Kemisk kastrering av hingst

L

Linvin

Skapade ett nick på denna sida för att se om någon av er har kunskap om det över huvudtaget går att göra en kemisk kastrering på en hingst, och om så, vad är er erfarenhet av det?

Jag har försökt googla på ämnet men hittar inget, har hört från andra hästägare att det går att göra en kemisk kastrering och därför blev jag nyfiken.

1) Första frågan är väll, går det att göra en kemisk kastrering på en hingst idag?

2) Vad kostar isåfall detta?

3) Finns det några negativa egenskaper med den kemiska kastreringen?
Kan hingsten tex riskera att bli kroniskt kastrerad? (den skall användas i avel om 2 år och har passerat 7 års ålder).

4) Hur länge håller en kemisk kastrering.

5) Vilka veterinärer gör en kemisk kastrering (måste de vara specialutbildade för att göra det?) och hur går de till?

Finns det något övrigt som är viktigt att veta, om det går att göra en kemisk kastrering av hingst idag.

Sv: Kemisk kastrering av hingst

Det som finns på hingst är en typ av vaccination mot fertilitet kan man säga. Man vaccinerar mot GnRH (gonadotropin releasing hormone), det hormon som är ansvarig för produktion av LH och FSH. LH i sim tur påverkar celler i testiklarna (Leydig'ske) till att producera testosteron, och FSH får andra celler i testiklarna (Sertoliceller) till att producera östrogen. Testosteron och östrogen är bägge två viktiga för spermatogenesen (bildningen av spermier).
Så alltså, om kroppen immuniseras mot GnRH så kan kroppen inte bilda spermier helt enkelt. Här är en studie där du kan läsa om det: http://www.agroscope.admin.ch/data/publikationen/Burger_et_al_ARS_2006.pdf

Improvac heter vaccinet och använts ett tag hos gris för att ta bort galtlukten. Här kan du läsa lite till om du vill :) http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/11604.pdf

Det finns också något som heter Equity. Men jag tycker allt är mycket ospecifikt när jag söker på det på nätet.
Här är en länk om några i DK som diskuterar det: http://www.heste-nettet.dk/forum/4/273705/273705/
Men det verkar inte som att det är lanserat i Sverige ännu i vart fall...

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 288
Senast: Kiwifrukt
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 025
Senast: viltmilla
·
Hästhantering Jag behöver hjälp. Min häst blir otroligt jobbig VARJE gång han ser en annan häst utanför stallet. I bästa fall blåser han bara upp sig...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: spinxx
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka