När jag kastrerade min hona vid 7 månaders ålder, så sa veterinären att det var på gränsen att han hade kunnat göra det. Hon var, och är fortfarande, liten till växten och han hade haft problem att få tag på hennes lilla livmoder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har fått en femmånaders kastrerad som var påväg in i löp. I sista sekunden alltså. Jag har fått en vuxen hona kastrerad som vägde 1 kg också utan problem. Allt beror på veterinären.När jag kastrerade min hona vid 7 månaders ålder, så sa veterinären att det var på gränsen att han hade kunnat göra det. Hon var, och är fortfarande, liten till växten och han hade haft problem att få tag på hennes lilla livmoder.
När jag hade katt hade jag en hona och en hane, då valde jag att kastrera hanen vid knappt 6 månader och honan vid 10 månader när hon hade haft sitt första löp, de var innekatter bägge två
Som andra skrivit tidigare, så har jag också valt att följa SVA:s rekommendationer om kastrering från 4 månader. Dessutom alltid före honkattens första löp för att minska risken för framtida juvertumörer.
Flera veterinärer jag stött på nyligen i min omgivning rekommenderar sånt som att katten alltid ska ha löpt först och flera tycker tom. att honkatter bör ha fått minst en kull kattungar innan de kastreras. Oklart vad de baserar sina rekommendationer på. Själv har jag låtit bli att anlita dessa veterinärer fler gånger.
Som andra skrivit tidigare, så har jag också valt att följa SVA:s rekommendationer om kastrering från 4 månader. Dessutom alltid före honkattens första löp för att minska risken för framtida juvertumörer.
Flera veterinärer jag stött på nyligen i min omgivning rekommenderar sånt som att katten alltid ska ha löpt först och flera tycker tom. att honkatter bör ha fått minst en kull kattungar innan de kastreras. Oklart vad de baserar sina rekommendationer på. Själv har jag låtit bli att anlita dessa veterinärer fler gånger.
Det med att en katt ska ha haft en kull ungar har jag också hört, och det tycker jag inte är försvarbart? Om man som jag har två, och så får de fyra ungar var, då ska man hitta bra hem till åtta katter.