Kingston hoppsadel

B

brosen

I morgon får jag hem en ny häst, utan utrustning.
Först på listan står en ny sadel att inhandla.
Jag hittade en fin och fräsch Kingston Hoppsadel på blocket, men jag tycker de ser rätt osköna ut..
Är det någon av er som har en sån som kan säga vad ni tycker om den?

Tacksam för svar :)

Sv: Kingston hoppsadel

Jag har ridit i en, gillade inte den alls! Och skinnet/lädret i sitsen knölade sig. Satsa på en kanske lite mer använd sadel, av bra märke/kvalite´! Det tjänar både du och hästen på i längden :)

Köp INTE en Kingston!
Det är RIKTIGT dåliga sadlar.
Satsa hellre på en äldre märkessadel,som Stubben ,Passier mfl.
Dessa håller i en evighet!

Köp INTE :crazy:. Läs på innan du funderar över sadlar, och en begagnad kingston måste ju verkligen vara det billigaste man kan hitta? Jag har sett vad som finns inuti kingston, döm av min förvåning när vi hittade en ihoprullad strumpa. Skönt för pålle.

Köp INTE :crazy:. Läs på innan du funderar över sadlar, och en begagnad kingston måste ju verkligen vara det billigaste man kan hitta? Jag har sett vad som finns inuti kingston, döm av min förvåning när vi hittade en ihoprullad strumpa. Skönt för pålle.

Menar du verkligen att ni hittade en strumpa i sadeln? :rofl::rofl::rofl:

Jag har vetat att det är skitdåliga sadlar, men en STRUMPA?

Japp, eller snanare en socka :p. Hel var den också, bara ihoprullad. Kanske ska tilägga att den "riktiga" stoppningen var helt knölig, ojämn och hård. Sadeln var knappt använd.

Riktigt värdelös att rida i! Inget stöd överhuvudtaget...

Men gud :eek:

Har alltså tillverkaren stoppat den med en strumpa :eek:
hu nu kommer jag aldrig våga köpa en billig sadel :angel:

SKIT sadel rent ut sagt. Har ridit i den, man får kass sits. och dom verkar inte direkt bra mot hästen heller. usch, lägg pengarna på en bättre begagnad sadel!

Hmm, har du sålt din andra sadel som du fiick med köpet av den hästen Du har haft inlägg om? Eller den passar inte din nya häst.

Du hittar mycker bätter sadlar än Kingston, tycker att du skall leta vidare och hitta någon med bättre kavlite.

Lycka till

hemskaste sadeln som finns glashal och hård och den e inte så bra för hästen heller. Satsa på en bra begagnad kvalitetssadel istället och har du inte råd just nu så köp en bomlös så länge.

Annars kan du testa wintec också de är bra kvalite och inte så dyra eftersom de är i syntet, men ta hjälp av någon som kan så att den verkligen sitter bra för det är svårt och det är jätte viktigt att det verkligen blir rätt så inte hästen får problem med ryggen.

Hahaha... En ihoprullad strumpa? :O
Härlig stoppning! Uscha!

Jag fick lämna tillbaka min två månaders gamla Kingstonsadel idag, stoppningen var ojämn. Skiljde flera centimeter. Köp inte ;)

Jag har aldrig haft en kingston men de räcker att se dem hänga i affären o se vad nypriset är för at fatta hur dåliga de är. KÖP INTE!

Du kan få en mkt bra märkes sadel i mkt fint skick för 10-12 000:-
T.om med för 5000 kan man få mkt fina begagnade sadlar.
Köp en begangnad om du inte vill lägga så mkt på en sadel, ta hjälp av en kunnig person så kommer du kunna hitta en mkt bra sadel.

Lägg hellre några tusen extra o slipp ryggont på din häst.

Ta ut en sadelutprovare och prova ut en sadel som PASSAR hästen.
Felet många gör är att stirra allt för mycket på priserna och påstå att sadlar är 'dyra'. Hästar är dyra, köper man en häst ska man vara beredd på att lägga ner pengar.
Sadeln ska vara det dyraste man köper efter hästen, då vet man att man får kvalité för pengarna och en bra sadel.

Köper du en billig sadel nu kommer du få hosta upp alla pengar senare, i veterinärkostnader för att hästen kommer ha sånna problem med ryggen efter att ha ridits med en sadel som de från Kingston.

Anledningen till att det är sån prisskillnad är ganska uppenbart.
Många är gjorda i Kina, där nästintill slavarbete finns samt barnarbetare. De hanterar farliga kemikalier utan skyddskläder och deras arbetsmiljö är under all kritik.
Sadlarna är snea i bommen, stoppade med vad som helst, tidningspapper och ja...

Köp heldre en begagnad kvalitétssadel av känt märke än en ny billighetssadel.

Som andra i tråden sagt, satsa på en äldre kvalitets sadel. En gammal stubben eller passier kan du hitta för 4000-5000 kr :laugh: Eller en ny griffin/wintec :)

Hade en kingston allround som inridningssadel och ja det var vad den dög till också. Även om jag bara skrittade gled den på sida hela tiden (var troligen sned i bommen) skrittde dock endast 2 gågner med denna sadel så hästen tog ingen större skada.

Dock var den av modell älder, och när jag slaktade den (vad tvungen:D) så var stoppningen som någon typ av garn, alltså såg mest ut som om dem tagit garn och "dragit sönnder" och sedan stoppat in. Vilket blev knöligt.

Min mamma köpte även en kingston hopp åt sin häst ( red i den en gång och har faktist aldrig suttit i något mer obekvämt) så jag förbjöd henne att rida med den på sin häst och hon fick min griffin istället:p

Den blev såld som inridningssadel, tyvärr använder dem som har den nu (känner dem) den dagligen och som hoppsadel. Men hästen hoppar också helt utan rygg, har rygg ont, och väldigt dålig överlinje. (försöker förklara för ägare att den inte bör användas som hoppsadel)

En bekant har en Princeville till sin ponny, grymt skön att sitta i, men jag skulle nog inte köpa något jag inte visste vad det var. Sadeln är det viktigaste man lägger på sin häst.

Jag hjälpte till med en bekants häst ett tag, dem hade en prince ville sadel, en hoppsadel modell vet jag inte.Tyckte den var helt :love: att sitta i. Gav mig bra sits, rak och fin bom. Stoppningen hade hon dock bytt ut till äckta ullstoppning. Den som fanns i vid köp var knölig enligt henne (såg aldrig det själv) och denna häst var väldigt känslig så. Lädret var helt okej (beror ju på skötsel) men hon smörde inte den om det inte var extremt nödvändigt;) Men det var ändå mjuk men knarade lite :p

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar