Kennel eller inte

S

Smillan

Jag har i framtiden tänkt ta några kullar på min ena hund.
Mitt mål är att avla på sunda friska föräldrar.
Jag kommer bara ta någon enstaka kull per år.
Vissa år kanske ingen kull.
Mitt mål är att ha 2-3 tikar i framtiden.

Ska man regestrera en Kennel eller ska jag bara föda upp som privatperson.
Jag vill vara seriös å kommer följa Skks regler å riktlinjer.

Men jag kommer som sagt inte vara någon storuppfödare.
Vad tycker ni att jag ska göra?

(Detta är inte aktuellt än på minst ett år)

Sv: Kennel eller inte

Jag är inte så insatt men jag tror att det är enklast att registrera ett kennelnamn och vara med i SKK register. Det ger nog mest fördelar ialla fall!

Är inte heller så jätte insatt i det här med avel då det inte är nåt jag kommer syssla med själv eller känner nån nära bekant som gör.
Men personligen tycker jag nog du skulle registrera ett kennelnamn.
Kostar ju lite, men samtidigt så känns det säkrare för mig som valpköpare att veta att det är en SKK-ansluten kennel man köper valp av.
Sen att man inte har speciellt många kullar spelar mindre roll.
Den kennel där jag tex. ska hämta valpen nästa vecka har bara nån kull per år, om ens det och hundarna är främst sällskapsdjur (även om de ställs ut). De bor i familjen osv.
Så som sagt, registrera låter bäst tycker jag.

Efter två kullar så måste du regga kennelnamn. Ska du ha mer än 2 avelstikar hemma så blir det lite extra hårda regeler också :)

Som Tippan skrev, så kan du inte välja själv om du skall ha kennelnamn eller inte efter 2 kullen måste du ha ett för att få registrera valparna och det kostar i nuläget 2000:- :crazy:
Sedan ett råd, det är inte bara kennelklubbens regler man måste följa, utan även hälsåvårdsmyndigheten, skatteverket har regler man måste följa som hunduppfödare, och du är hunduppfödare från din första kull!! :o
Så använd den tid du funderar på valpar till att sätta dig in ordentligt i din ras, och läs på ordentligt vilka försäkringar som behövs tillstånd mm. Om du bor i lägenhet kolla om hyresvärden godkänner att du tar en valpkull!

Lycka till! :bump: :bump:

det är inte bara nackdelar med kennel namn. Du har då även rabatt på hundfoder o hundförsäkringar o andra saker också! Det är inga hårdare regler om du har två avelstikar istället för en. Istället för att vänta och registrera 3kullen med kennelnamn tycker jag att du kan göra det på en gång. det finns ju ingen mening med att vänta egentligen

Om du har tänkt att föda upp mer än en kull finns det ingen anledning att inte registrera kennel på en gång. Som tidigare sagts får du inte ha mer än ett visst antal kullar innan du är tvungen att reistrera kennel för att få registrera valpar. (Fast jag har för mig att man får ha 3 st och inte två...) Du har iallafall som registrerad kennel chans att få hjälp av SKK's kennelkonsulenter, juridikavdelning etc., så det lönar sig att registrera. För att inte tala om hur bra det är när de egna uppfödningarna börjar vissa framtassarna på tävling och alla lätt kan koppla ihop hunden med var den kommer ifrån.

Mvh,
Duvan

Beror på hur man ser på det :D

7. Uppfödaren skall ha ansökt om kennelnamn
senast i samband med registrering
av sin tredje kull född efter 1985-01-01.

Rent teoretiskt så kan kullen födas innan.

Men en annan sak. Läste att kennelnamnet satts på de tidigare kullarna också. Är det nytt?? Tror inte att vår gamle Charlie fick nått kennelnamn trots att de reggade ett efteråt. De som hade fött upp han alltså...

Jo, kennelnamnet sätts på de tidigare hundarna.
Tävlade du med Chalie? För jag fick aldrig nåt papper eller så när min dåvarande hund fick kennelnamnet framför sitt vanliga namn. Utan jag såg det när jag var på en utställning med henne (SKK). Då stod kennelnamnet utsatt i katalogen.

Jag kollade rasdata nu, och det var inte satt framför hans namn. Men han var född 1981. Det var kanske andra regler då... De tog måååånga kullar innan de fick sitt namn. Tror att det kom 1984 och det var ett antal kullar däremellan :)

Då kan det nog stämma. För detta var i slutet på 80-talet. Hunden var född 85 (tror jag, minnet :crazy: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025