Kiropraktor o dyl, när räcker det?

Sv: Kiropraktor o dyl, när räcker det?

Om man vet att den är seriös o även att hästen har haft felaktigheter- så ja!
Uppföljning- ÅB

Hade det varit OK andra ggn - så nej.

Men hur vet man om den är seriös då?
Och vad ska man göra om den aldrig blir ok, för att det alltid hittas nya saker?
Det verkar ju vara flera här som anser att hästarna kan dra på sig diverse åkommor på bara en månad.. Då blir man ju aldrig klar..

Rekommendationer av äkta hästfolk:angel: som din Vet.

Jag har ju haft en o samma i flera år o han gör inget i onödan.

Nu är det ju inte bara att korrigera ett fel som finns i hästen, och sen är allt bra igen. Om det vore så enkelt, dessvärre finns flera faktorer att ta hänsyn till. Hur länge har skadan/problemet funnits? Att korrigera en kropp är lätt som en plätt, dock följer inte hjärnan med lika enkelt. Ett väl och felaktigt inarbetat rörelse mönster bryter man inte genom en behandling, det kan komma att krävas fler för att det ska bli bra. Hjärnan har skapat sig ett schema, och muskler minns.

Sen har vi ytterligare en aspekt, och ingen liten heller. Hur står det till med ryttaren? Och ryttarens skevheter? Dessa överförs enkelt på en korrigerad häst, ofta är kroppen väldig labil och mycket mottaglig i början. Har man då som ryttare egna kroppsliga problem, ja då har man snart resultatet i hästen. Det är lite som att titta sig själv i spegeln.

PS: Sorry, såg nu att jag tog fel knapp. Detta är riktat till TS.

Nej självklart kan det krävas flera behandlingar för att rätta till ett problem. Men i tex mitt fall så är ju problemet fixat och jag har inte längre problem i ridningen. ( i mitt fall kändes han stel i vänstersidan, när det visade sig att han var sned åt höger kändes det logiskt. Men nu känns han liksidig)
Ändå så hittar han nya saker som jag varken har känt av som problem eller känner skillnad efter behandling.
Det känns som att en korrigering av stelhelt borde kännas.

Jo ryttaren spelar ju in, jag har inte kollat mig själv så jag är säkert lite sned här och var.. Vem vet..
Men ändå, har man inte problem så..?

Rekommendationer av äkta hästfolk:angel: som din Vet.

Jag har ju haft en o samma i flera år o han gör inget i onödan.

Ja, alla jag har pratat med ang denna person säger att han är duktig. Dock delar de min skepsis mot dessa "folk" (nu generaliserar jag hej vilt) Jag pratade bla med stallägaren/min hopptränare idag och hon häll med mig om att jag borde känna resultat.
Min hovslagare/dressyrdomare/dressyrtränare/ryttare sade samma sak; han är duktig men passa dig så att du inte slänger pengarna i sjön.

Och självklart är det billigare med et än klinik men om man aldrig behöver komma till kliniken så kan man ju inte jämföra så?

Nej, det kan ju mycket väl vara så att man inte behöver besöka kliniken iaf. Min röde var hiskeligt sned, och höll sig undan kliniken utan problem. Han var ganska mkt trevligare att rida som rak dock ;)

Men jag har haft de som inte bara hamnat på kliniken, utan än värre med, pga snedhet och sekundära problem av det. Och det är svårt veta innan vilken som är vilken. Så för mig är det ett lätt val, att ha den där lilla 'extrakollen'.

Nu har ju jag råd, eller jag har möjlighet att ta mig råd rättare sagt, men det är en högprioriterad utgift faktiskt, bland de högst prioriterade. Och lägger jag dyra pengar på förstklassigt foder, på duktig, utbildad hovslagare, fixar tänder och i övrigt gör vad jag kan för att hålla hästarna i så bra skick som möjligt, så blir den där femhundringen varannan månad inte så betungande.

Om jag hade en väldigt begränsad ekonomi, skulle jag minst försöka skrapa ihop pengarna för att ge det de gånger kiron rekommenderade, men kanske skippa 'bara för att var xx vecka' intervallet.

Jag har ju skrapat ihop pengar till 2 behandlingar. När jag inte känner förbättring efter andra gången, är det konstigt att jag inte vill lägga mer pengar då?
Sålänge min häst är frisk och mår bra (vilket jag märker på hans beteende och hur han känns vid ridning) så lägger jag hellre pengar på att träna och kanske våga mig ut på en liten tävling..
För samma pengar jag lägger på en behandling får jag:
2 dressyrträningar eller
5 hoppträningar eller
1 tävling.

Jag är kanske lite ego men jag lägger hellre pengarna på träning än på ett KANSKE onödigt besök av kiropraktor.

Nu var det här inte tänkt att bli en tråd om mig och min häst utan jag var mest intresserad av att höra era synpunkter generellt!

Jag har ju skrapat ihop pengar till 2 behandlingar. När jag inte känner förbättring efter andra gången, är det konstigt att jag inte vill lägga mer pengar då?
Sålänge min häst är frisk och mår bra (vilket jag märker på hans beteende och hur han känns vid ridning) så lägger jag hellre pengar på att träna och kanske våga mig ut på en liten tävling..
För samma pengar jag lägger på en behandling får jag:
2 dressyrträningar eller
5 hoppträningar eller
1 tävling.

Jag är kanske lite ego men jag lägger hellre pengarna på träning än på ett KANSKE onödigt besök av kiropraktor.

Snedhet, om den funnits ett tag, vill gärna komma tillbaka. Hästen har ju musklat sig och vant in ett rörelsemönster med snedheten. Utan snedheten måste de lära om, lära rätt. Vissa har plättlätt för detta, andra mer problem. Under denna 'omprogrammering' kommer det lätt muskelspänningar och liknande. Förhoppningsvis stannar de vid träningsvärk, men det kan också bli så att hästen blir såpass 'trött' i de 'nya' musklerna att den börjar avlasta. Svår balansgång att gå ibland, speciellt på en (över)ambitiös häst. Därför vill man ofta 'följa upp' dem och se så det inte bara blev en symptomlindring. Det är ju inte alltid snedheten är det huvudsakliga problemet, utan den kan ju komma av ett annat problem.

Och det är ju bara du som kan avgöra vad du vill prioritera vad gäller din häst, om jag skulle göra si, och någon annan skulle göra så spelar ju egentligen ingen roll. Men ovan har du förklaringen till varför man inte försöker sig på 'one time wonders' utan uppföljning så gärna, och varför man kan hitta 'nya problem hela tiden' när man rättat en snedhet.

Dyker det upp 'nya' problem efter en rättning ser JAG det med min erfarenhet som ett väldigt alarmerande tecken, och något jag verkligen skulle vilja gå till botten med. Kanske i onödan, kanske inte. Men just för att jag vill träna och tävla så gör jag gärna allt jag inom rimliga gränser kan för att ha dem i så gott skick för det som möjligt. Och för MIG är 500 kr högst rimligt (jag tränar inte lika billigt som dig), men för DIG kan det ju se helt annat ut, precis som i alla andra aspekter av hästeriet. Så gör som du känner är bäst för dig och din häst du =)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 009
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Föräldrarpenningtillägg
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010