"kiss"hästar

Sv: "kiss"hästar

Till Niagara-fallet i vårt stall har vi en permanentbädd av torv. Rejält med torv i botten och när han kissar upp en fläck så den blir "gyttjig" så stampar vi i ny torr torv i det gyttjiga tills det blir fast. Vi har alltså inte grävt ut någonting. Gräver man blir det bara ännu värre gyttja i den lösa torv som hamnar i hålet.

På så sätt skapar vi en fin bädd över hela boxen. Nu när bädden är väl uppbyggd är den ca 30 cm tjock och det blir sällan några större gyttjefläckar längre.

Till Niagara-fallet i vårt stall har vi en permanentbädd av torv. Rejält med torv i botten och när han kissar upp en fläck så den blir "gyttjig" så stampar vi i ny torr torv i det gyttjiga tills det blir fast. Vi har alltså inte grävt ut någonting. Gräver man blir det bara ännu värre gyttja i den lösa torv som hamnar i hålet.

På så sätt skapar vi en fin bädd över hela boxen. Nu när bädden är väl uppbyggd är den ca 30 cm tjock och det blir sällan några större gyttjefläckar längre.

Bra tips! :bump:

Till ts: Jag tror detta kan vara rätta grejen. Att ta bort det geggiga som du skrev att du gjorde och då (förmodar jag) lägga på ny torr och lös torv där funkar nog inte alls. Det blir ju aldrig fast där då-

Jag hade nog testad att göra som ovanstående skriver, dvs att inte ta bort något utan bara proppa i ny torv och stampa till. När du fått det fast kan du ju strö över lös, ren torv.

Min unghäst är en riktig "sängvätare", herregud säger jag bara när man ska mocka åt honom. 2 kärror piss o skit varje dag (går i hage från 7-16 på dagen) Vi har halm (ej bädd), och lägger in MASSOR med ny halm varje dag....

Min unghäst är en riktig "sängvätare", herregud säger jag bara när man ska mocka åt honom. 2 kärror piss o skit varje dag (går i hage från 7-16 på dagen) Vi har halm (ej bädd), och lägger in MASSOR med ny halm varje dag....

Oj då! Ni måste ha stor gödselstack? :D
Men 7-16.....det är ju 15 timmar inne dvs lite mer än ett halvt dygn så det är kanske inte så konstigt. :)

Ni som har ena riktiga "Pissenissar" till hästar, vad har ni för underlag i boxen? Vilket är egentligen bäst för dessa hästar? Min verkar som han sparar på sig tills han ska in på kvällen och sen har han natten för sig och det är plaskvått i boxen på morgonen. Har bara haft torv och har alltså inget att jämföra med.Är det enklare/bättre med sågspån eller halm?:confused:

Min erfarenhet av torv är att de lätt blir kladdigt och "flyter runt" innan de lägger dig, känns som man måste ha så mycket torv för att de ska bli bra. Själv har jag spån men har haft olika + att jag jobbat med olika och tycker att spån är enklast...:angel:

Jag har alltid kört med spån....men ska nu byta till en blandning mellan torv och spån....hört att torvet ska suga upp bättre så det blir mindre pölar...inte så mycket att mocka ut....:idea:

//Domino_s

hej hej. jag använder spån under halmen till mitt sto. det fungrar jättebra:)

Om inte stallet blir för varmt på natten, funkar det jättebra att blanda spån och torv 50-50 tills bädden fungerar och är jämn. Sen är det världens enklaste mockning som gäller!
Sen finns det "Stalosan F" att strö på kissfläcken, så försvinner urinlukt och bakterier. Finns på Granngården.:idea:

Vi har lagt sågspån och sand på ett ställe i hagen, där Pissenisse har lärt sej att kissa innan han går in på kvällen. Han går dit o kissar det första han gör på morron också när han kommer ut. Förr kissade han helst i sitt hö i boxen, innan vi la spån/sand högen i hagen. Så man kan ju alltid prova och se om det hjälper. Jag har bara provat spån och halm, och då tyckte jag halmbädd var bättre, för "pissenissar".

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V