jobbigare att avvika från normen. Men det är det ju alltid om man omger sig med stockkonservativa människor, så det kan man knappast klandra klädkoden för.
I just vissa studentsammanhang verkar man ju, tex av inlägg i tråden att döma, snarast använda klädkoden och övrigt ceremoniel som ett sätt att aktivt lajva någon sorts nykonservatism, som inte ens lämnar utrymme för funktionshindrades hjälpmedel såsom kryckor. Man häpnar!

Annars håller jag med dig i princip. Klädkoderna som sådana anger en viss form av festande - som man kan gilla eller ogilla. Jag har dock stor förståelse för att det könsnormativa i dessa former av festande skaver (förutom klass-symboliken). Som tex bordsplacering som är baserad på genusnormativ heterosexualitet, trots att sex inte är målet med det hela. Kön får enorm betydelse på den typen av fester.

Jag har gått i frack och kjol på akademiska högtidssammankomster, men jag förstår VERKLIGEN om inte alla orkar motsvarande.

Men ärligt talat - fick inte gå med på kryckor? Det tycker jag definitivt är över gränsen! Vem i herrans namn bestämde det? Universiteten är ändå statliga institutioner med krav vad gäller tillgänglighet. Nog för att deltagande vid promotion är frivilligt men du ska ju inte utestängas för att du behöver hjälpmedel för att kunna delta. Inte ok!
Inte för att jag vet någonting om kryckor och detta, men jag tycker det låter som ett fall av -stå på en scen och representera "studenterna" vid en ceremoni. Dvs hela poängen är att se ut som X.

Som jämförelse att kranskullan/kransmasen som springer vid skidåkaren som vinner Vasaloppet har en viss folkdräkt utan att någon blir förbannad över att han/hon inte får välja klädsel själv, typ jeans.

Inte alls ett fall av, får gå eller får inte gå på party.

Kläderna är liksom halva grejen, eller kanske hela rent av.
1543314212467.webp

Så jag håller med om att det liksom inte verkar höra hemma i diskussionen :D vad ska jag ha för kläder när jag går på party. Tror inte personer är presentatörer på melodifestivalen väljer kläder helt och hållet själva heller, i alla fall att om de jättegärna vill ha sopsäck och trasor istället för glitter så ska det i alla fall vara designade sopsäckar och trasor som är godkända tillsammans med de som har ansvar för dekoren.

Senast ändrad:
Inte för att jag vet någonting om kryckor och detta, men jag tycker det låter som ett fall av -stå på en scen och representera "studenterna" vid en ceremoni. Dvs hela poängen är att se ut som X.

Som jämförelse att kranskullan/kransmasen som springer vid skidåkaren som vinner Vasaloppet har en viss folkdräkt utan att någon blir förbannad över att han/hon inte får välja klädsel själv, typ jeans.

Visa bifogad fil 21942

Så jag håller med om att det liksom inte verkar höra hemma i diskussionen :D vad ska jag ha för kläder när jag går på party. Tror inte personer är presentatörer på melodifestivalen väljer kläder helt och hållet själva heller, i alla fall att om de ska ha sopsäck och trasor istället för glitter så ska det i alla fall vara designade sopsäckar och trasor som är godkända av de som har ansvar för dekoren.
Jag tror samma sak som du, att det är nån sorts ceremoniellt förfarande.
Är det tal om nån sorts fanborg så blir det väl inte så lätt att fixa fanhållandet om man går med kryckor.

Att inte få ha hjälpmedel såsom kryckor är diskriminering. Att tvingas ha käpp istället är det löjligaste jag läst på länge. Riktigt fult gjort. En sådan tillställningen hade jag bojkottat.
Jag kan gissa spontant på typ det här. Ok du ska stå på scenen en halvtimma och se ut som X, du har stukat foten. Tror du att du kan ha käpp denna halvtimmen? Du är inte bjuden på en fest, du är inte bjuden som en person utan du är något slags representant. Om du hade varit beroende av kryckor skulle ingen ha frågat.

Jag kan bara inte föreställa mig någonting annat för det vore en hemsk diskriminering och jag tror helt ärligt inte att någon (vuxen) skulle bete sig så. Men att en tjugoårig student som är ansvarig för dekoren på scenen och studenterna som ska vara representanter skulle kunna hetsa upp sig och säga typ snälla snälla Pelle, typiskt att du stukade foten, kan du inte ha käpp? snälla? Det skulle vara så fint.
(och just den typen av händelse skulle kunna beskrivas som någon beskrev detta.)

Det skulle ju i så fall vara som att nej nej gamle professor Z från Y får absolut inte komma för han är 90+ och har rullstol. Troligt.

Promovering presenteras nya doktorer i en aula, scen inblandad, två gånger om året, om man inte orkar gå dit och är ny doktor så struntar man i att anmäla sig och struntar i att köpa sig en lagerkrans och en ring att få. Om man inte vill representera studenterna så behöver man inte anmäla sig som det och engagera sig i just den grejen och stå på just den scenen antar jag.

Senast ändrad:

Visa bifogad fil 21942

Så jag håller med om att det liksom inte verkar höra hemma i diskussionen :D vad ska jag ha för kläder när jag går på party. Tror inte personer är presentatörer på melodifestivalen väljer kläder helt och hållet själva heller, i alla fall att om de jättegärna vill ha sopsäck och trasor istället för glitter så ska det i alla fall vara designade sopsäckar och trasor som är godkända av de som har ansvar för dekoren.
Jag hänger inte med i jämförelsen. Det jag vänder mig mot är att killen inte fick ha kryckor. Att studenterna som är med vid promotionen (ur ett Uppsala-perspektiv är det bl a nationernas fanbärare, jag vet inte vilka fler) har föreskriven klädsel tycker jag inte är konstigt. Men att inte få använda kryckor om dessa nu behövs är helt oacceptabelt.

Beträffande kostym på gasquer har jag träffat kvinnor i frack på baler i Uppsala på 80-talet, vilket inte sågs som anmärkningsvärt. Så alla typer av byxor på kvinnor tror jag funkade på alla typer av fester - förutsatt att plaggen höll klädkoden för övrigt.

Beträffande kostym på gasquer har jag träffat kvinnor i frack på baler i Uppsala på 80-talet, vilket inte sågs som anmärkningsvärt. Så alla typer av byxor på kvinnor tror jag funkade på alla typer av fester - förutsatt att plaggen höll klädkoden för övrigt.

Det förekommer nu också. Jag känner även till män som gått i balklänning i nationssammanhang.

Nej, det var lite spekulation från min sida. Av de promoveringar jag känner till så är fanborg en av de representativa uppgifter som studenterna utför.
1. Jag har svårt att se att det skulle vara lättare att delta med en käpp i handen än en krycka.
2. Är det av praktiska skäl någon med krycka ej får komma in har det ju ingenting med dresscoden att göra - vilket är ämnet uppe för diskussion och som @Masqueradee skrev ett inlägg om.

Jag hänger inte med i jämförelsen. Det jag vänder mig mot är att killen inte fick ha kryckor. Att studenterna som är med vid promotionen (ur ett Uppsala-perspektiv är det bl a nationernas fanbärare, jag vet inte vilka fler) har föreskriven klädsel tycker jag inte är konstigt. Men att inte få använda kryckor om dessa nu behövs är helt oacceptabelt.

Exakt och det här med Lucia, studenterna körde manlig Lucia redan på tidigt 1900-tal, (och en av de tidigaste beskrivna Luciorna var väl en stark bonddräng.)

Som ovan tror jag inte det gick till så med kryckorna.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 419
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 884
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 799
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18