Kiropraktor mot sne´het

Annie3

Trådstartare
När jag rider har jag oftast problem med att jag är sne i kroppen dvs skjuter fram höger axel i framförallt vänster varv, har även svårt för att sitta i korrekt lodrät sits under längre tid pga att jag blir trött i överkroppen.
är kiropraktor ngt ni rekommenderar mot sne´heten ?
Har ni lite tips för att få en bra lodrät sits?
:bump::bump:

Sv: Kiropraktor mot sne´het

Jag har samma problem. Jag lutar mig in i kurvan(åt höger) samt att jag sitter på yttre(höger) sittben i vänster varv. iropraktor har jag aldrig tänkt på, utan jag försöker komma över det på egen hand.

Om du går till en kiropraktor kommer denna att knäcka kroppen rätt. Efter 2 dygn är du i samma läge igen eftersom musklerna är tränade till det läget.

Gå till en massör (som jobbar med friskvård inte bara för att det är skönt) till att börja med, har du ff låsningar i kroppen efter det så gå till kiropraktor. Det är även bra att gå till sjukgymnast o träna upp de muskler som behövs för stabiliteten.

Om du går till en kiropraktor kommer denna att knäcka kroppen rätt. Efter 2 dygn är du i samma läge igen eftersom musklerna är tränade till det läget.

Gå till en massör (som jobbar med friskvård inte bara för att det är skönt) till att börja med, har du ff låsningar i kroppen efter det så gå till kiropraktor. Det är även bra att gå till sjukgymnast o träna upp de muskler som behövs för stabiliteten.

Fast det beror väl på hur "stor" låsningen har varit och hur den sitter?

Jag gick till kiro eftersom jag trodde jag var sned i bäckenet men jag var spikrak ända upp till nacken, där satt mitt problem! Detta hade fortplantat sig hela vägen ned o gjorde att jag hade svårt att sitta jämnt på sittbenen och satt snett o vint. Men är nacken blev fixad gick det så gott som över.

Jag får fortf tänka mkt på hur jag håller huvudet och kroppen men det är precis som fjordtokan säger muskulärt, den biten är lättare att rätta till själv än en låsning iaf.

Det höll sig bra ngn månad men nu ska jag dit och kolla upp det igen imon, antingen så har det kommit tillbaka (dock i MKT mildare grad, jag har fortf full rörlighet vilekt jag inte hade innan) eller så får jag börja träna vettigare.

Därmot: Min mor kollade sig oxå samma gång som mig men kiron skickade henne direkt till massör, hon var spänd i ryggen att krion inte tyckte det var lönt att fixa något innan en massör behandlat henne minst 2 gånger. Så som hon såg ut så skulle de eventuella låningar som gick att få bort återkomma typ direkt. Men hennes fall hörde inte till de vanligare. Hon var dock så gott som rakt i kroppen.

När hon återkom efter massage så gick det bättre och hon märkte skillnad.

Sen tappade min unghäst henne i backen och efter det fick krion väääldigt mkt att göra igen...

Personligen går alltså jag hellre till krio i första hand, så även med mina hästar. Är det en vettig kiro blir man vidareskickad om ytterligare behandling efter att grundproblemet är fixat krävs. Men så gör ju även en vettig massör, även om de börjar i andra ändan. Jag tror det har mer o göra med vad för folk man har kring sig att göra/egna erfarneheter vad man går till först.

Det vet jag inte än, om det är ngt kiron behöver rätta till alltså. Och då har den ändå vart bra i ca 4 månader. Dessutom ser jag en relativt tydligt indikation på att det kan vara bristande egen träning (dock bara thaiboxning och löpning men jag är noga med att träna rätt o stretcha noga) i mitt fall :o

Poängen med mitt inlägg var eg att jag heller får grundproblemet tillrättat och kompleterar sedan om behov finns. Jag är för rädd att jag träffar på en massör som fixar i trixar i det oändliga utan att hitta orsaken till spänningarna (har råkat ut för det på en tidigare häst där en korrekt diagnos sparat år av tränande som till slut ledde till en överbelastningsskada med lång konvalecens). Men du verkar ha bättre erfarenhet av massörer :)

Du bör absolut gå till massör eller kiropraktor. Be dem att kolla igenom om något är snett eller om det är muskulärt. Snedhet beror ju ofta på olika styrka i resp sida. Du nämnde inget om att det gör ont och det är därför du sitter snett? Annars brukar det vara sådant man kan åtgärda själv men det kan ju absolut underlättas av massage el kiro. Som redan nämnts, är det en bra kiropraktor/massör skickar de vidare dig om det är ett fel som borde åtgärdas på annat sätt eller ger dig stretchingar eller övningar att göra, det fick jag av kiro. Men var tydlig med att du vill veta vad som är det bästa att göra och fråga ordentligt så du får veta vad som är fel och vad man kan göra. Men jag tycker definitivt du ska gå till någon och kolla upp.
Lycka till! :)

ok, jag ska nog kolla hos en kiro. vill jätte mycket ha en bra sits. försöker tänka på den massor men den blir bättre så saakta, ibland är den ok men för det mesta snett och hängigt:crazy:

Jaa jag veeeeet! Det är så tråkigt att sitta dåligt och svårt att rätta till men jag lovar; efter ett tag börjar man faktiskt komma på sig själv lite oftare! :laugh:

Jag har gått hos en kiropraktor i många år. Tyvärr sitter jag fortfarande lite snett och det pga att mina ben inte är lika långa.

Har sagt till mina medryttare att rätta mej.

Detta med lodrätt sits tycker jag man får i en Barefoot London, en bomlös sadel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama