Kingston hoppsadel

Sv: Kingston hoppsadel

Jag har ridit i en kingston några gånger som en kompis har till sin ponny. Tycker tvärtemot de flesta andra att den är riktigt skön att sitta i (men så har jag ofta lite konstig smak). Jag tycker man får helt okej sits och någorlunda stöd (är för lång för hästen i fråga, så sitter inte speciellt stabilt för det).
Lädret har tappat färgen väldigt fort (men ägaren har inte skött den spec bra). Tycker dock den har hållt sig rak och jämn - är väl så med billiga sadlar att ibland har man tur.
En annan kompis hade en gammal kingston. Där hade lädret korvat sig i sitsen, och hästen fick så ont i ryggen att man knappt kunde ta på den..

Summa summarum: man får vad man betalar för.

Sv: Kingston hoppsadel

Håller med dig helt.....:)

När man ska köpa en sadel till sin häst ska man ta ut ngn som kan detta med passformen. Vi fick prova 17 sadlar till våran häst innan sadelutprovaren hittade en Jacson (endast 6500 kr) och den passar super.
Till ponnyn blev det en Prestige som passade honom ( 10 000 kr)

Dessa sadlar köpte vi nya till hästarna och dom har hållit jättebra , har en sadelutprovare som kollar sadlar och hästar en gång per år och vi har än inte behövt göra ngt åt dom :laugh:

Så det behöver inte alltid vara den dyraste sadeln som är den bästa för din häst , huvudsaken är att den passar ryggen på din häst ;)

Ha en fortsatt trevlig hästsommar :bow:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?