Kläder till hunden?

R

radiate86

Möjligen ett ganska uttjatat ämne, men vad anser ni om "kläder" åt hunden? Anser ni att det är rätt? Jag själv tycker det är förjävligt. Rent djurplågeri.

Hur kan man skaffa en hund för att bara sätta på den kläder? Varje gång jag ser t ex en chihuahua går ägaren (oftast ju en tjej) och bär den. Fattar inte dessa tjejer att hunden behöver motion? Är dem så korkade? Jag blir så förbannad på detta, att inte vissa vet bättre!

Sv: Kläder till hunden?

Jag tycker inte att hundar behöver fina små klänningar och sånt men en frysen naken hund måste ju få ha en tröjja eller ett täcke. Min hund hade behövd skor på vintern eftersom att han fryser så otroligt mycket om tassarna.
Men om jag skulle komma med skor på min jakthund skulle jag ju bli totalt utskrattad, även fast min hund behöver det, (fast vill dom skratta så får dom) och sen att det är svårt att hitta skor som passar och inte är för klottriga.

Vad har motion och kläder med varandra och göra?

Om kläder (som jag gissar på att vi skulle disskutera) tycker jag är helt okej, sålänge hunden tycker om det och man har det för att hunden fryser. Man behöver inte ha klänningar och massa annat tjaffs utan kanske en flisoverall eller ett täcke på sig just när man går ut för kylan.

Varför skulle det vara förjävligt? Mer djurplågeri att låta den frysa.

Om vi ska disskutera motion också så tycker jag det är förjävligt också, man bär hunden när det finns risk för att den skadar sig eller när den är trött.

Blueeys: Okej, det har inget med varandra att göra, kom väl lite offtopic... lr hur man säger.

Blueeys: Det är förjävligt när en person spenderar massa pengar på sånt som hunden absolut inte behöver, och bara för en massa uppmärksamhet. Jag tror knappast dessa personer bryr sig om hunden fryser lr ej. Dessutom, nu finns det ju också så kallat "blingbling" vilket gör att hunden blir allt mer en accesoar.

En hund som fryser kan ha ett täcke på sig, inte en rosa klänning bara för att det är "så sött" enligt vissa.

Bara hunden mår bra och får vad den behöver motion och mental stimulans m.m, så tycker jag inte det spelar någon roll vad den har på sig!

Skulle dock aldrig klä på mina något puttenuttigt, (jo förresten på julafton brukar dom ha röda rosetter runt halsen :))

Annars har min frusna kossa täcke på vintern om hon ska med i stallet och vara ute länge.

Hundkläder för att göra hunden "sötare" som klänningar, skor och annat dumt tycker jag absolut inte om.

Däremot täcken till hundar som fryser tycker jag är en självklarhet.

Vilka raser brukar frysa? Är det bara de mindre och de med nästan ingen päls?

Jag anser att om man ska ha kläder på en hund så ska det vara för någon nytta. Jag tex har en cotton dé tulear som fryser lite extra om vintern, så han har ett täckte som jag också brukar använda vid regn eftersom hans päls är obeskrivligt svårtorkad. Men klänningar, tröjor osv tycker jag är larvigt.

Funktionella kläder som sitter på hundar som behöver dem ser jag inget fel i, har själv en hund som behöver kläder och jag sätter inte på henne en klänning för att hon ska hålla värmen, håller mig till overaller, täcken och tröjor...

Vilka raser brukar frysa? Är det bara de mindre och de med nästan ingen päls?

Jag har bla. sett vinthundar, dalmatiner mfl. raser som har haft täcke på sig under vintern. Även äldre hundar kan vara lite frusna av sig och behöva ett täcke när det är riktigt kallt ute

Min ridgeback fryser på vintern om vi är ute länge i stallet eller om det är rått väder och regn. Sätter på honom ett fleece/regn täcke för att hjälpa han lite att få upp värmen. Rasen är från sydafrika så dom har generellt sett lite lättare att bli frusna. (tunn päls/hud)
Klänningar och kostymer till hundar tycker jag dock är larvigt och onödigt.

Jag har ingenting emot kläder på hundar, så länge dom fryser utan.
Var ute och promenerade med två chihuahua i februari,
dom ville inte gå ut utan sina tröjor.

Men typ klänningar, kjol och byxor tycker jag bara är löjligt..

Även mina dvärgschnauzrar brukar frysa på vintern trots att de har en del päls. Nikita har en overall som går ner på benen för annars fastnar det så otroligt mycket snö. Leia har ett täcke på sig, brukar räcka för henne om man inte är stilla alltför länge.

Mer djurplågeri att låta den frysa.

Ja, det håller jag med om.

En av de kallaste dagarna i vintras såg jag en whippet som frös något alldeles förfärligt, hela hunden skakade. Då hade det nog inte suttit fel med ett täcke, eller till och med en overall.

Men jag håller med flera här, det där med klänningar, hattar, kostymer och liknande, det förstår jag mig inte riktigt på. Det är inget jag skulle vilja klä på min hund om jag hade en.

Dock ska väl erkännas att vår schäfer fick stå ut med ett och annat när jag och min syster var yngre, bland annat har jag ett kort på honom när han har "slalomutrustning" på sig (mössa, glasögon, pjäxor, liftkortsfodral och halsduk). :rofl: Men det tog vi ju av honom rätt snabbt, det går inte riktigt att jämföra med dem som har en speciell garderob med söta prinsesskläder åt sin lilla tik som de har på hunden på daglig basis.

Detta tjat om att "blingbling" skulle vara extra djurplågeri för hunden förstår inte jag, blingbling för mig är tex om det är strasstenar eller swarowski kristaller på läderhalsbandet? Vad är egentligen skillnaden då? Är det humanare emot hunden att ha ett bara i läder? Jag köper iaf saker som är funktionellt till min dvärg pinne och ska jag välja mellan det som i mina ögon är snyggt eller fult så är svaret enkelt!
Det går faktiskt att välja både och idag, man kan välja en ful tröja som sitter bra och så kan man välja en som är fin och hör och häpna: ÄVEN BRA!
Det har vi nog hollywoods överdrivna klädhysteri till hundar att tacka, vi har fått ett mellanting här.
Och ett sött linne till hunden när man är på någon uteservering är inte heller fel tycker jag, riktigt sött och han protesterar inte heller.
Det ena BEHÖVER ju inte utesluta det andra.

Detta tjat om att "blingbling" skulle vara extra djurplågeri för hunden förstår inte jag, blingbling för mig är tex om det är strasstenar eller swarowski kristaller på läderhalsbandet? Vad är egentligen skillnaden då? Är det humanare emot hunden att ha ett bara i läder? Jag köper iaf saker som är funktionellt till min dvärg pinne och ska jag välja mellan det som i mina ögon är snyggt eller fult så är svaret enkelt!
Det går faktiskt att välja både och idag, man kan välja en ful tröja som sitter bra och så kan man välja en som är fin och hör och häpna: ÄVEN BRA!
Det har vi nog hollywoods överdrivna klädhysteri till hundar att tacka, vi har fått ett mellanting här.
Och ett sött linne till hunden när man är på någon uteservering är inte heller fel tycker jag, riktigt sött och han protesterar inte heller.
Det ena BEHÖVER ju inte utesluta det andra.

:bow: Håller med!

Jag personligen anser att det är en smula töntigt med klänningar etc, men så länge hunden inte lider eller bryr sig så spela roll liksom.. Om hunden inte bry sig, varför skulle vi?
Det är mer synd om hundar som fryser än de som har täcke.

Och att kalla det djurplågeri att klä på hunden.. då vet man inte vad djurplågeri är! Då finns det andra saker att jobba mot, som många hundar utsätts för! Lägg energi på det istället :idea:

(Vill poängtera att människor som skaffar djur som accessoarer såklart är tragiska. Men att de som klär sina djur tror att de är accessoarer är ju bara en dålig generalisering. Jag vet tyvärr exempel på såna som behandlar sin chihuahua som en innekatt/väskobjekt.. dock har jag aldrig sett den ha tröja, om nu nån undrar.)

Bortsett från funktionella kläder som overaller eller likande till frusna hundar så tycker jag det är patetiskt med kläder till hundar.

Djurplågeri kan jag inte kalla det så länge djuren kan röra sig (men tyvärr så är det inte alltid så!) Men frukansvärt osmakligt och helidiotiskt.
Jag gillar dessutom inte att man förvandlar djur till modeprylar.

*kl*

Har suttit i en lång diskussion om detta på ett annat forum och där pratades det bla. om att "gulliga kläder" lockar fel folk till att köpa hundarna -folk som bara vill ha en hund att klä i gulliga kläder alltså. Därför så skulle man undvika att sätta på sin hund klänning och gå ut på stan tex.
Ett annat argument var att problemhundar oftast kommer av att människan förmänskligat hunden, medvetet eller omedvetet, på ett eller annat sätt och det är precis det vi är farligt nära att göra när vi sätter på hunden klänningar, kjolar, skor etc.
Nu tänker jag inte säga vad jag hade för åsikter i den diskussionen för det var ungefär likvärdigt med det som jag tidigare har skrivit i den här tråden. Var bara intressant att höra vad andra tyckte och jag tänkte att jag kunde dela med mig av de åsikterna till er...

Bortsett från funktionella kläder som overaller eller likande till frusna hundar så tycker jag det är patetiskt med kläder till hundar.

Djurplågeri kan jag inte kalla det så länge djuren kan röra sig (men tyvärr så är det inte alltid så!) Men frukansvärt osmakligt och helidiotiskt.
Jag gillar dessutom inte att man förvandlar djur till modeprylar.

Bra sagt! Det är ju det som är grejen, hunden blir som du säger en modepryl.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar