Kennelnamn

Aha okej för såg ett namn 2 ggr men den ena hade inom parentes del och den andra bara d eller något. Det var det enda som skiljde dom åt så känns ju konstigt om dom godkänner såna likheter men inte vissa andra :confused:

Ja, jag ifrågasatte också det, men fick till svar att det var kennelnamn som godkänts innan dessa reglerna trätt i kraft..

Mm, och kennelnamn kan vara godkända i ett land innan landet är medlem i FCI. Kan säkert bli lite konstigheter med kennelnamn då. Jag menar, har du haft ett namn i trettio år så känns det lite konstigt att du ska behöva bli av med det bara för att din kennelklubb gått med i FCI... undrar hur de gör då?

Apostrof + s är inte svenskt, utan något man använder i engelskan. När dessutom minst 9 av 10 personer inte klarar av att skriva ett apostrof-tecken utan föredrar olika varianter av accent-tecken, så uppstår problem när man ska söka på ett kennelnamn.
Mitt kennelnamn är Gurkans. Det hade sett jättetöntigt ut om jag valt att skriva det som Gurkan's...

Apostrof + s är inte svenskt, utan något man använder i engelskan. När dessutom minst 9 av 10 personer inte klarar av att skriva ett apostrof-tecken utan föredrar olika varianter av accent-tecken, så uppstår problem när man ska söka på ett kennelnamn.
Mitt kennelnamn är Gurkans. Det hade sett jättetöntigt ut om jag valt att skriva det som Gurkan's...
Ja det förstår jag. Om du menar mig direkt så skrev jag att mitt skulle varit ett engelskt eller påhittat namn så då funkar apostrof om jag nu hade valt det :)

Fortfarande svårt att söka på.
Fast det hade ju blivit fel med ett engelskt ord och ett svenskt avslutnings-s utan apostrof, om det är ett engelskt kennelnamn man är ute efter. Hade ju blivit plural istället för... var det genitiv det var? Grammatikens benämningar...
Håller med fullständigt om sökbarheten med apostrofer, men grammatisk korrekthet behövs också :D

Fast det hade ju blivit fel med ett engelskt ord och ett svenskt avslutnings-s utan apostrof, om det är ett engelskt kennelnamn man är ute efter. Hade ju blivit plural istället för... var det genitiv det var? Grammatikens benämningar...
Håller med fullständigt om sökbarheten med apostrofer, men grammatisk korrekthet behövs också :D
Ja precis. Vill man ha genitiv ska det ju vara skrivet utifrån ordets språk, och om det är påhittat så får man ju fundera på om man vill att det ska läsas som engelskt eller svenskt. Kanske fundera på vilka typer av namn valparna ska få, att döpa valpen till Glada Greta när man har den engelska genitivformen (på sitt hittepåord alltså) kanske kan kännas lite konstigt. :p

Är ju en smaksak i slutändan. Krångligheten med sökningar får man ju ta om man tycker att det blir vackrare/snyggare/låter bättre med engelskt genitiv-s. :)

Kanske fundera på vilka typer av namn valparna ska få, att döpa valpen till Glada Greta när man har den engelska genitivformen (på sitt hittepåord alltså) kanske kan kännas lite konstigt. :p

Just den biten tycker jag (som är jättepetig när det gäller namn) är viktig. Hela namnet ska bli till en bra helhet, utan att hälften låter svenskt och hälften engelskt, eller hälften elegant och hälften enkelt och sött. Ett så neutralt som möjligt kennelnamn gör det enklare, fast kanske blir lite tråkigare också.

Har funderat alldeles för mycket på namn till en eventuell boxerkennel. ;P Jag vet ju att valpnamnen med största sannolikhet skulle hämtas från fantasyböcker, mytologi och liknande, så det måste funka med det. Men det är tur att det inte är aktuellt på ett bra tag. ;)

• Gilla
Reactions: Laa
Ja det förstår jag. Om du menar mig direkt så skrev jag att mitt skulle varit ett engelskt eller påhittat namn så då funkar apostrof om jag nu hade valt det :)
Men alla som hellre skriver accent-tecken än apostrof kommer inte kunna söka på ditt kennlnamn...
Jag tycker att det är snyggast utan apostrof.

Aha okej för såg ett namn 2 ggr men den ena hade inom parentes del och den andra bara d eller något. Det var det enda som skiljde dom åt så känns ju konstigt om dom godkänner såna likheter men inte vissa andra :confused:
Jag hejar för den svenska stavningen. Vill du ha genitivapostrofen är det snyggast att översätta till engelska.

Jag anlitar inte svenska firmor som använder genitivapostrof i namnet som:
Olle's måleri, Anna's el, Pettersson's städ o.s.v.
Har de lika dålig koll på tjänsten de säljer, som på stavning, så får det bli ett annat företag.
:o
Samma sak gäller djur.
Och ja, jag vet att det inte har med stavning att göra, hur duktig man är i t.ex. avelsarbete.

Lycka till nu!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar