Kläder till hunden?

Sv: Kläder till hunden?

Det är inte djurplågeri att använda klänningar/kjolar m.m .

Det är lika mycket djurplågeri som att man använder täcken eftersom inte hunden "känner" skillnad mellan en overall och en klänning.

Förstår du?

Jag tycker det är löjligt att hundar ska ha klänning m.m och om man ska generalisera så är väl utklädnad av hund kopplat i många fall till okunskap och det kan i vissa fall leda till att hunden misssköts.

Men bara för att en hund bär klänning är det alltså inte djurplågeri

Calazirya: Men JAG kanske tycker det är djurplågeri/jävligt onödigt?

Jag antar att jag inte har lika mycket kunskap som ni hundägare, men tycker ändå det är onödigt med kläder, förutom täcken om hunden nu behöver det.

Calazirya: Men JAG kanske tycker det är djurplågeri/jävligt onödigt?

Jag antar att jag inte har lika mycket kunskap som ni hundägare, men tycker ändå det är onödigt med kläder, förutom täcken om hunden nu behöver det.

Det är en grym skillnad på djurplågeri & nåt som bara är onödigt! :mad:

Och varför framhärda om du nu inte är hundägare eller har bra koll på hundar & deras behov? Som jag skrev innan, lägg energin på hundar som far illa på riktigt istället. Men det är ju bara ett förslag :bump:

Så fjantigt :angel: om man nu inte har en hund som fryser eller tar timmar att torka.

Jag tycker det är negativt med kläder på hunden derför att det finns en del som lätt förmänskligar dem, och gör det ännu mer när det både finns kläder skor och handväskor till hundarna. En del har hundstackarn som en liten docka eller alternativ bäbis och det kan medföra många problem förhunden.
Har man dock en bra hund syn och bara tycker det är en kul grej att klä på sin hund en massa grejer så kan man ju göra det, även om jag aldrig sätt en hund trivas speciellt bra med skor?!
Själv skulle jag aldrig sätta på min hund något om rasen inte krävde det för kyla mm pga att det är förbannat fult!!;)
Även om min rottis dam säkert skule vilja ha en ballerina kjol:D

Ja du tycker som du tycker, men det är inte djurplågeri.

Sedan tycker jag också att det är onödigt och fruktansvärt löjligt, men det är en annan femma!

Det är ju svårt att veta när du bara säger "kläder". jag håller med dig om att "klänningar och kostymer" är bara dumt. Fast jag ser det inte som djurplågeri om man vill ta på sin hund det under en viss kanske speciell dag.

Sedan finns det ju overaller som faktiskt är till för att hålla hundar varma. Och täcken såklart. Sedan verkar folk haka upp sig på vilken färg dessa overaller och täcken är. För mig spelar det ingen roll om det är rosa eller svart så länge den fyller sin funktion.

Själv syr jag egna kläder till min nakenhund, brukar sy i fleece då det är lite vattenavstötande också om det bara duggar ute. Om det regnar får han ett regntäcke som jag hitta på rusta för 100-lappen.

På vintern har han dubbelfleece och även en i bävernylon som jag gjort åt honom.

Varje år är det luciafirande på ridklubben och då har jag en varm overall åt honom som är röd med vita ludd-muddar och ett svart band med 3 guldknappar runt om. En tomte-dress alltså.
Den har han en gång om året på sig i ett par timmar...

Jag har faktiskt beställt ett par hund-glasögon till honom nu precis också då han är med och åker 4-hjuling och då vill jag skydda hans ögon då vi ibland är uppe i 50-55 km/h och han sitter "oskyddat" på (i en låda men som han tittar upp ur).
Glajjerna kommer han såklart bara ha när han åker och inte annars.
Har även en flytväst till honom då han också är med i båten när vi lägger i/tar upp nät eller är ute och fiskar ändå.

Så om jag klär ut min hund eller ej får väl du avgöra men han behöver kläder för att inte frysa och jag syr eget så funktionellt som möjligt och med bättre passform än vad som säljs i affärer då det har multitillverkats.
Dessutom är hundkläder DYRT!! Fan 600-700kr för en overall! hutlöst!
En fleecefilt som säljs överallt för mellan 20-50 kr räcker till en enkel overall och en dubbelsydd, jag lägger ner ca 2 timmars jobb. inkluderat ta fram och trä symaskinen, klippa mönster och sy och sen plocka undan ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar