Kennelnamn

JagKanske

Trådstartare
Försöker lite smått få fram ett kennelnamn jag kan använda i framtiden men tänkte att kan vara bra att köpa ett redan nu så det namnet inte försvinner.

Har en del förslag nu som jag tänkt skicka in, dock sista funderingarna går kring slutet av namnet, med att lägga till s eller inte. Har sett en del olika alternativ. Vilken tycker ni? Kommer antingen bli ett engelskt eller påhittat namn. (Skriver mitt användarnamn istället för kennelnamnet)

1. JagKanske
2. JagKanskes
3. JagKanske's
4. JagKanske`s
5. JagKanske’s

1 eller 2 om du kör på ett svenskt namn, 1, 3 eller 5 om du väljer ett engelskt.
Personligen tycker jag också det är bökigt med apostrofer när man ska söka i olika databaser.
Jag valde själv alternativ 1 till mitt kennelnamn, det lät bäst så. Annars hade det blivit nr 2.

Hur genetiv ska hanteras beror på om namnet är svenskt eller engelskt -- svenskt namn, svenskt genitiv och engelskt namn, engelskt genitiv. Man kan (ska) inte blanda. :) Om namnet är påhittat skulle jag säga att det beror på om du vill att det ska framstå som svenskt eller engelskt. Tänker du dig i huvudsak engelska namn på hundarna skulle jag behandla det som engelskt.

Som flera redan skrivit, håll det lättstavat så blir det mycket lättare att söka på avelsdata som är mycket petig med stavningen :)

Själv så har vi ett kort kennelnamn, endast 4 bokstäver vilket jag tycker är smidigt vid tryck på kläder osv för det blir lättläst. Vi har valt att ta namnet efter området vi bor på och det är neutralt från rasen. Inte för att vi kommer utöka med fler raser men för den som är öppen för det så är ett tips att inte ha namnet för rasdroppande tex Labbegårdens kennel och så föder man upp Tax.

"Min" uppfödare har väääärldens längsta kennelnamn och dessutom dille på hittepåkullnamn med flera ord. Oftast fullständigt obegripligt för alla utom henne. Det är faktiskt det enda negativa. Undvik detta.
Om du vill ha långa namn på kullarna; XxXXgårdens Fluffiga Tuffaligans Oligark, så är det smartare med ett kort kennelnamn. Om du tänker döpa hundarna till Xxxxgårdens Kross, Boss o Bulla funkar det ju med ett längre.

Tack för fortsatta svar! Har fått mig något att fundera på :up:

Har en till fråga som kom fram!

När man då ansöker om kennelnamnet, om jag då ansöker om JagKanske som första val, hade jag kunnat ta JagKanske's som andra val? Tänkte för att bredda chansen att just det namnet godkänns?

Har väl kommit fram till att jag vill ha utan något s i slutet men om dom nekar men hade godkänt med s i slutet så vill jag hellre ha det än inget alls men tänkte om det var möjligt att göra så.

Ja jag har kollat igenom fci sidan och där är liknande det jag vill ha. Vet dock inte hur likt som är okej då jag sett en del som är väldigt lika som är godkända men vet inte vad dom accepterar...

Vi råkade ha s som sista bokstav i namnet så därmed behövde aldrig fundera på det där:D

Det där med s som avslut i kennelnamnet.. Jag ville absolut ha det så jag såg till att det funkar oavsett om man behandlar namnet som engelskt eller svenskt.

På engelska blir namnet i plural och på svenska blir det genetiv (heter det så? :o) Jag är väldigt nöjd :D

Tack för fortsatta svar! Har fått mig något att fundera på :up:

Har en till fråga som kom fram!

När man då ansöker om kennelnamnet, om jag då ansöker om JagKanske som första val, hade jag kunnat ta JagKanske's som andra val? Tänkte för att bredda chansen att just det namnet godkänns?

Har väl kommit fram till att jag vill ha utan något s i slutet men om dom nekar men hade godkänt med s i slutet så vill jag hellre ha det än inget alls men tänkte om det var möjligt att göra så.

Med eller utan s gör ingen skillnad för om det blir godkänt eller inte :) dvs, blir inte JagKanske godkänt, så blir inte JagKanskes godkänt heller. Likadant med Å, Ä och Ö. Om du vill ha Öxabäck som kennelnamn och Oxaback finns, så anser de att det är samma namn.
Skk har ett dokument med de olika reglerna för kennelnamnsregistrering, och sök igenom FCIs databas noga.

Jag ville ha typ AraSleis, men det fanns ett som hette Arasleiets, så då gick inte mitt igenom för att det var för likt. Trots att det led ändelsen blev en annnan betydelse och att det aldrig registrerats några valpar under det andra prefixet.

Med eller utan s gör ingen skillnad för om det blir godkänt eller inte :) dvs, blir inte JagKanske godkänt, så blir inte JagKanskes godkänt heller. Likadant med Å, Ä och Ö. Om du vill ha Öxabäck som kennelnamn och Oxaback finns, så anser de att det är samma namn.
Skk har ett dokument med de olika reglerna för kennelnamnsregistrering, och sök igenom FCIs databas noga.

Jag ville ha typ AraSleis, men det fanns ett som hette Arasleiets, så då gick inte mitt igenom för att det var för likt. Trots att det led ändelsen blev en annnan betydelse och att det aldrig registrerats några valpar under det andra prefixet.
Aha okej för såg ett namn 2 ggr men den ena hade inom parentes del och den andra bara d eller något. Det var det enda som skiljde dom åt så känns ju konstigt om dom godkänner såna likheter men inte vissa andra :confused:

Aha okej för såg ett namn 2 ggr men den ena hade inom parentes del och den andra bara d eller något. Det var det enda som skiljde dom åt så känns ju konstigt om dom godkänner såna likheter men inte vissa andra :confused:
Men om namnet står i genitiv eller inte förändrar ju inte namnet. JagKanske eller JagKanskes (MaybeMe’s) är ju ingen skillnad på grundnamnet.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar