Kemiskt kastrerad tik vs. kemiskt kastrerad hanhund

F

Fruentimber

Som jag har förstått det medges en kemiskt kastrerad tik generell dispens för att få delta på prov, tester och tävlingar medan en kemiskt kastrerad hanhund inte gör det. Hur kommer det sig?

Jag skulle kunna tänka mig att det är för att dessa sprutor fungerar olika. Tiken ges p-spruta för att skjuta upp löp, medan hanen får ett chip inplanterat som påverkar testosteronet och därmed hela hanens beteende. Hanar kastreras många gånger pga beteendeproblem, medan tikar vanligen kastreras pga medicinska orsaker.

Har ingen aning, men rent praktiskt är det ju väldigt svårt att kontrollera om en tik är intakt eller inte. Du kan inte se eller känna på en tik om hon har blivit kemiskt kastrerad (Suprelorin), fått p-spruta, är kemiskt kastrerad eller är helt inakt. En hanes pungkulor är rätt enkla att kontrollera och de krymper ju avsevärt när man sätter hanen på Suprelorin.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
938
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 417
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 781
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar