Kiropraktor o dyl, när räcker det?

MiniLi

Trådstartare
Har funderingar kring alternativa behandlingsmetoder och tänkte höra hur ni tycker..
Vad anser ni om alternativa behandlingsmetoder?
Behandlar ni regelbundet eller bara vid problem?
Har ni någonsin varit med om att tex en kiropraktor tycker att en häst är helt "frisk"?
Om ni har behandlat för ett problem, har ni känt skillnad efteråt i ridningen? Ska man känna skillnad?
När tycker ni att det räcker?
Behandlar ni tills tex kiropraktorn anser att hästen är frisk eller avgör ni själva när det är dags att sluta?

Min häst har blivit behandlad två gånger. Efter första gången kände jag en stor skillnad i ridningen, bättre påskjut, bättre rörlighet..
Nu efter gång två så känner jag ingen skillnad alls..
Enligt kiropraktor så bör hästen behandlas minst en gång till men jag är tveksam.
Jag vill känna resultat, hur ska jag annars veta att jag får valuta för pengarna?

Jag litar inte riktigt på människor som håller på med liknande behandlingsmetoder eftersom att de aldrig verkar anse att någon häst är frisk. dessutom så tycker jag att de hittar samma fel hos alla hästar..

Så, hur tänker ni?

Sv: Kiropraktor o dyl, när räcker det?

Jag litar inte riktigt på människor som håller på med liknande behandlingsmetoder eftersom att de aldrig verkar anse att någon häst är frisk. dessutom så tycker jag att de hittar samma fel hos alla hästar..

Min equiatriker ritar en stjärna i journalen när det inte fanns något att anmärka på. Det har hunnit bli en del guldstjärnor genom åren, även på hästar jag inte förväntat mig det på. Så nog finns det alternativbehandlare som anser att en häst är 'frisk'. Jag har hunnit gå igenom ett antal hästar med min, och visst är snedhet alltid snedhet, och på nya hästar hos mig hittar han nästan alltid snedhet. Men hur och var har varierat.

För mig handlar det inte om 'frisk eller sjuk', utan om 'utan problem eller med problem'.

Mina hästar träffar sin husgud (de ÄLSKAR honom, de tvärglömmer i princip mig när han går in genom stalldörren, och nåde mig om en av dem inte har en tid den dagen, de tittar lååångt efter honom och är ganska avoga några dagar efteråt..) var sjätte vecka, året om. Oavsett om de har 'problem' eller ej.

För mig är det nämligen en liten 'check' om muskler osv mår lika bra som de borde, eller om det är något litet som kan bli något större (och involvera leder etc i förlängningen). Jag får också en avstämning hur det fungerat om jag ändrat/ökat/etc träningen, eq brukar direkt kunna tala om att 'nu har han lite träningsvärk i bakkärran, har du ökat på?'

Dessutom så mina hästar tycker om massagen, när det blir stjärna i boken får de en dryg timmes massage, rena myset i deras värld. Så MÅLET för alla inblandade är eg en dryg timmes massage var sjättevecka, inga korrigeringar eller lägesrättningar, och en lång rad stjärnor i boken.

Jag känner resultat efter snedhetsrättningar eller liknande, men 'småsaker' eller spända muskler som lossats etc märker jag sällan av. För mig är det inte viktigt, för mig är det viktigare att de är lite bättre varje gång helt enkelt. Sen om det tar tre gånger eller tretton gånger gör mig inget egentligen, om jag känner skillnad eller ej.

Jag har känt lite som du, att det liksom "ska" hittas nåt och felen de tycker sig känna kan variera lite beroende på vem man tar ut.

Nu har jag precis gått omkull med min häst och med tanke på hur JAG känner mig, som visseligen hamnade underst, så kan jag bara tänka mig hur min stackars häst kan känna sig. Därför har jag fått tag i en kiropraktor som även masserar osv, som ska få titta igenom och ev. behandla min lilla häst. Det är ju ändå det minsta man kan göra för sin vän om man misstänker nån låsning eller spänning.

Jag har bara bra erfarenheter med kiropraktor. Många av hopphästarna har fått hjälp med ömma ryggar osv. Har också varit med om att hästar man trott hade problem visar sig vara helt ok.

Det här med att "dom letar fel" tror jag bara (och hoppas verkligen) förekommer hos mindre seriösa/duktiga kiropraktorer (eller hur man nu säger;))

Okej, jag beundrar dig för att du är så mån om hästarna och verkligen vill kolla av hela tiden att allt är ok.
Men min första reaktion är: Jag skulle aldrig ha råd!
Jag vet inte vad du betalar för en behandling men den jag har anlitat är inte direkt gratis..
Skulle gärna kolla mina hästar var 6e vecka och ge dem massage om det inte är ngt men det finns inte i min budget.
Jag är student på halvtid och har inte råd med ngt som inte är nödvändigt.
Så ett besök av kiropraktorn utan att känna skillnad känns som att ha slängt pengarna i sjön..

Det kan ju hända att det inte fanns lika mycket att korrigera andra gången?

Ja då kan jag förstå att man vill kolla upp, om man har gått omkull rejält..

Det fanns saker att korrigera, dock inte samma sak som första gången.
Första gången var det snedhet i bäcken.
Nu var det stelhelt i ryggraden.
Detta ville han behandla en gång till om en månad..

Jag menar inte att de letar fel som inte finns, utan att de hittar saker som egentligen inte har ngn betydelse.
Finns nog ingen häst som är helt perfekt men det behöver ju inte betyda att det är ngt fel på hästen..

Denna kiropraktor som jag ahar anlitat känns väldigt duktig och seriös, han arbetar tillsammans med en stor veterinärklinik och det betyder mycket för mig.
Men ändå, jag får lite känslan av att han "överdriver". Alltså att han framställer saker större än vad de egentligen är..
Men det är svårt, för jag är ingen expert så vem är jag egentligen att döma..?

väldigt få hästar ÄR helt fräscha. det är oftast nåt lite som behöver behandlas. såklart beroende på hur lång tid det är mellan behandlingarna. om det är en mnd emellan är det ganska självklart att nya saker kommer upp...

om jag inte har förtroende för en behandlare skulle jag aldrig anlita den öht. :crazy:

och ja jag har varit med om att det inte finns nåt att behandla! senast för några veckor sen.

jag anlitar regelbundet akupunktör/djurkommunikatör (oftast), ET och en healer som använder equine touch som behandlingsmetod. vem jag ringer beror på vad vi har för problem.
ingen av dom tar spec mkt betalt om man jmf med hovslagare, veterinär o.d. och jag tycker det är väl värd pengarna!

Nä jag är inte heller någon expert därför litar man ju på att folk vet vad dom sysslar med. Men om han nu är bra som du säger så skulle jag nog lita på honom.

Fast visst jag kan förstå dig att betalar man en massa pengar så vill man ju känna att hästen mår bättre...

Inte riktigt samma sak men ända är att när man tex rasar tänderna på sin häst så känner man ingen skillnad om det inte varit ett stort problem med munnen men man måste ända raspa just för att det inte ska bli någon förändring.

Hmm förstår du hur jag tänker lite? ;)

Vad anser ni om alternativa behandlingsmetoder? Kan defintivt funka, men man ska nog kolla noga vem man anlitar. Alla är inte speciellt kunniga eller seriösa.

Behandlar ni regelbundet eller bara vid problem?
Min ponny behandlades regelbundet, hade en "check" en gång om året, en gång om halvåret när vi tävlade. Mina stora hästar har jag både behandlat vid problem och bara som check.

Har ni någonsin varit med om att tex en kiropraktor tycker att en häst är helt "frisk"? Min ena var faktiskt frisk när hon kom ut senast. Tog inget betalt för henne heller, eftersom hon var frisk och det inte fanns något att behandla.

Om ni har behandlat för ett problem, har ni känt skillnad efteråt i ridningen? Ska man känna skillnad? Absolut, för mig var skillnaden att kunna rida hästen eller ej.

När tycker ni att det räcker? bneror ju på vad man vill behandla och hur hästen svarar.

Behandlar ni tills tex kiropraktorn anser att hästen är frisk eller avgör ni själva när det är dags att sluta?
Både ja och nej. Anlitade en annan en gång, och hon kändes inte seriös. Då avslutade jag direkt. Har en annan som jag brukar anlita och henne litar jag på så då brukar hon få "behandla klart".

Okej, jag beundrar dig för att du är så mån om hästarna och verkligen vill kolla av hela tiden att allt är ok.
Men min första reaktion är: Jag skulle aldrig ha råd!
Jag vet inte vad du betalar för en behandling men den jag har anlitat är inte direkt gratis..
Skulle gärna kolla mina hästar var 6e vecka och ge dem massage om det inte är ngt men det finns inte i min budget.
Jag är student på halvtid och har inte råd med ngt som inte är nödvändigt.
Så ett besök av kiropraktorn utan att känna skillnad känns som att ha slängt pengarna i sjön..

Equiatrikern tar 450 kr per gång och häst, har 2 hästar nu, hade tre förr.

Kiropraktorn jag hade till K (och hon hade en behandling i månaden, jäättebilligt, inte..) tog 750 kr.

Visst är det 'dyrt' på så sätt, men samtidigt så jag resonerar som så att ETT klinikbesök för att kolla upp är betydligt dyrare än en hel rad equiatrikerbehandlingar. Och i det stora hela, så är 450 kr/häst var sjätte vecka en piss i nilen med tanke på vad hästeriet kostar i det stora hela.

För mig är de där 450 kronorna SÅ väl investerade varje gång, om inte annat är det värt 450 kr/häst var 6:e vecka för att se hur de njuter av det =) Och att veta att de har optimala förutsättningar att leverera det jag efterfrågar.

Om man vet att den är seriös o även att hästen har haft felaktigheter- så ja!
Uppföljning- ÅB

Hade det varit OK andra ggn - så nej.

Nu är det ju inte bara att korrigera ett fel som finns i hästen, och sen är allt bra igen. Om det vore så enkelt, dessvärre finns flera faktorer att ta hänsyn till. Hur länge har skadan/problemet funnits? Att korrigera en kropp är lätt som en plätt, dock följer inte hjärnan med lika enkelt. Ett väl och felaktigt inarbetat rörelse mönster bryter man inte genom en behandling, det kan komma att krävas fler för att det ska bli bra. Hjärnan har skapat sig ett schema, och muskler minns.

Sen har vi ytterligare en aspekt, och ingen liten heller. Hur står det till med ryttaren? Och ryttarens skevheter? Dessa överförs enkelt på en korrigerad häst, ofta är kroppen väldig labil och mycket mottaglig i början. Har man då som ryttare egna kroppsliga problem, ja då har man snart resultatet i hästen. Det är lite som att titta sig själv i spegeln.

PS: Sorry, såg nu att jag tog fel knapp. Detta är riktat till TS.

Senast ändrad:

Vi var hos kiropraktor med våran häst för ca 2 månader sen,och h*n sa att det ska räcka med ett besök hos kiropraktorn,blir det för många besök av samma anledning i ganska tät följd,då var det problem...Och man skulle se över situationen!

Och vi märker en total förändring av våran häst,helt annorlunda att rida!

*KL*

Lite tillägg. Oftast har det räckt med en rättning för snedheter, i normalfallet, dvs när hästen aktivt tränas mellan besöken, och man arbetar med att den ska bära sig rätt och röra sig korrekt igen, och snedheten beror på 'yttre trauma' av något slag, dvs det inte finns någon exvis exteriör inkorrekthet som gör den, eller fel i utrustning/ridning/etc. Men besök nr 2 finns ofta lite muskelspänningar att lätta på, när hästen ska använda kroppen korrekt igen.

väldigt få hästar ÄR helt fräscha. det är oftast nåt lite som behöver behandlas. såklart beroende på hur lång tid det är mellan behandlingarna. om det är en mnd emellan är det ganska självklart att nya saker kommer upp...

Det är det jag menar, alla hästar har ngt som skulle kunna vara negativt. Men behöver det alltid vara så? Bara för att hästen har ngn liten stelhet eller något annat så är det väl inte säkert att det påverkar prestation och välmående?
Om vi ser till oss människor så behandlar vi knappast oss själva bara för nöjets skull..

om jag inte har förtroende för en behandlare skulle jag aldrig anlita den öht. :crazy:

Nej, men problemet är väl att jag inte känner förtroende för någon inom dessa yrkeskategorier. Har självklart inte träffat alla men generellt sett.

och ja jag har varit med om att det inte finns nåt att behandla! senast för några veckor sen.
Okej ja det var ju positivt!:)

jag anlitar regelbundet akupunktör/djurkommunikatör (oftast), ET och en healer som använder equine touch som behandlingsmetod. vem jag ringer beror på vad vi har för problem.
ingen av dom tar spec mkt betalt om man jmf med hovslagare, veterinär o.d. och jag tycker det är väl värd pengarna!

men ringer du vid problem endast eller regelbundet bara för kontroll?
Klart att det är billigare än hovslagare och veterinär men hovslagare kan man knappast klara sig utan (om man inte skor själv) och veterinärräkningen dyker inte upp regelbundet.. Man anlitar ju bara veterinären när något är fel (iallafall jag) och inte bara för att kolla om hästen annars känns jättefin.

tio små tecken

Nä jag är inte heller någon expert därför litar man ju på att folk vet vad dom sysslar med. Men om han nu är bra som du säger så skulle jag nog lita på honom.

Fast visst jag kan förstå dig att betalar man en massa pengar så vill man ju känna att hästen mår bättre...

Inte riktigt samma sak men ända är att när man tex rasar tänderna på sin häst så känner man ingen skillnad om det inte varit ett stort problem med munnen men man måste ända raspa just för att det inte ska bli någon förändring.

Hmm förstår du hur jag tänker lite? ;)

Klart att man vill lita på en person som verkar duktig.. men jag har svårt för att kunna lita på honom i detta fall. Betvivlar inte hans kompetens men däremot har jag den här känslan av att det aldrig kommer att vara bra..

Om du jämför med att raspa tänder så gör iallafall inte jag det regelbundet på min häst bara för att det ska göras.
Tandläkare kollar om jag upplever problem men jag anser att det är felaktigt att raspa om det inte finns problem.
Ofta så känner man i ridningen om hästen har problem med munnen och det borde man göra om den har problem i kroppen också.

Equiatrikern tar 450 kr per gång och häst, har 2 hästar nu, hade tre förr.

Kiropraktorn jag hade till K (och hon hade en behandling i månaden, jäättebilligt, inte..) tog 750 kr.

Visst är det 'dyrt' på så sätt, men samtidigt så jag resonerar som så att ETT klinikbesök för att kolla upp är betydligt dyrare än en hel rad equiatrikerbehandlingar. Och i det stora hela, så är 450 kr/häst var sjätte vecka en piss i nilen med tanke på vad hästeriet kostar i det stora hela.

För mig är de där 450 kronorna SÅ väl investerade varje gång, om inte annat är det värt 450 kr/häst var 6:e vecka för att se hur de njuter av det =) Och att veta att de har optimala förutsättningar att leverera det jag efterfrågar.

ja denna person som jag har anlitat tar 500 kr och det är mycket pengar för mig.
Just för att det är så dyrt med hästar så vill jag lägga pengarna på "rätt" saker.
500 kr kan avgöra om jag har råd att köpa mat eller inte..

Och självklart är det billigare med et än klinik men om man aldrig behöver komma till kliniken så kan man ju inte jämföra så?

Ja jag förstår att du tycker att dtet är välinvesterat, annars skulle du förmodligen inte fortsätta.
Men jag känner inte så.. Om jag hade haft mer pengar så kanske.. nu har jag inte det och jag vill känna att jag lägger pengarna på bra saker..

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 009
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat