Kew Gardens xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cardior
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 149
C

cardior

Hejsan!
Snälla ni som vet något om honom Berätta jag är intresserad av att veta allt. Har sökt på nätet men hittade inte så mycket.
Min häst har han i stammen så jag vill veta mer om honom, blir jätte glad om ni skriver det ni vet om honom kram dorran:confused: :confused:

Sv: Kew Gardens xx

Kew gardens xx född 1971 i USA. Död 1984. Brun med vit vänster framfot och vita bakfötter. 166-186-21 cm.

Exteriört utlåtande; Mycket god ridhästmodell med lång, väl ansatt hals och välliggande bog. Välutvecklat kors. Goda ledgångar med bra inskeningar. Obetydligt tåvid fram. Mycket god skritt och trav.

Han löpte och tog 4 segrar och 10 placeringar, vinstsumma 13 771 pund.

Han användes både i fullblods- och halvblodsaveln. Idag förekommer han nog mest som morfar till Bernstein.

Bild och stam http://www.allbreedpedigree.com/kew+gardens

Red för några år sedan en supertrevlig valack e. Kew Gardens xx - Utrillo. Mycket nerv men en otroligt snäll och charmig häst.

Har för mig att KG fick avlivas pga en hasskada.

Pratade med en av personalen på Flyinge att när han slog till och träffade staketet i hagen och skadade sig lätt var det en bra anledning att få nödslakta honom

Hopplös som betäckare och nedärvde sig inte som man förväntat

Tittade in på din hemsida och såg att du hade en halvblodsvalack vid namn Neptun, du kanske känner till det men om du inte gör det så är hans mormorsmor Lill mamma till Flyingehingsten Inge efter Jovial och den som treåring från Flyinge utskurne dressyrhästen Estrad efter Rockad

Nej det visste jag inte. Är inte jätteintresserad av halvblodsstammar längre. Jag menar, det är jättekul att få sådan info men jag sitter inte längre och lusläser stamböcker, shetlandsintresset har tagit över, åtminstone på avelsbiten :D

Burra skrev:
Hopplös som betäckare och nedärvde sig inte som man förväntat

Fast Bernstein var väl inte så illa pinkat?

Vi har en häst efter Chapman-Kew gardens på ridskolan. Exteriört ingen stjärna, grov och klumpig med långa bakben och tunn hals, lite som en tunna på fyra ben om man ska vara elak. Men genomärligare häst får man leta efter, gör alltid sitt bästa, och är mot alla odds stallets hoppstjärna. Snäll och stadig, kan vara lite seg och inte världens känsligaste, men ambitiös och rolig att rida.

Bernstein föddes samma år som Kew Gardens avlivades. Då kunde de ju inte veta något om att Bernsteins avkommor skulle bli lyckade. Bernstein själv skadade sig i unga år och fick ju på så sätt inte visa framfötterna själv.

Kul o veta mer om honom svara gärna mera. Har en treåring efter Cardento-Robin Z-kew Gardens tack för svaren skumt det där med att han inte skulle nedärva så bra för min tränare o mammas kompis sade att han lämnat både bra ridhästar o löp hästar. Min treåring har även väldigt bra extriör men det är kul att höra negativa saker också MVH/Ellan

**KL**
Sparkar liv i den här tråden.. Kew Gardens var far till en av de vackraste hästar jag stått uppstallad med, eller om det var morfar(tydligen hade det varit en ganska besvärlig häst i sin ungdom men när jag såg honom var han fantastisk på alla plan ;)). Slog mig när jag kollade i annonser häromdagen att jag skulle kolla var det var för hingst. I den här tråden verkar det inte som det är ett så jättestort plus i kanten att ha den i stammen på ett avelssto. Eller finns det någon som har mer att tillägga?
U

Vet inte, men vi har ju en som har honom som morfar och jag kan inte klaga. Robin z -Kew Gardens** -Hurricane**

Ett hjärta av guld, hoppar med bra teknik och mycket kraft. En supermorsa och lämnar avkommer av god exteriör och temperament.

Har hört både bra och dåligt om honom. Vilket man brukar göra om de flesta hingstar. Däremot kunde han ju förärvt sig bättre rent generellt kanske.

Gira :banana:

*kl*

Att märkas bör att han har varit en mkt bra morfar. Dessutom så hade han ju lämnat ett gäng bra fälttävlanhästar efter sig.

Dock vet jag att han var väldigt skarp själv och var allmänt besvärlig att hantera

Kul med fler som har honom. Mitt sto som är efter anart-Ganesco har honom lite längre bak i sin stam. alltid kul att veta mer!

*kl*

Att märkas bör att han har varit en mkt bra morfar. Dessutom så hade han ju lämnat ett gäng bra fälttävlanhästar efter sig.

Dock vet jag att han var väldigt skarp själv och var allmänt besvärlig att hantera

Jo, jag har också hört att det kan bli rejält skarpt efter Kew gardens. En bekant hade en halvsyster till Bernstein, och den var tydligen ingen lätt dam att tampas med.

Den enda häst med Kew Gardens nära som jag träffat är ridskolehästen ovan, och den är god som guld. Kanske var han bättre som morfar?

Ja men tack för alla svar! :) Lite roligt att få lite positiva beskrivningar av avkommorna :)
Men ofta så är väl fullbloden inte bäst som mamma/pappa utan i nästa generation.. Givetvis inte alltid, men det verkar så.
Sitter och funderar över vilka fullblod som jag känts som possitivt att ha i stammen, men jag är för dålig på det, känner igen många namn, men därifrån till vad som karaktäriserar deras avkommor är steget stort.
U

Ett sto med Take a Reef eller Roman Way hade inte varit illa. Tyvärr är det en gammal stam så den är väldigt svår att få tag på

Colombian Friend har också förekommit i många fina hästars stamtavla

Verkar som vi lite diskret råkar glida över i ett ämne som jag tycker är spännande.. Och kan ha gett folk sår i öronen, men det är fullblod i halvblodsaveln. Jag hade absolu tyckt det var intressant att veta vilka av dessa som är intressanta, och inte kännas allt för omoderna för att det ska finnas i stammen.
Detta med äldre stammar och vad som är modernt och när en stam är gammal tycker jag är svårt att defeniera. Om jag har ett sto med ok modern typ (vi kan ju låtsas ;)) och gammal omodern stam, är hon då omodern? Om jag hittar ett trevligt ädelt ok modernt sto e.en hbl hingst som jag tycker känns intressant och med fullblodsmorfar, typen är ok.. Hur mycket drar det ner på helhetsintrycket att hennes far är från 1800-talet, ungefär ;)? Har aveln kommit så långt så det är onödigt att ens avla på det stoet?
För mig kan jag känna att fullblod inte blir omoderna på samma sätt som halvbloden, men uppdatera mig gärna här. ;)
U

Vet inte, men vi har ju en som har honom som morfar och jag kan inte klaga. Robin z -Kew Gardens** -Hurricane**

Ett hjärta av guld, hoppar med bra teknik och mycket kraft. En supermorsa och lämnar avkommer av god exteriör och temperament.

Har hört både bra och dåligt om honom. Vilket man brukar göra om de flesta hingstar. Däremot kunde han ju förärvt sig bättre rent generellt kanske.

Gira :banana:

Jag kan med rätt säkra källor säga att det är mamman till cardiors häst. :)

Mycket trevlig häst btw, har ridit henne en del för ett par år sen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 429
Senast: linnsan
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag... 2 3
Svar
58
· Visningar
3 193
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka